Jänis(puu)passi|Metsästyksestä|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Avatar
Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope


Osuma



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Jänis(puu)passi
10.11.2009
08:53
Avatar
tiivonen
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 22
Member Since:
2.10.2009
sp_UserOfflineSmall Offline

Elikkäs kuinka moni on kokeillut istua jänispassissa kuutamolla? Tarkoitus olisi kokeilla ensimmäisen kerran vielä tämän vuoden puolella jos kelit sallii. Ruokintakatos on tehty, mutta toistaiseksi autotallissa. Kattaus sisältää heinää, kauraa ja suolaa. Kenties kaalia jos sitä liikenee.

Paikaksi suunnittelin pienen joen vartta jota jänöt käyttää muutenkin talvisin kulkuväylänä. Täytyy vain odotella uoman jäätymistä. Mietiskelin vain varsinaista passipaikkaa. Töyräät eivät ole kovin korkeat ja voisi kuvitella ristihuulen olevan varsin herkkä otus. Onko jonkinlainen passikoju/koppi/teltta tarpeen vai riittääkö sopiva pukeutuminen kera naven? Kenties puupassi? Onko mitään hyötyä jäniksen kanssa. Ajatuksena Tree saddle on mielenkiintoinen, mutta onko semmoisesta mitään varsinaista hyötyä jänispassissa. Kauriita täällä ei ole.

Paljon on kysymyksiä vielä ennenkuin pääsee kylmämään mettään 😀

11.11.2009
06:18
Avatar
suvikunnas
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 149
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
3178sp_Permalink sp_Print

Olen käyttänyt treestandia jäniskyttyyssä, toimii hyvin.Monelle on uutta,että jänikselläkin on hajuaisti ja erittäin tarkka ”liiketunnistin”.Paras kyttäysilta oli, kun sain seitsemän rusakkoa muutamassa tunnissa.Välissä joutui käymään keräämässä nuolet,muuten keräsin jussit vasta passin päätyttyä.Standy oli viidessä metrissä.

11.11.2009
07:30
Avatar
J.K
Nilsiä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 60
Member Since:
31.10.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
3179sp_Permalink sp_Print

Treestandilta tulee rusakot ja jänikset ammuttua.

Oma kyttäyspaikka on tiheän kuusikon ja metsäaukon rajassa.Standi on naamioitu havuilla ja naamioverkolla(valkea).Korkeutta passipaikalla on n. 4m.

Ruokintakatos jossa on heinää ja kauraa sekä suolaa on ollut tehokas houkutin jäniksille ja kauriille.Muutaman kerran on päässyt myös supikoiran ampumaan katokselta.

11.11.2009
10:19
Avatar
fluflu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 10
Member Since:
1.7.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
3181sp_Permalink sp_Print

mitä suolaa te ootte laittanu sinne? ja kaura jyvinä?

11.11.2009
12:38
Avatar
Mikasa
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 34
Member Since:
27.12.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
3183sp_Permalink sp_Print

Itelläni puun alle väsätty koppi rusakon kyttäämiseen. Ruokinta paikalla auringonkukansiemeniä,kaalia,porkkanaa,kurkkua,omenaa ja hyvin menee kaupaks. Nyt vaa joku ilta kytistelemää! On se tree standi varmaa iha kätevä samalla hinnalla saa myös ameristepin kopin joka on helppo kantaa ja siirtää. Se on siinä vähän yli 100e paikkeilla! Kestävää materiaalia ja hyvät ampuma aukot ja näkyvyys.
Tuossa linkkiä jos mietit toista vaihtoehtoa kuin Tree standi! Ite käytän kaytän kyseistä koppia lintu / kettujahdis pellon reunoilla ja metsässä! Ei moittimista tästä tuotteesta toiminu tähän mennessä hyvin!

http://www.aa-metsastys.com/in…..roduct=482

11.11.2009
04:22
Avatar
tiivonen
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 22
Member Since:
2.10.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
3187sp_Permalink sp_Print

Aihvan.. eli puupassi olisi toimiva ratkaisu. Väijyteltan joutuu hommaamaan joka tapauksessa lintujahtiin, mutta tuo treesaddle vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta härveliltä. Mikään varsinainen lava ei houkuttaisi kun passipaikka saattaa vaihtua kunnasta toiseen varsin nopealla aikataululla.

