Kauden 2011 uutuuksia!|Välineistä ja tekniikasta|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope

Osuma

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Kauden 2011 uutuuksia!
6.1.2011
08:40
Nimrod
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 170
sp_UserOfflineSmall Offline

Tähän ketjuun voisi alkaa listata kauden 2011 uutuustuotteita jousimetsästyksen saralta. Pitkään kidutettuja uutuuksia on nyt julkistettu kun ATA -show on startannut.

Ensimmäinen itseäni kiinnostava uutuus on Bowtech Invasion CPX. Näyttävät tulevan nämä ”max pre-load” lavat jo monelle merkille.

http://www.bowtecharchery.com/…..kdown?i=32

7.1.2011
08:52
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
6331sp_Permalink sp_Print

Eiköhän Jäkkärään tule taas perinteisesti Kylmän Juhan reportaasi ATA-showsta.

Sivuhuomautuksena, itse ammun edelleen vuoden 2003 Martin Phantom II:lla. Keskihintainen jousi, joka täyttää tänä vuonna jo sen 8 vuotta. Jousen malli on perinteisempi, ei mikään nykyaikainen ”parallel limb” -konstruktio. Mutta enpä ole keksinyt yhtään hyvää syytä vaihtaa jousta uudempaan, kun se kerran toimii. Olen ehkä jotenkin harrastajien valtavirrasta poikkeava, kun ei kiinnosta juosta jousiuutuuksien perässä. Minulle harrastuksen ydin on muualla, vaikka toki seuraan jossain määrin välinepuolenkin kehitystä mm. Bowhunting World -lehdestä. Esimerkiksi ampumatarkkuuden suhteen olen täysin vakuuttunut, että suurin parannuspotentiaali on minussa itsessäni jousiampujana, ei käyttämässäni jousessa.

7.1.2011
12:48
Ari Kontiainen
Ylläpitäjä
Forum Posts: 1116
6335sp_Permalink sp_Print

Hoytilta on näemmä tullut ’putkimiehen jousesta’ uusi 32″ versio, Carbon Element

http://www.hoyt.com/compound_b…..on+element

Millaisia mahtavat olla ekan version käyttökokemukset – ja mitä on tähän käytännössä parannettu?

7.1.2011
01:03
Nimrod
Vakituinen keskustelija
Members
6336sp_Permalink sp_Print

Tuo Element voisi olla hyvä. Itse pidän ajatuksesta, että tuo hiilikuitu on käteen lämmin materiaali pakkasella.

Tuo Quest Prime voisi myös olla mielenkiintoinen kun siinä pitäisi olla nyt saatu pois tuo camin sivuttaisvääntöominaisuus.

7.1.2011
01:27
Ari Kontiainen
Ylläpitäjä
Forum Posts: 1116
6337sp_Permalink sp_Print

Kiinnostava on G5 Primekin. ”Parallel camit” varmaan vähentävät nokin sivuttaisliikettä, mutta niin kauan kuin kaapelinohjain on kuvioissa (joustavana tai muuten) ei sitä kokonaan ole saatu pois. Paitsi tietenkin Bladerunnerissa (http://www.bladerunnerarchery.com/), josta ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan…

Mitähän painon lisääminen Primen cameihin vaikuttaa kokonaisuuteen?

7.1.2011
01:51
Nimrod
Vakituinen keskustelija
Members
6338sp_Permalink sp_Print

Veikkaisin, että lisäpaino vähän hidastaa, mutta uskoisin, että nopeus on silti keskitasolla. Kaapeliohjureista ei tosiaankaan vieläkään päästy erilleen.

Pienoinen kommentti tuohon Arto_Y:n kommenttiin: mielestäni uudet asiat ja kehitys on hyvä juttu ja uuden hommaaminen ja kokeileminen pitää asiat pyörimässä. Kehityksen pysähtyminen näivettää ja johtaa taantumukseen… Itse olen sitä mieltä, että nyt vastikään harrastuksen aloittaneena tulen hommaamaan joka vuosi yhden uuden jousen ja kokeilen systemaattisesti uutta ja erilaista koko ajan. Tarkoituksena on sitten toisesta päästä ”hukata” tavaraa, eli kaksi jousta pitäisi olla käytössä koko ajan. Itse olen huomannut, että uuden kokeileminen kehittää ja auttaa näkemään asioita eri suunnilta. Eräs hyvin tunnettu auktoriteetti sanoikin minulle, että jousissa kehitys on toistaiseksi koko ajan sellaista, että uudet ovat parempia kuin vanhat. Toisin sanoen nopeampia, hiljaisempia, helpompia ampua ja pitävät säätönsä paremmin. Niin kauan kuin on näin, hommaan uutta.

