Kirjoittaja Aihe: 1 pinnisen matka-asteikot  (Luettu 10706 kertaa)

Varjaagi

• Sähköjänis
  • SJML Tutor
    • Profiili
Vs: 1 pinnisen matka-asteikot
« Vastaus #15 : 10:37 17.06.2016 »
Näimpä... :D

Peet

• Tulokas
    • Profiili
« Vastaus #16 : 19:47 18.07.2016 »
Ei toimi hha:n teipit suoraan metrimatkoille tarkasti, jaardit ja metrit kun ei kulje käsikädessä. Tuota hha:n 20 ja 60 jaardin kaavaa voi kyllä käyttää kun muuntaa matkat metreiksi ja valitsee omalle pyssylle oikean teipin ja laittaa sen tyhjän teipin viereen ja merkkaa siihen matkat metreinä.

MPKO

• Aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #17 : 20:03 18.07.2016 »
Mun mielestä niissä teipeissä on vaan viivoja eri välimatkoilla. Niistä vaan valitsee semmoinen teipin missä välimatkat osuu yhteen oman pyssyn kanssa. Se on mun mielestä ihan sama onko ne metrejä taikka jaardeja.
Itse olen aina teipin löytänyt vaikka joskus se on vaan ottanut suht paljon aikaa ennen kuin oman ampumisen tasaisuus on siiheen antanut avaimet

Peet

• Tulokas
    • Profiili
« Vastaus #18 : 20:18 18.07.2016 »
Voihan niistä teipeistä valita vaikka sen jossa 20 ja 30 metriä on kohdillaan tai vaikka 20 ja 50 metriä mutta muut etäisyydet ovat hieman pielessä. Jos säätöä haluaa käyttää tarkasti yhden metrin/jaardin tarkkuudella koko asteikon alueella niin kuin esim. Hha:n ultra malli mahdollistaa, on teippi tehtävä itse, tämä on todettu ihan hha:n edustajan toimesta.

Varjaagi

• Sähköjänis
  • SJML Tutor
    • Profiili
« Vastaus #19 : 20:22 18.07.2016 »
Kyllä se soppeli teippi löytyi ja on riittävän hyvin kohdillaan 20-75m matkoilta -enemmän ukossa on epätarkkuutta kuin teipissä - kun tarpeeksi ampui ja kokeili. Ja vieläpä juuri siihen HHAn Ultraan...

Arzaan

• Sähköjänis
    • Profiili
« Vastaus #20 : 16:44 19.07.2016 »
Kylläpähän sieltä teipeistä melkolailla joka pyssyyn teippi löytyy missä matkat mätsää metrilleen. Niin kuin MPKO tuossa totesi niin se on sitten eri asia löytyykö jänteen takaa tarkkuutta toteuttaa. Jousen nopeus on ainoa vaikuttava tekijä teipin sopivuuteen, ei mittayksikkö. HHA, CBE, AXCEL..kaikissa sama homma. Käyppä Peet ampumassa 20,40 ja 60m merkit ja etit sopivan teipin, niin yllätyksenä käykin välimetritkin kohdalleen.  ;)
Hyvin menee, hyvin menee! Oon nähny tätä paljon telkkarista!

Predaattori

• Aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #21 : 18:27 19.07.2016 »
Artzani puhuu asiaa. Ei se teippi tiedä ammutaanko metrejä vai jalkoja tai jotain muuta. Nimenomaan nuolen nopeus on vaikuttava tekijä, maan vetovoima kun on kuitenkin lähes vakio..

Varjaagi

• Sähköjänis
  • SJML Tutor
    • Profiili
« Vastaus #22 : 18:47 19.07.2016 »
Juu, näinhän se näyttää olevan... sama teippi camien comfort tällillä pelasi n 33m asti, kuten tuolla alussa kerroin, mutta kun käänsin palikat performance tälliin lähtönopeuden noustessa yli 20ft niin sama teippi ampuu nyt 75m asti niin hyvin kohdilleen kuin mies osaa ampua.

Arzaan

• Sähköjänis
    • Profiili
« Vastaus #23 : 05:20 20.07.2016 »
Itseasiassa sen verran korjaan, että vaikkuttahan siihen teipin merkkeihin esim. nuolen paino niin kun Varjaagi tuolla totesi. Mutta tuossa sjal:n 3D sm:ssä kävi niin että uusien narujen myötä oli paunat mulla noussut yli sallitun 60# vaikka jousitoiminen seuran paunamittari muuta näytti(kisoissa 60.3# kiinteä punnus tulkkina) No, ei auttanut muu kuin pelolla ruuvata lapoja auki. Kun punnus pysyi juuri ja juuri maassa, siirryin harjoitusradalla testaamaan merkit. Hetken ammuttuani totesin että kolme metriä piti osoittimen paikkaa muuttaa kun kaksi kierrosta pyöräytin hoitista lapoja auki, vähempi ei riittänyt. Sen jälkeen piti edelleen kaikki välimetritkin paikkansa, eli vain nopeus muuttui, muut speksit pysyi jotakuinkin samana.
Mielenkiintoinen aspekti oli iItävallan kisareissulla. Sielä korkein rata oli 2100m merenpinnan yläpuolella, kisajärjestäjä varoitti ohuen ilman vaikutuksest nuolen nopeuteen(kun tekivät välitarkastuksia 300fps max) kertoivat testanneensa eroa ja olivat saaneet 2-5fps nopeuden nousuja korkella radalla. Harmiksemme ei päästy tuota rataa koskaan testaamaan ko.radan ampumapäivänä vallinneen vaarallisen korkean uv-säteilyn takia, jouduttiin vararadalle, hieno toki sekin :)

