Retriever- teline|DIY - Do It Yourself|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Avatar
Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope


Osuma



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Retriever- teline
29.9.2012
06:01
Avatar
korvenkoluaja
Kerava
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 19
Member Since:
28.12.2009
sp_UserOfflineSmall Offline

Pikakiinnitteinen retrieverin teline, naru lähtee mahdollisimman läheltä nuolta ja saman suuntaisena nuolen mukaan, ja joo…..se nuoli ei ole majavanuoliWinkImage EnlargerImage EnlargerImage Enlarger

29.9.2012
08:39
Avatar
Piedro
Keski-Suomi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 573
Member Since:
26.7.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
12366sp_Permalink sp_Print

Siististi toteutettuSmile

29.9.2012
09:14
Avatar
timo levä
Kärsämäki
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 580
Member Since:
13.1.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
12367sp_Permalink sp_Print

Näyttää hyvältä. Täytyypi siis lähteä pajalle. Itsellä ollut mielessä tuollaisen toteutus koko kesän. Mietin että narun kun saisi lähtemään mahdollisimman läheltä nuolta ja suoraan alta.

29.9.2012
09:22
Avatar
korvenkoluaja
Kerava
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 19
Member Since:
28.12.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
12368sp_Permalink sp_Print

Näitä saa myös tilata valmiina eli viestiä tulemaan niin siitä se lähtee asia liikkeelle.

29.9.2012
06:26
Avatar
Mika_R
Ylä-Savo
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 528
Member Since:
21.11.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
12380sp_Permalink sp_Print

Miten varmistat, ettei retikan kahva pyörähdä nuolen eteen, kun olet virittänyt jousen? Muuten viksun näköinen systeemi ja noin naru ohjaa nuolta mahdollisimman vähän.

29.9.2012
06:49
Avatar
korvenkoluaja
Kerava
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 19
Member Since:
28.12.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
12382sp_Permalink sp_Print

Jättämällä kahvan jousen takaa katsoen oikealle, ei se koskaan ole siihen tarttunut mutta kehitetään jokin systeemi joka varmistaa asian, itse asiassa taisin keksiä sen just eli kunhan menen huomenna kotiin niin laitan kuvan ratkaisusta.

30.9.2012
03:42
Avatar
lupe70
Pori
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 18
Member Since:
4.7.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
12384sp_Permalink sp_Print

Ite mietiskelly saman tyylistä sydeemiä mutta toi kelan asento olis pystyssä, mut en tiä saako miten asennettua. Mun tarvis toi masse nuolikin väsätä uusiksi kun on sellanen alkeellinen ja hiukka tieten vaarallinenki se mun systeemi siiman kiinnityksessä nuoleen.

5.10.2012
04:55
Avatar
korvenkoluaja
Kerava
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 19
Member Since:
28.12.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
12468sp_Permalink sp_Print

Asiakkaan mielipide telineestä….

Tervehdys Jukka . Teline toimii hyvin ja on helppo asentaa paikoilleen vaikka joka kerta kun menee majavapassiin. Kohdistus ei muutu vaikka telineen irrottaa jousesta on paljon helpompaa kuljettaa tavarat passiin ja kasata ne siellä. Eikä siinä vielä kaikki, 20 metrin kohdistuksella voi ampua retrieverillä majavaa 10 metriin ja ilman retrieveriä 20 metriin normaalilla nuolella ja osumapiste on aivan sama.

5.10.2012
05:52
Avatar
Mika_R
Ylä-Savo
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 528
Member Since:
21.11.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
12472sp_Permalink sp_Print

Varmaankin juuri näin. Vanhassa jousessani sain retikan tosi lähelle nuolilinjaa, eikä mitään majavanuoli kohdistuksia tarvittu. 20m pinnillä pystyi ampumaan majavasysteemillä 10:een metriin. Mutta miten aiot lukita/estää retikan kammen, ettei pyörähä nuoli linjalleLaugh! Kuvaa odotellessa!

5.10.2012
06:28
Avatar
korvenkoluaja
Kerava
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 19
Member Since:
28.12.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
12479sp_Permalink sp_Print

Mika, ei se ensimmäinen ajatus ollutkaan niin hyvä kun kuvittelin mutta ajatus muhii koko ajan ja hakee muotoaan, yksi ajatus olisi ehkä siipimutterilla kiinnitettävä kampi jonka voisi kääntää ylösalaisin tai jokin lukitustappi, katsotaan mitä saadaan aikaiseksi.  Jos sulla hyviä ajatuksia niin kerro ihmeessä;-)

16.10.2012
06:07
Avatar
korvenkoluaja
Kerava
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 19
Member Since:
28.12.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
12648sp_Permalink sp_Print

Paras vaihtoehto on tähän mennessä ollut se että täyttää kammen rataskotelon täyteen hyvälaatuista vaseliinia (Wurth oy), estää kammen tyhjää pyörimisen muttei langan takaisin kelaamista kuitenkaan.

16.10.2012
06:49
Avatar
suvikunnas
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 149
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
12650sp_Permalink sp_Print

Moi.

