Julkaistu

Jousen hienosäädön vaihtoehtoja

Nykyaikainen taljajousi on tärkeää säätää kohdalleen, jotta nuoli lähtisi liikkeelle ”aivan sukkapuikkona”, kuten eräs alan veteraani aikanaan eleetöntä nuolen lentoa kuvasi. Onneksi uudemmissa jousissa monenlainen hienosäätäminen onnistuu ilman jousiprässiä.

Vanhemmille taljajousille epäkeskopyörien eli ”camien” synkronoinnin tai kallistuksen säätämiseen tarvittiin paitsi prässiä, myös taitoa, pitkää pinnaa ja hyviä hermoja. Kaapeleiden, tai haarakaapelin toisen puolen, kiertäminen tahi shimmauslevyjen vaihtaminen (katso aiempi juttu) on puuhaa, jota ei voi suositella aloittelijoille.

Tarve säätämiselle ei kuitenkaan ole uusissakaan jousimalleissa poistunut, koska epäkeskopyörät ovat yhä suurempia, kaaret lyhyempiä ja kaapelien rullaohjaimet entistä vangitsevampia. Kaikki nämä yhdessä tunnetun perusongelman eli epäkeskeisen kaapeloinnin kanssa korostavat jousen sisäistä kiertoa, jota näillä uusilla järjestelmillä yritetään korjata.

Useat jousivalmistajat ovat julkaisseet viime vuosina ominaisuuksia, joilla on mitä mielikuviksellisimpia lyhenteitä ja nimiä. Osa on enemmän, osa vähemmän selvästi toistensa kopioita – eli katsotaan millaisia patenttien kiertämisiin ja lisenssimaksuihin liittyviä oikeusjuttuja lähivuosina nousee julkisuuteen.

Synkronointi

Helpoimmat uudet tavat säätää camien synkronointia eli käytännössä muuttaa kaapelien pituuksia ovat esitelleet Darton ja Elite.

Dartonin (vasemmalla) säätölaite on nimeltään napakasti ”Perfect Timing Adjustable Yoke Hanger” ja Elite (oikealla) kutsuu omaansa lyhyemmin nimellä ”Micro Splitter”. Molemmissa voidaan erittäin helposti lyhentää tai pidentää kaapelia vaikka kenttäolosuhteissa. Kun vielä cameissa on usein merkkiviivoja, niin tästä ei säätäminen juuri helpottamiseksi muutu.

Sivusäätö

Paperitesti tuntuu olevan nykyään suosittu tapa testata miten nuoli aloittaa matkansa. Repeämien perusteella voidaan sitten säätää ensin karkeasti pysty- ja vaakasuuntaa nokinpaikan ja hyllyn avulla – ja jatkaa hienosäätämällä uusilla teknologioilla. Konsteja on useita, mutta kaikki niistä pyrkivät käytännössä kompensoimaan toispuoleisen kaapelinohjaimen aiheuttamaa sivusuuntaista vetoa.

Näillä uusilla säätömahdollisuuksilla voidaan

  • siirtää camia akselillaan sivusuunnassa helposti ruuvaamalla (Bowtech DeadLock Cam System, otsakekuva),
  • vaihtamalla PSE:n omia shimmejä ilman prässiä (PSE EZ 220 Bushing System),
  • kiertää hienovaraisesti hieman koko lapataskua (Elite Simplified Exact Tuning, alla vasen), tai
  • vaihtaa lavan esijännitystä joko lapataskun päältä (Darton Perfect Tuning System, alla keskellä)
  • tai alta (Bear Quad Pocket Control, alla oikealla).

Vuoden 2026 uusin tulokas samaan työkalupakkiin on Dartonin mikrosäädettävä Roller Guard. Eli kaapelinohjainta sivusuunnassa siirtämällä aikaansaadaan samoja vaikutuksia kuin lapataskujen tienoilla ruuvailemalla.

Nämä kaikki teknologiset ratkaisut auttavat muuttamaan neliosaisen kaaren puolikkaiden keskinäistä jäykkyyttä, jotta camit ja sitä kautta jänne linjaantuvat paremmin suhteessa jousen runkoon, jotta aikaisemmin mainittua lähtökohtaista kiertymisilmiötä saadaan kompensoitua.

Valmistajien videoiden perusteella paperitestisäätämisestä on näiden säätömahdollisuuksien avulla tullut varsin inhimillinen, jopa palkitseva operaatio. Tuskin maltan odottaa!

Juttua varten on haastateltu Rajajousi Oy:n Jorma Karjalaista.

Teksti: Ari Kontiainen
Kuvat: Valmistajien verkkosivuilta