Kiul

• Sähköjänis
    • Profiili
« Vastaus #24 : 05:29 20.07.2016 »
Nuolen nopeus on varmaan se pääasia, mutta toinen vaikuttava seikka on tähtäyslinjan ja nuolilinjan välinen etäisyys eli kansankielellä ankkuroinnin ja silmän/jännetähtäimen välinen pystysuora etäisyys. Sen merkitystä voi tutkailla vaikka jollain ballistiikkalaskurilla vaihtelemalla tähtäimen asennuskorkeutta ja katsomalla, mitä se vaikuttaa osumapisteisiin. Jousella erot tietysti ovat vielä korostetumpia johtuen kaarevammasta lentoradasta. Oma vaikutuksesnsa on sitten nuolen ilmanvastuksellakin. Näistä syistä voi todellakin olla niin, että valmis teippi ei osu kohdalleen vaan sellaisen joutuu itse tekemään.

Arzaan

• Sähköjänis
    • Profiili
« Vastaus #25 : 06:34 20.07.2016 »
Joo totta, ja se että savolainen kaveri pälpättää taukoamatta vieressä tai että hyttynen pistää korvanlehteen..kaikki voi vaikuttaa osumappisteeseen :D. Mutta että tähänkin keskuteluun osaa ottaneiden vetopituus-skaala(n.27"-31"), paunaerot, laukaisulaitteet ja ampumatyylit eroaa sen verran paljon toisistaan ja ovat kuitenkin yhtä lukuunottamatta löytäneet valmiista teipeistä oikeanlaisen, että uskallan sanoa että useassa tapauksessa perustekemisessä ampumatekniikan osalta löytyy isompi syy teipin EI löytymiseen, kuin siinä että sitä ei oikeasti valmiissa teippilistassa ole. Teippejä tulee kuitenkin aika pitkä pätkä tähtäinten alkuperäispakkauksiss mukaan.

Predaattori

• Aktiivinen
    • Profiili
« Vastaus #26 : 08:50 20.07.2016 »
Mulla oli vanhasta (vuoden 1990) Jenningssistä skaalattu asteikko pienemmäksi ja toimi koko alueella 20-80 2013-vuoden Bear Attachissa. Nyt on emännän Carbon Nightissä. Eli oon aika vakuuttunu näistä fysiikan laesta ja niiden merkityksestä.....

Varjaagi

• Sähköjänis
  • SJML Tutor
    • Profiili
« Vastaus #27 : 09:48 20.07.2016 »
Hha mukana taisi tulla kuutisenkymmentä erilaista teippiä ja kohdistusteipit päälle. Käyttöön jäi teippi nro 39. "Jyrkimmät" teipit ovat pituudeltaan tosi lyhyitä eli tarkoitettu ko. tähtäimessä äärimmäisen keveille/nopeille nuolille - niissä on 80m merkki apauttiarallaa jossain 39 teipin 49-50m kohdilla.

Kiul on oikeassa tähtäin- ja luo..ei kun nuolilinjan erolla on merkitystä miten ja mikä teippi käy mutta on sillä toinenkin vaikutus; mitä isompi linjojen ero sitä enemmän tulee heittoa jos linjat eivät ole päällekkäin - pilkunviilajalle kerrassaan sietämätön ongelma.... ;)

Kiul

• Sähköjänis
    • Profiili
« Vastaus #28 : 10:12 20.07.2016 »
Joo, linjojen iso ero aiheuttaa tietty ongelmia, mutta sitä vartenhan on passit ja erilaiset 'akselikorjaukset' kehitetty. Isolla erolla on myös positiivisia vaikutuksia; se pidentää 'putkea' jossa nuoli pysyy lähellä tähtäyslinjaa.

mikkoho

• Tulokas
    • Profiili
« Vastaus #29 : 11:41 20.07.2016 »
Nuolen nopeus on varmaan se pääasia, mutta toinen vaikuttava seikka on tähtäyslinjan ja nuolilinjan välinen etäisyys eli kansankielellä ankkuroinnin ja silmän/jännetähtäimen välinen pystysuora etäisyys. Sen merkitystä voi tutkailla vaikka jollain ballistiikkalaskurilla vaihtelemalla tähtäimen asennuskorkeutta ja katsomalla, mitä se vaikuttaa osumapisteisiin. Jousella erot tietysti ovat vielä korostetumpia johtuen kaarevammasta lentoradasta. Oma vaikutuksesnsa on sitten nuolen ilmanvastuksellakin. Näistä syistä voi todellakin olla niin, että valmis teippi ei osu kohdalleen vaan sellaisen joutuu itse tekemään.

Ainakin Archers Advantagella voi tehdä henk. koht. teippejä ja tutkia tuota tähtäyslinjan etäisyyden vaikutusta. Ohjelmalle kerrotaan takatähtäimen korkeus nokinpaikasta sekä etäisyys etutähtäimestä. Lisäksi syötetään jousen malli, jäykkyys, nuolet, kärkipainot ym., jonka perusteella ohjelma laskee lähtönopeuden (meille, joilla ei ole chronoa käytössä). Näiden tietojen pohjalta voi sitten printtailla sopivat teipit tähtäimeen. Teipin lisäksi samasta tulosteesta saa lunttilapun lyhyille matkoille tyyliin:
6 Meters = 31 Meters
7 Meters = 26 Meters
8 Meters = 23 Meters