Julkaistu

Kilpailu kirittää tuotekehitystä

Istumavaljaat eli tree saddlet kehittyvät tällä hetkellä kovaa vauhtia, koska niiden käyttö on yleistynyt erittäin voimakkaasti rapakon takana ja kiinnostuksen lisääntyminen tuntuu myös täkäläisissä metsästäjäpiireissä. Vertailen tässä jutussa kaksia, vähintään yhden kauden metsästyskäytössä olleita istumavaljaita.

Vertailun ulkopuolelle jätimme yli 10 vuotta vanhat Trophylinen istumavaljaat – vertaaminen niihin kun ei olisi enää kovinkaan reilu. Silloisissa, sinänsä edelleen aivan toimivissa istumavaljaissa ei erityisemmin oltu vielä satsattu keveyteen, käytettävyyteen, eikä varmaan pahemmin oltu lainattu ideoita kiipeily- tai arboristivarusteista.

Jo hieman iäkkäämmät Trophyline istumavaljaat. Kuvan lähde: saddlehunter.com forum

Toisin on tilanne nyt, kun istumavaljaiden markkina on reilussa kasvussa ja tuotekehitys erittäin aktiivista. Tässä jutussa vertaillaan kaksia valjaita, jotka molemmat ovat olleet käytössäni vähintään yhden metsästyskauden. Vanhempi niistä on Aero Hunter Kestrel, josta kirjoitin ensimmäisen jutun yli neljä vuotta sitten. Tuoreempi on Custom Gear Modifications -yrityksen Sidewinder-malli.

Yrityksistä

Aero Hunter -yrityksen taustalta löytyy puussa kiipeilemiseen liittyvien, ammatti- ja harrastekäyttöön tarkoitettujen tuotteiden valmistukseen keskittynyt New Tribe -yritys, joka on perustettu vuonna 1984. Aero Hunter on näin ollen perinyt paljon osaamista New Triben valmistamien tuotteiden turvallisuuteen ja käyttömukavuuteen liittyneestä osaamisesta. Se on sekä näkynyt että tuntunut.

Custom Gear Modifications taas on tee-se-itse -perinteen idealla aloittanut pienyritys, jonka tavoitteena on tehdä käyttäjille sopivia, myös tarpeen ja toiveiden mukaan kustomoituja, toimivia, turvallisia ja kukkarollekin passeleita tuotteita. Tuotanto on paikallista ja kustannukset pyritään pitämään kurissa mm. hankkimalla laadukkaita materiaaleja edullisesti saatavista pienistä eristä.

Markkinatilanteen vilkkaasta muuttumisesta tosin kertoo jotain se, että alan pioneeri Trophyline, joka tuntui välillä kadonneen markkinalta kokonaan on hiljattain tuonut uusia tuotteita markkinalla, kun taas Aero Hunterin taru oli kirjoittaessa jo loppusuoralla. Rapakon takana terve markkinatalous toimii omalla logiikallaan, nostaen esille uusia yrittäjiä, tuotteita ja innovaatioita – ja kuopaten niitä, jotka eivät pysty tavalla tai toisella vastaamaan asiakaskunnan tarpeisiin. Tuoreempia pelureita on ilmestynyt viime vuosina kuin sieniä sateella, kuten Tethrd, Latitude Outdoors, Hawk Hunting, JX3 Outdoors, H2 Saddles, Crüzr Saddles, jne.

Yhtäläisyyksiä

Työn jälki molemmissa tarkastelluissa ”saddleissa” on ensiluokkaista. Tuotteet ovat hyvin suunniteltuja ja viimeisteltyjä, ja niihin on käytetty korkealaatuisia materiaaleja. Kangas on tukevaa ja kulutusta kestävän oloista, samoin hihnat ja lenkit. Perusasiat ovat selvästi kunnossa.

Molempien tarkasteltujen istumavaljaiden muoto on viimeaikaisen muodin mukaisesti levitettynä amerikkalaisen jalkapallon tai ehkäpä tutummin mantelin muotoinen. Sillä tunnutaan saavutettavan toisaalta riittävästi tukea ahterin alle, mutta toisaalta sopivan kapeasti materiaalia lantion seudulle, jolloin istumavaljas ei purista reittä tai lantiota.

Molemmissa valjaissa on paitsi tukevat, mutta myös helposti löydettävät lenkit valjaiden sillalle (bridge) sekä turvaköydelle (lineman’s belt). Niinikään molemmista istumavaljaista löytyy selkäpuolelta pitkästi molle-nauhakujaa, johon voi ripustaa tarvikepusseja vaikkapa sulkurenkaiden, nousu- ja laskeutumislaitteiden ja köysien mukana kuljettamiseen ja säilyttämiseen.