7.1.2011
03:21
Olavi Pennanen
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 361
6339sp_Permalink sp_Print

Arto Y:n kommenttiin…..itse olen aika pitkälti Arton lausunnon kannalla.  Kyllä se paras kehitys mitä jousimetsästyksen saralta voi saada on se oma kehittyminen, joka itselläni tuntuu vaativan aikaa. Onhan se uusi aina kivaa, ei sitä voi kieltää mutta monessa asiassa kuten jousimetsästyksessäkin rahat viedään häikäilemättä mitä ihmeellisimpiin nippeleihin ja nappeleihin sekä aina pukkaa uutta ja ihmeellistä. Ostin tuossa pari kuukautta sitten uuden taljan, Bearin Light Outin joka oli poistomallien listalla koska on jo parivuotta vanha malli mutta kyllä siinä on mulle jousta pitkikisi aikaa perinnekeppien rinnalle ja tappaa varmasti kunhan ampuja on kehityksen huipulla…

Olli

7.1.2011
03:21
Aksu
Mynämäki
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 292
6340sp_Permalink sp_Print

Itseäni kiinostaisi tuo Hoyt Rampage XT. Hinta ei ole niin kova mutta pitäisi olla ihan laadukas ja käypä peli(Lue: Hoyt kärpänen puri aika pahasti…). Paria suomalaista jousien myyjää olen jo asiasta kiusannut. Sitä en tiedä riittääkö valuutta ja kannattaako vaihtaa. Jousi on varmasti hiljaisempi ja nopeampi kuin oma Browmning Rage(-08), mutta se on aika jämäkästi kädessä. Nimittäin toimii hyvin, uudet jänteet ja kaapelit olen juuri hommannut ja eläin kun eläin kyllä kuolee sillä. Se suurin ongelma on siinä laukaisulaitteen käyttäjässä 😉

7.1.2011
03:42
Nimrod
Vakituinen keskustelija
Members
6341sp_Permalink sp_Print

Tuo Rampage näyttäisi olevan ns. budjettimalli, eli ilmeisesti valmistajalla on ollut jokin puute myynnissä kun on tehty täsmätuote määrättyyn hintaluokkaan. Itseäni tuo houkuttelee myös juuri hinnallaan.

Semmoinen syy myös tuohon kahden jousen systeemiin, että jos jotain huoltohommia tulee, niin käytännössä mulla menee aina lähettelyhommiksi jousen huollattaminen. Sen vuoksi pitää olla kaksi jousta, jotta harrastukseen ei tule katkoja. Toki jossain vaiheessa käy niinkin, että huollot onnistuvat itseltänikin, mutta toistaiseksi saisi olla se varajousi olemassa.

7.1.2011
04:51
hapa
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 20
6343sp_Permalink sp_Print

Mulle tarttui tämmöinen 2011 jousiuutuus käteen kun testasin.

http://mathewsinc.com/product/z7-xtreme/

lyhyt, helppo vetää hiljainen ja nopea. Käytännöllinen. Näin 5 laukauksen jälkeen 😉

h

7.1.2011
06:39
Nimrod
Vakituinen keskustelija
Members
6351sp_Permalink sp_Print

hapa kirjoitti:

Mulle tarttui tämmöinen 2011 jousiuutuus käteen kun testasin.

http://mathewsinc.com/product/z7-xtreme/

lyhyt, helppo vetää hiljainen ja nopea. Käytännöllinen. Näin 5 laukauksen jälkeen 😉

h

Aikas hyvä heittonopeus noin pitkällä jännevälillä ja single camilla. Varmaankin helppo ampua hyvin. Noita Z7 -malleja on kuulemma käytetty aika paljon 3D-kisoissa ja ovat hyviä ampua. Tokihan myös Mathews Monster kiinnostaa 7″ versiona.

7.1.2011
06:42
Nimrod
Vakituinen keskustelija
Members
6352sp_Permalink sp_Print

Tuossa nuolihylly, joka voisi olla toimiva:

http://www.trophyridge.com/arr…..evolution/

7.1.2011
06:49
Vesa Perttilä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 87
6354sp_Permalink sp_Print