Pullonhan ei tarvitse olla täysin poikittain.Se voi olla esim. 45 asteen kulmassa.Itsekin kehittelin aikoinaan systeemiä,jolla saisin siiman lähtemään mahdollisimman läheltä nuolta.Kehitinkin yksinkertaisen virityksen,joka toimi.Systeemistä tuli melko ahdas,kuten kuvankin viritys.

Kesällä huomasin,että ei olekaan välttämätöntä saada siiman lähtöä mahdollisimman lähelle nuolta.Nykyisin pidän yli kymmenen senttiä alapuolella.Tärkeää on,että pullo on suunnattu siten,että se kohtaa nuolen lentolinjan mahdollisimman loivassa kulmassa,jottei siima hankaa lähtöaukon reunoihin.

En ole kokeillut kuinka tähtäimet käyvät ilman pulloa,koska tarkkuutan jousen aina erikseen kutakin käyttöä varten.

16.10.2012
07:18
Avatar
korvenkoluaja
Kerava
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 19
Member Since:
28.12.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
12651sp_Permalink sp_Print

Systeemi ahdas? Eikö se ole riittävän tilava silloin kun jousesta saa hyvän otteen, en ymmärrä miksi pitäisi olla ”tyhjää” tilaa? Mun ajatus lähtee siitä liikkeelle tämän telineen osalta että kun naru lähtee mahdollisimman läheltä nuolilinjaa niin silloin se ei myöskään hankaa purkuaukon reunaan ja nuoli ottaa narun mukaan myös loivimmassa mahdollisessa kulmassa. En ole itsekkään kokeillut miten tähtäin käy ilman pulloa koska oma jouseni on rakennettu pelkästään majavaa varten mutta summasummarum…..minä olen tyytyväinen ja ne joille olen telineen tehnyt ovat tyytyväisiä, se riittää;-)

16.10.2012
08:27
Avatar
suvikunnas
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 149
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
12653sp_Permalink sp_Print

Terve.

Kaippa siihen jää tarpeeksi tilaa siiman sisäänkelaukseen.Kuvasta ei saanut tarkkaa kuvaa veivin etäisyydestä tähtäimeen.Muutenhan tiivis paketti helpottaa jousen kuljetusta ja käsittelyä metsässä.

16.10.2012
08:45
Avatar
ultravisio
Espoo
Uusi keskustelija
Members
Forum Posts: 1
Member Since:
6.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
12655sp_Permalink sp_Print

Majavan metsästyksestä en tiedä mitään,mutta ajattelin kysyä jotta onko narunpään pakko olla jousessa kiinni.Tarkoitan sitä jos sen narun laittais kiinni johonkin muuhun ja naru lähtisi vaikka isommasta ämpäristä jaloista.Isompi suuaukko ja isommalla kerällä naru.

16.10.2012
03:44
Avatar
Artsi
Tampere
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 236
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
12667sp_Permalink sp_Print

Moro!

 

Metsästysasetuksen 20 § mukaan nuoli on kytkettävä siimalla jouseen.

 

Metsästysasetus
 
-Arto-

16.10.2012
05:15
Avatar
heka
Lapua
Erittäin aktiivinen keskustelija
Members
Forum Posts: 1024
Member Since:
6.10.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
12671sp_Permalink sp_Print

Hyvä pykälä!

Olis synkkää kantaa narut sangolla mettäänLaugh

16.10.2012
05:58
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
12673sp_Permalink sp_Print

Ehdottomasti hyvä pykälä – mutta saahan sen siiman kiinnin jouseen ja lakipykälät täytettyä prikulleen vaikka vieressä olisi 200l tynnyri täynnä siimaa kunhan vaan päät on kiinni lain määräämissä paikoissa eli jousessa ja nuolessa Wink

 

Mulla on lainaretikka kalastusta varten ja täytyy todeta että aika simppeli kampe.

16.10.2012
06:00
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
12675sp_Permalink sp_Print

Kävishän siinä samalla marjojen/sienien poiminta kätevästiWink Ei vaan, tosiaan lakihan sen velvoittaa. Tuntuu muutenkin että massepassiin tulee kannettua niin paljon rojua, että jos vielä sankoa kouraan, niin pitäs päästä jo mönkkärillä kärryn kanssa perille. Reppu, jousi, tarpeeksi pitkä nostokoukku ja joskus naamioverkko on jo aika kasa tavaraa, jos vielä paluumatkan taittaa mahdollisesti hangessa ja ”pahimmilaan” 20-30kg massen kanssa. Tokihan ne kamat kuskaa, varsinkin saaliin kanssa takasin, mutta kyllä siellä välillä miettiin että ”miksi mä tätä teen ja vapaasta tahdosta”.

Hangilla tietty pulkka/ahkio ja sukset monesti helpottaa menoa.

Liikkuvuus passissa tuollaisen ”sankokelan” kanssa voisi olla myös aika työlästä/äänekästä. Kun aina silloin tällöin tulee niitäkin tilanteita, ettei masse uikkaan suoraan kopiksiSurprised ripeät siirtymiset elukan sukeltaessa on aika tavallista, jousi toisessa ja sanko toisessa kourassa liikkuminen voisi olla sekä huvittavaa, että suhteellisen epätehokastaLaugh

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 6
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 1
Members: 3355
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Posts: 27179
Newest Members:
sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99, kaylenegirardin, claudiashetler, deloresioh, Tipes
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116