Moniin ”saddleihin” ja niin myös Kestreliin ja Sidewinderiin saa valmistajalta lisävarusteena erillisen selkätuen, jonka moni voi tuntea hyödylliseksi pitkien puussa passittelujen aikana.

Eroavaisuuksia

Molemmissa tarkasteltavissa ”saddleissa” on sekä vyö ja reisihihnat. Ensimmäisen avulla istumavaljaat eivät putoa kävelyn aikana ja jälkimmäinen estää osaltaan istumavaljaiden nousemisen vyötäröllä ylöspäin passittamisen aikana.

Kestrelin vyö ja jalkalenkit sekä tukevat soljet

Ratkaisut ovat kuitenkin materiaalivalinnoiltaan hyvin erilaisia. Kestrelissä vyö ja jalkalenkit ovat suhteellisen leveät ja niissä on erittäin tukevat kiinnityssoljet. Sidewinderissä vyön virkaa ajaa kiristettävissä oleva nyöri ja jalkalenkit ovat suhteellisen kapeat ja ne kiinnittyvät koukuilla saddlen alareunassa oleviin lenkkeihin.

Sidewinderin keveämmät ‘vyö’ ja jalkalenkit

Molemmanlaisia ratkaisuja (sekä näiden erilaisia kombinaatioita) löytyy muidenkin valmistajien istumavaljaista. Vaikka tukevat soljet ovat luotettavamman tuntuiset, en ole käytön aikana pitänyt Sidewinderin kevyempää ratkaisua millään tapaa ongelmallisena. Vähemmän kilisevää rautaa on aina vähemmän kilisevää rautaa.

Vasemmalla Kestrelin kaksi lenkkiä, oikealla Sidewinderin neljä.

Kestrelissä on kaksi tukevaa lenkkiä molemmin puolin, kun Sidewinderissä niitä on kolme, tai jos molle-nauhakujan päässä olevan hieman kevyemmät lenkin laskee mukaan, niin neljä per puoli. Ylimääräisille lenkeille keksii helposti käyttöä, vaikkapa laskeutumislaitteen varmistavan autoblockin kiinnittämiseen tai vastaavaan tarkoitukseen.

Custom Gear Modificationsin malleissa kuosit tuntuvat vaihtelevan ajoittain, riippuen todennäköisesti erilaisten kankaiden saatavuudesta – mikä on tavallaan hauska yksityiskohta. Suuret valmistajat eivät pysty tällaiseen joustavuuteen.

Mikäli instumavaljaat päällä aikoo kävellä pitemmästi, Sidewinderissä saa istuinosan kätevästi kavennettua takaa löytyvien soljen ja lenkin avulla. Vastaavanlaisia ratkaisuja on alkanut näkyä myös muiden valmistajien tuotteissa.

Muiden valmistajien tuoreista tuotteista löytyy myös näistä kahdesta erottautuvia ominaisuuksia, kuten Tethrdin bridge-lenkkeihin toteutettu helppo tapa (“comfort channels”) säätää kulmaa, jolla valjaat asettuvat ahterille, Trophylinen idea estää kumimaisella nauhalla istumavaljaiden nousu vyötäröllä sekä todella pieneen tilaan pakkautuva materiaalivalinta, jne. Tuotekehitys ja kilpailu pelaa kuluttajan pussiin!

CE-sertifiointi puuttuu

Ainoa kaikista amerikanserkkujen tekemistä tuotteista edelleen puuttuva ominaisuus tuntuu olevan henkilösuojaimiin liittyvä CE-sertifikaatti. Vaikka vastaavan amerikkalaisen sertifikaatin vaatimukset olisi todistettu täyttyväksi, se ei eurooppalaisia varusteiden jälleenmyyjiä auta. Yksittäinen kuluttaja voi toki Yhdysvalloista tehdä tilauksia – ja käyttää tuotteita omalla vastuullaan.

Tässä jutussa on ollut tarkoitus avata sellaisia istumavaljaiden ominaisuuksia, joihin tuotteen hankinnasta innostunut voi ennen ostopäätöstä yrittää kiinnittää huomiota. Asiasta kiinnostuneet voivat saada lisätietoa paitsi ahkeralla googlailulla myös esimerkiksi liittymällä ”Saddle Hunting Finland” Facebook-ryhmään, jossa näihin välineisiin ja istumavaljaiden kanssa metsästämiseen liittyvää keskustelua käydään etupäässä suomeksi.

Teksti: Ari Kontiainen
Kuvat: Ari Kontiainen, ellei erikseen mainittu