Minä juovuspäissäni ostin viime kesänä Jormalta Carbon Matrixin ja olen katunut tekoa vähemmän kuin sitä, josta sain klamydian (Jormalla ei ollut siihen osuutta). Jousi on Hoyttimaiseen tyyliin erinomaisesti viimeistelty ja toimii kuin junan vessa. Mikään Ferrari se ei ole nopeuden suhteen, mutta ylittää kyllä ilmoitetun IBO-nopeuden ainakin minun mittarini mukaan noin 5 jalalla per sekunti. Metsästyksessä tuon paras puoli on lämpimyys kädessä. Edellisessä jousessani on suht vilpoinen alumiinikahva lohduttomilla paksulakkaisilla sivulevyillä. Sillä on ikävä taipumus jäätyä kiinni tumppuun, josta ei enää ole pitkä matka siihen kun pitää lämmitellä sormia, jos ei tahdo niistä lopullisesti luopua. CM:n hiilikuitu tuntuu itseasiassa lämpämämmälle kuin sen lakattu kovapuukahva.
Jousi on myös sangen kevyt, joten siihen on hyvä ripustaa kaikenlaisia koristeita monimutkaisista stabeista nuoliviineen ja karvanoppiin.
Eihän tuossa muuta vikaa ole kuin helvetin suolainen hinta. Nyt sirottelevat lisää suolaa kun uudet versiot ovat edullisempia.

7.1.2011
06:51
Vesa Perttilä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 87
6355sp_Permalink sp_Print

Eli siis suositan jyrkästi tuhlaamaan ison kasan käteistä Hoytin lakritsijouseen. On se, ainakin 2010 malli, hemmetin hiljainenkin. Tosin on helppoa olla hiljainen jos on hidas!

7.1.2011
07:29
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
6356sp_Permalink sp_Print

Nimrod kirjoitti:

Pienoinen kommentti tuohon Arto_Y:n kommenttiin: mielestäni uudet asiat ja kehitys on hyvä juttu ja uuden hommaaminen ja kokeileminen pitää asiat pyörimässä. Kehityksen pysähtyminen näivettää ja johtaa taantumukseen… Itse olen sitä mieltä, että nyt vastikään harrastuksen aloittaneena tulen hommaamaan joka vuosi yhden uuden jousen ja kokeilen systemaattisesti uutta ja erilaista koko ajan. Tarkoituksena on sitten toisesta päästä ”hukata” tavaraa, eli kaksi jousta pitäisi olla käytössä koko ajan. Itse olen huomannut, että uuden kokeileminen kehittää ja auttaa näkemään asioita eri suunnilta. Eräs hyvin tunnettu auktoriteetti sanoikin minulle, että jousissa kehitys on toistaiseksi koko ajan sellaista, että uudet ovat parempia kuin vanhat. Toisin sanoen nopeampia, hiljaisempia, helpompia ampua ja pitävät säätönsä paremmin. Niin kauan kuin on näin, hommaan uutta.

Toivottavasti ei mene häiritsevässä määrin ohi aiheesta, jos jatkan tästä vielä hieman.

En tietenkään vastusta jousitekniikan kehitystä. Se kuitenkin kehittyy riippumatta siitä, kuinka usein itse vaihdan jouseni uuteen. Jousimetsästykseen kuuluu todella paljon eri osa-alueita: välineet ja niiden hallinta, ampumatekniikka, riistalajien tuntemus, metsästystekniikat, erätaidot, seuratoiminta… Minua vain kiinnostavat huomattavasti enemmän nuo muut osa-alueet kuin välinehifistely. Aikaa (ja rahaa) on rajallisesti käytettävissä.

Toki tässä vuosien varrella on tullut päivitettyä ja säädettyä jousi-/nuolikokoonpanoa paremmin toimivaksi ja hankittua kaikenlaisia välineitä etäisyysmittarista lähtien, mutta itse jousen vaihtamiseen en ole nähnyt mitään syytä. Mitään merkittävää harppausta vuodesta 2003 vuoteen 2011 en ole havainnut (saattaa johtua siitäkin, että olen laiska kokeilemaan toisten jousia). Yksi havainto tosin, jouset ovat johdonmukaisesti rumentuneet tuona aikana Laugh. Joskus ennen muinoin taljajouset olivat huomattavan raskaita ja kevennykset surkeita jne. Tuollaisen jousen vaihtaisin toki empimättä uudempaan.

Vaikka yleisellä tasolla kehitys kulkisikin parempaan, ei se jousikaan silti aina vaihtamalla parane. Laatumerkkisten jousten tyyppivioistakin aina silloin tällöin kuulee.

Harrastan myös kitaran soittoa. Vaikka sähkökitara eroaa harrastusvälineenä taljajousesta sikäli, että niissä on vaikea nähdä tapahtuneen varsinaisesti mitään teknistä kehitystä kymmeniin vuosiin (kitarani ovat vm. -81 ja -85), näen suhteen harrastusvälineeseen molemmissa tapauksissa varsin samanlaisena: miehestä itsestään on homma kiinni silloin, jos väline vain toimii. Ja sitä opeteltavaa riittää tällä oppimistahdilla loppuiäksi!