Voisin ainakin kuvitella että kovemmalla pakkasella ristihuuli irtoaa aika livakasti jos toppatakki kahahtaa tai pakkaslumi narahtaa. Puussa kykkiminen pakkaskelissä vaan tuntuu vähän riskialttiilta. Jos alkaa paikat kohmettumaan niin alaspääsy voi olla aika sirkusta. Toisaalta treesaddle vaikuttaa kapineelta jossa paikkoja voi yrittää vähän lämmitellä kevyellä liikunnalla. Siitä vain ei taida olla pahemmin käyttökokemuksia suomesta?

Pitänee pähkäillä jatkossakin kaikki illat tulevaa jahtia 🙂 Joka tapauksessa sitä on aivan kauhukankena jos niitä otuksia näkee 😀

14.11.2009
06:23
Avatar
tiivonen
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 22
Member Since:
2.10.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
3204sp_Permalink sp_Print

Nyt on katos kuusen persiissä. Ensihätään heinää ja kaalia. Kunhan ehtii niin tulee laatikko ja siihen kauraa&suolaa. Joki saisi jäätyä ja jänekset ruveta liikkumaan alueella. Sitten täytyy etsiä paras passipaikka ja siirtää suunnitelmat luontoon.

Riistakamera voisi olla pätevä. Näkisi missä ja mihin aikaan pitkäkorvat temmeltää.

15.11.2009
10:29
Avatar
Ari Kontiainen
Ylläpitäjä
Forum Posts: 1116
Member Since:
14.2.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
3207sp_Permalink sp_Print

tiivonen sanoi:

Toisaalta treesaddle vaikuttaa kapineelta jossa paikkoja voi yrittää vähän lämmitellä kevyellä liikunnalla. Siitä vain ei taida olla pahemmin käyttökokemuksia suomesta?


Jonkin verran on henk.koht. kokemusta tree saddlesta, mutta jostakin kumman syystä tulee silti vain ennemmin otettua tavallinen standi matkaan mukaan. Enkä oikein itsekään rehellisesti ymmärrä miksi… ehkä kyse on vain tavasta ja tottumuksesta.

Trophyline Tree Saddle menee pienempään tilaan, on kevyempi, kulkee todella kätevästi (=päälle puettuna) maastossa mukana, on hiljainen käytössä eikä siinä ole samanlaista rajoitetta kuin perinteisillä standeilla. Tarkoitan rajoitteella tietysti käytännössä ennalta valittua mahdollista ampumasektoria.

Taidankin yrittää ’tehdä parannuksen’ ja ryhtyä aktiivisemmin pitämään ’satulaa’ messissä jatkossa ;)

(EDIT: Sellainen lisäys vielä, että Tree Saddle on ehkä jonkin verran tavallista standia haastavampi aloittaa passitus ’puun latvassa’. Vaatii ehdottomasti harjoittelua kotipihassa. Valmistajan nettisivuilla on hyvät video-ohjeet miten käyttöä voi turvallisesti treenata.)

16.11.2009
03:33
Avatar
fluflu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 10
Member Since:
1.7.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
3212sp_Permalink sp_Print

Miten tuollasella Tree Saddlella pääsee ylös? pitääkö siinä ruuvata jotain piikkejä puuhun? näyttää kätevältä.

17.11.2009
05:48
Avatar
Vieras
Guests
3214sp_Permalink sp_Print

Alkoi muuten hiukkasen kiinnostamaan. Piti jo hankkia kiipeävä, mutta houkuttaa kyllä tämän helpompi kulkeminen mukana.

