12:12
9.8.2010
OfflineHommasin otsikon mukaisen jousen, saapui pari viikkoa sitten. Jouseen on laitettu vermeet kiinni, sitä on säädetty ja muutama sata laukausta takana sisätiloissa matkoilla 2m -> 30m. Eli ollaan siis alkumetreillä.
Speksit: http://www.bowtecharchery.com/…..ts&i=8
Minun jouseni asetukset:
- – Vetopituus ~27,5″, Let-Off: 65%, Paunat ~ 55Lbs @ 27,5″
- – Nuolet: Navigator FMJ 510 + Fastfligth 3D 500 + X10 Protour 380
Jousi tuntuu käteen hyvältä, pinta on nahkea ja ”lämmin” vrt Hoyt’n metalliset kahvat.
- – Kahva: Pelkistetty suora metalli, voi olla että joudun rakentaman pyöreyttä että uppoaa paremmin käteen.
- – Painopiste: Yläpainoinen, laitoin painoa kahvan alapuolelle, mutta pitää löytää doinkeri jonka saan kiinni ihan rungon alaosaan lähelle lavan kiinnitystä jossa on kierre valmiina (samanlainen on yläosassa)
- – Vetopituuden muutos vaatii prässin, oma matkamalli toimii hyvin. Ennen muutosta stopparit olivat kohdallaan, muutoksen jälkeen myös. Oikaisin samoin cämit, split kaapelit molemmissa päissä joten helppoa.
- – Hylly on säädetty vasta paperilla/katseella/tulkilla – rakentelen uusia nuolia joihin saan insertit + kärjet.
- – Pitkä stabi + sivustabi kiinni, etu/takatähtäimet kiinni, D-loop + bäkkäri tai peukkulaukaisin
Ampuminen:
- – Yläpainoisuus aiheutti aluksi pientä huojumista mutta painotus avittaa
- – En saa vetoa ”pehmeäksi” eli aika jyrkät cämit (tekniikan hiomista…)
- – Kevennys on lyhyt ja piukka -> Huomaa kyllä jos alkaa ”luistaa”
- – Laukaisu on hyvä, ei hyppää pahemmin
- – Seinä on melko kova (vrt Hoyt Vantage Elite) mutta ei aivan pysty
- – Äänekäs, jousessa on jo valmiina molemmissa kaapeleissa + jänteessä vaimennin eli ei välttämättä metsälle …
Flex Guard on mielenkiintoinen: Perusasennossa se on laidassa eli voi käyttää niin leveitä sulkia kuin runko antaa myöten (0,5″ korkeat sulat ainakin toimii, mutta leikkuritesti puuttuu). Täydessä vedossa se taipuu lähemmäs nuolilinjaa, mutta ainakaan minun tähtäimeeni kaapelit eivät tule näkyviin (vrt Diamond Liberty). Myyjä vakuutti että ohjain on testattu ja ehtii väistää sulat laukaisussa.
Yleistuntuma:
- – Kahvan muoto kämmenpohjaan voisi olla pyöreämpi
- – Miellyttävän kevyen tuntuinen
- – Säädettävyys hyvä
- – 3D, Maastoammunta, tauluammunta
Olisin halunnut jousen camo -värisenä, mutta kun sain kuulla että lavat ovat aina mustat otin sen kokomustana (Black Ops)
Kunhan leikkurisäädöt + ekat kisat ovat takana voin kommentoida lisää.
04:36
9.8.2010
OfflineJatkoa edelliseen kun ammuttu >1000 nuolta.
Ainoa seikka joka tuottanut päänvaivaa ja säätämistä on jänteet. Vetopituus ei ole pysynyt arvoissaan ja olen sen vuoksi joutunut pyörittämään naruja silloin tällöin – viimeksi eilen itse jännettä kun huomasin että ATA oli kasvanut ~4mm.
Samoin yläcam oli vinossa uudestaan, vaikka olin sen jokin aikaa sitten säätänyt suoraan.
Kaapeleissa samaa – ajoitukset eivät ole pysyneet ja vedossa on aiemmin mainitty hypäys tullut takaisin.
Tilasin uudet jänteet http://woosharchery.com/ ’lta jota minulle ovat kehuneet ne jotka joskus osuvatkin 
07:17
31.1.2006
OfflineMoi.
Boukkarin jänteet ovat uutena usein melko kuivat tai ainakin kierteet löyhän näköiset.Ne kun vahaa ja hiertää tiukoiksi esim. seuraavasti.Kierrä vanha jänne pari kertaa uuden ympärille ja kiristä niin paljon,kuin käsistä lähtee.Sitten hinkkaa edestakain niin kauan kunnes vaha sulaa ja jänne tai kaapeli muuttuu tiukan pyöreäksi.Näin menetellen sula vaha tunkeutuu jänteen sisään notkeana ja ylimääräinen höylääntyy pois.Venyminen useimmiten johtuu siitä,että kierteet eivät ole löytäneet paikkaansa,esijännityksestä huolimatta.Vahauksen jälkeen jänteen sisään jää vahapaakkuja,jotka pikku hiljaa puristuvat pois.Eli,kun toplingit poistuu,kuidut pääsevät oikenemaan ja jänne venyy.Oman kokemukseni perusteella,hiertämisen jälkeen jänne ei veny käytännössä ollenkaan.Kuitujen kuluminen pitkällä aikavälillä tietysti pidentää jännettä,mutta se näkyy ehkä vuoden tai kahden päästä,paunoista ja ampumamäärästä riipuen.Tällä hetkellä tämä on minun uskomukseni.
04:16
9.8.2010
OfflineRoutakiila: Web-kauppa ei tosiaan toimi – lähetin s-mailin ja kysyin mitenkä tilataan ja sain nopsaan vastauksen jossa ensin neuvottelimme speksit + hinnan. Lähetti perään PayPal -maksulinkin ja sillä hoitui. Jänteet pitäisi tulla tällä viikolla.
Suvikunnas: Pitää kokeilla, laitoin vahat viikko sitten mutta en nyt niin erikoisen tarkasti laittanut koska jänteet eivät ole ollenkaan ”pörröiset”, normaalia huoltoa vain. Nyt kun mietin, olet varmaan oikeassa kuivuudesta, ei ollut tahmaisuutta ja säikeet näkyivät hyvin, peeppikin oli helppo asentaa.
Mutta säädön jälkeen on tullut taas 3mm lisää ATA’a
, mutta toivotavasti nyt asettuu.
1 Guest(s)
Register