7.1.2011
07:57
Nimrod
Vakituinen keskustelija
Members
6357sp_Permalink sp_Print

Taitaa jousimiehissä olla enemmänkin kitaristeja… Wink

Kitarat tai kiväärit vertautuvat jousiin siinä mielessä heikosti, että molemmissa em. kehitys on pysähtynyt määrättyjen asioiden osalta jo aikoja sitten ja vain tietyt asiat niissä kehittyvät. Toisin sanoen uusilla kitaroilla ei ole helpompi soittaa kuin vanhoilla, kuten myöskään uusilla kivääreillä ei ole helpompi ampua kuin vanhoilla. Sen sijaan kitaroissa parannuksia on tapahtunut lähinnä teknisellä puolella ja määrätyt kiväärit ovat rakenteellisesti ja laadullisesti parempia ja näin ollen tarkempia. Sitten taas miinuspuolina voidaan sanoa se, että molemmissa em. tuotteissa ovat suurimmat panostukset jo pitkän aikaa olleet tuotannollisessa tehokkuudessa, joka näkyy näennäisenä hyvyytenä, mutta myös massatuotteiden laadun heikentymisenä. Jousissa tämä vaihe ei ole tullut isossa mittakaavassa esille, eli toistaiseksi kehitys tuottaa meille parempia tuotteita.

Tämä ei sitten tule kritiikin kustannuksella, eli kaikki uusi ei ole aina itseisarvoisesti parempaa.

Mitä tulee off-topiciin, niin itsepä aloitin… Laugh

7.1.2011
07:59
Nimrod
Vakituinen keskustelija
Members
6358sp_Permalink sp_Print

Vesa Perttilän loistavasta analyysistä ja viiltävästä itseironiasta johtuen on seuraava jouseni edullinen Hoyt Carbon Element.

7.1.2011
08:32
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
6360sp_Permalink sp_Print

Nimrod kirjoitti:

Kitarat tai kiväärit vertautuvat jousiin siinä mielessä heikosti, että molemmissa em. kehitys on pysähtynyt määrättyjen asioiden osalta jo aikoja sitten ja vain tietyt asiat niissä kehittyvät.

Totta (kuten itsekin totesin), mutta vertailu tuntuu silti siksi järkevältä, että en usko että ampumatarkkuuteni paranisi dramaattisesti vaihdossa tuliterään jouseen, vaan yksinkertaisesti lisäämällä harjoitusta. Vähäisen, paikallisseuran sisäisen kisakokemuksen perusteella on myös tullut vaikutelma, että vm. 2003 jousella voi hyvinkin kilpailla samassa sarjassa laadukkailla nykyjousilla ampuvien kanssa Smile

Hiilikuidussa jousen rungon materiaalina voi kyllä olla paljonkin ideaa!

8.1.2011
09:18
late
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 84
6364sp_Permalink sp_Print

Minä ainakin tykkään tuosta Carbon matrixista todella paljon.

+talvella/kylmällä jousi on melko mukava käsitellä

+laukauksen jälkeiset värähtelyt hieman erinlaisia… tosin captainin rekyyli on pienempi, johtunee lapa kulmasta+painosta.

+pysyy taulussa erittäin hyvin ilman sivu vakaajia

+kevyt, saa juuri ”hyvän”painoisen jousen pienilä painoilla. tosin metsässä se on sellaisenaan hyvä.

+runko ei taita vedossa mihinkään, nuoli lähtee suoraan

– olihan se hieman hintava, mutta voisi maksaa pari sataa enemmänkin…

mutta silti olen jo katsellut uutta jousta, se jousikärpänen kun purasee oikein kunnolla niiin sit mennää….

Ps. Onhan tämä kuitenkin loppujen lopuksi melko halpa harrastuksena vs auton rakentaminen, motocross yms…

8.1.2011
10:41
Nimrod
Vakituinen keskustelija
Members
6366sp_Permalink sp_Print

Olen samaa mieltä siitä, että tämä on edullinen harrastus. Esimerkiksi ampuminen on suoraan sanoen halpaa jos verrokiksi vaikka ottaa haulikkoammunnan välineineen, patruunoineen ja ratamaksuineen. Sitäkin on kuitenkin tullut harrastettua jo pidempi siivu.

Uutuutta pukkaa:

http://www.limbsaver.com/2010/…../index.php

En tiedä sitten, että kuinka uusi…

Myös nuolirintamalla on mielenkiintoista tavaraa:

http://www.carbonexpressarrows…..s/node/226

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 15
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 0
Members: 3356
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Newest Members:
sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99, kaylenegirardin, claudiashetler, deloresioh, Tipes
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116