Kuinkas pitkään Ari saat oltua puussa tuon kanssa? Meinaan voihan tuossa hiukan paikatkin alkaa puutua vaikka ei lie asennon korjaaminenkaan niin kauhean vaikeata ole.

Jossakin joku moitti, että puu ei saa olla kovin paksu kun ei jokin naru yllä ympäri??? Pitääkö kutinsa?

17.11.2009
07:37
Avatar
Ari Kontiainen
Ylläpitäjä
Forum Posts: 1116
Member Since:
14.2.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
3217sp_Permalink sp_Print

fluflu sanoi:

Miten tuollasella Tree Saddlella pääsee ylös? pitääkö siinä ruuvata jotain piikkejä puuhun? näyttää kätevältä.


Voi käyttää yksittäisiä remmiaskelmia, tikkaita tai mitä tahansa tavallisia tapoja päästä puuhun. Ruuvattavat askelmat eivät ole suositeltavia.

17.11.2009
07:48
Avatar
Ari Kontiainen
Ylläpitäjä
Forum Posts: 1116
Member Since:
14.2.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
3218sp_Permalink sp_Print

hartsa sanoi:

Kuinkas pitkään Ari saat oltua puussa tuon kanssa? Meinaan voihan tuossa hiukan paikatkin alkaa puutua vaikka ei lie asennon korjaaminenkaan niin kauhean vaikeata ole.

Jossakin joku moitti, että puu ei saa olla kovin paksu kun ei jokin naru yllä ympäri??? Pitääkö kutinsa?


Kyllähän siellä tavallisen ilta- tai aamupassin verran roikkuu. Kriittisin asia minusta on se, miten ja mihin saa jalkojaan tuettua. Mikäli askelmat jalan alla ovat kovin kapeat, suosittelen jäykkäpohjaisia kenkiä. Muutoin tuon härvelin kanssa pystyy kyllä muuttamaan tarpeellisen usein asentoa erilaiseksi.

Voi olla, että todella paksun puun kanssa tulee probleemia sen remmin pituuden kanssa, jossa saddlen kanssa roikutaan. Eli ehkä ongelma voisi tulla siitä, että puun ympäri kaksi remmikierrosta vie niin kovasti pituutta, että ”roikuntaosuuteen” jäisi liian vähän? Ei ole itsellä tullut sellaista tilannetta (vielä) vastaan.

19.11.2009
03:10
Avatar
JussiH
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 27
Member Since:
19.8.2007
sp_UserOfflineSmall Offline
3245sp_Permalink sp_Print

Onko pitkäjousimiehille olemassa niin isoa blindiä että sieltä ampuminen oikeasti onnistuu? Vai joudunko minäkin kiipeämään puuhun kytistelemään.. Pitkäjousella ei kyllä varmaankaan ole helppo ampua tuollaisesta kiikkuratkaisusta, vaan helpommin onnistuu tukevammalta standilta.

20.11.2009
07:02
Avatar
Ari Kontiainen
Ylläpitäjä
Forum Posts: 1116
Member Since:
14.2.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
3252sp_Permalink sp_Print

JussiH sanoi:

Pitkäjousella ei kyllä varmaankaan ole helppo ampua tuollaisesta kiikkuratkaisusta, vaan helpommin onnistuu tukevammalta standilta.


En näe miten tree saddle olisi vähemmän tukeva ampumapaikka kuin tavallinen standi. Ehkäpä jopa päinvastoin. Tavallisella standilla sinulla on yleensä kaksi tukipistettä (jalat), mutta tuollaisessa ’kiikussa’ kolme (jalat+remmi). Ellet sitten nojaa tavallisella standilla ampuessa eteenpäin niin, että valjaiden remmi on tiukalla.

Mutta opettelemista se toki vaatii – ja pitkäjousi on pitkä aina – noita ei käy kiistäminen.

21.11.2009
03:51
Avatar
JussiH
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 27
Member Since:
19.8.2007
sp_UserOfflineSmall Offline
3257sp_Permalink sp_Print

Jotenkin sain vain sellaisen mielikuvan että siellä heiluu kuin keinussa konsanaan. Näitä vaihtoehtoja täytynee päästä kokeilemaan ennen kuin myttää mitään. Isoja piilotelttoja ei taida pilvin pimein olla kun ketään ei suosittele. No halvemmallakin varmaan pääsee jos itse värkkää maastoverkosta jotain..

29.11.2009
01:28
Avatar
Pasi H
Uusi keskustelija
Members
Forum Posts: 0
Member Since:
7.11.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
3289sp_Permalink sp_Print

Alkoi kanssa kiinnostamaan tuo tree saddle. Nimenomaan helpon kuljetettavuutensa vuoksi. Kun tulee kyttäiltyä vähän siellä sun täällä eläinten käyttämien reittien varsilla.

Ilmeisesti kyseistä vehjettä ei Suomesta saa, pikaisesti netistä etsittyäni en ainakaan löytänyt. Eli ulkomailta tilaamiseksi menisi. Taitaisi saada joltakin Eurooppalaiselta myyjältäkin tilattua, jottei tarttis monen meren takaa hommata… Smile

24.1.2010
07:44
Avatar
Vieras
Guests
3674sp_Permalink sp_Print

Ari, sinulla kun on tuo Tree Saddle, niin mitä sanot siihen John Eberhartin (Trophylinen sivuilla blogissa) suositukseen valita pykälää pienempi koko? Waist on minulla about 36″, niin hänen suosituksensa mukaan minun tulisi valita medium (27″-34″). Kuulemma muutoin systeempi luistaa eikä pysy paikoillaan tai näin käsitin. Joku toinen jossain foorumilla mainitti, että kun hänestä alkoi tuntua myös että pienempi olisi parempi ja oli hommannut sen pienemmän, alkoi se sitten kuitenkin puristaa lanteita.

31.1.2011
12:11
Avatar
Kuhmon Ahma
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 113
Member Since:
30.1.2011
sp_UserOfflineSmall Offline
6567sp_Permalink sp_Print

Korkealta on hyvä passittaa. Yleensä käytän ropsipinoja, hirvitorneja yms hyväksi jos vain mahdollista. Tavalliset kiipeilyvaljaat voisivat soveltua jollain lailla puussa olemisen varmistukseen, vaikka tuskin mukavuudessa pärjäävätkään.

19.9.2011
04:34
Avatar
smurffi69
Kirkkonummi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 15
Member Since:
14.1.2007
sp_UserOfflineSmall Offline
7750sp_Permalink sp_Print

Itse olen ampunut jäniksiä ihan hiljaa paikallaan seisoskelemalla sekä talvella, että syksyllä selkä jotain puskaa tai puuta vasten – vuoden aikaan sopivassa vaatetuksessa ja tuulensuunnan humioiden, rusakoita on ruokinnalle tullut ja saaliiksi saakka. Ampumaetäisyydet ovat olleet noin 10 – 15 m välillä. Kerran kokeilin väijymistä lavalta tolpassa, n. 2,2 m:n korkeudessa täysin avoimella paikalla (nurmikentällä) ja edessä oli parhaimmillaan 4 – 5 rusakkoa alle 15 m:n etäisyydellä. Mitään suojaa ei ollut ja itse olin taivasta vasten näkyvillä, silti sain ammuttua 3 rusakkoa samasta porukasta, joten kovin korkealle ei rusakon tapauksessa ole tarvinnut kiivetä.

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 12
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 1
Members: 3358
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Posts: 27181
Newest Members:
Xunzo, Tii, Randaaz, sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99, kaylenegirardin
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116