01:41
10.8.2007
OfflineEikös täällä joku valitellut perätukun jousesta, ettei pysy säädöt kohdillaan ja ruuvit löystyy?
Itse aluksi harkitsin Jahtijaktin 65# jousta, siihenhän olisi tullut kaikki tarpeet ja jopa nuolet mukaan, mutta hetken tutkiskeltuani tulin siihen tulokseen, että kannattaa laittaa hiukan enemmän kiinni tuohon, enkä ole katunut.
Tosin alunperin oli tarkoitus hankkia halvempi malli, mutta kyseisiä ei ollut varastossa, joten tilasin sitten kaikkein kalleimman pelin…
Ainoa ongelma oli yläpyörän lommo, joka olisi kyllä mennyt takuuseen, mutta korjasin itse.
Katsoo ensimmäiseksi, että kaikki on kohdallaan, jos ei, niin ei muuta kuin jousi takaisin kauppaan, kunnes saa toimivan.
Taljoissa kyllä on perinteiseen verrattuna melkoisesti säädettävää ja huomioitavaa, mutta tekemällä oppinee, ja täältä tuntuu apua saavan, toisin kuin perinnepuolella…
(Perinteisillä aion silti edelleen myös jatkaa…)
02:55
18.3.2008
Offline05:28
10.8.2007
OfflineArto_Y kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:
Eikös täällä joku valitellut perätukun jousesta, ettei pysy säädöt kohdillaan ja ruuvit löystyy?
Eikös kyseessä ollut tähtäin tai muu lisävaruste, eikä itse jousi? Vai muistanko väärin.
Voi ollakin, mutta sen muistan, että kyseisen ketjun aloittajalle kehoitettiin nimenomaan hankkimaan laatujousi, jolloin ei tartte ruuveja kiristellä koko ajan.
Vai muistanko minäkin aivan väärin?
05:46
21.11.2008
OfflinePikkuhannu kirjoitti:
Taljoissa kyllä on perinteiseen verrattuna melkoisesti säädettävää ja huomioitavaa, mutta tekemällä oppinee, ja täältä tuntuu apua saavan, toisin kuin perinnepuolella…(Perinteisillä aion silti edelleen myös jatkaa…)
Pakko hiukan kommentoida. Ei taljoja tarvitse kovin paljon säätää. Tai taljan säätämionen on ainakin helpompaa, kuin vaistojousen(nuolen). Vaistojousessa säädetään nuoli kohdalleen, joka sitten on vielä sää herkkä. Luonnon sulat kastuvat, puunuoli kastuu ja muuttaa ominaisuuksiaan. Leikkurin lentoon vaikuttaa nuolen jäykkyys/ rentous, suhteessa jousen paunoihin tietyllä vetopituudella. Korjatkaa jos olen väärässä (Omistan taljoja ja pitkä- ja vastakaarijousia).
Nyky taljan säädän kerran kohdilleen ja pääsääntöisesti niillä säädöillä mennään seuraavaan ”narun” vaihtoon asti. Itse en ainakaan jaksa hieroa jousta useampaan kertaan kohdalleen. Teen ehkä leikkuri/taulukärki testin kerran vuodessa, ennen kilpailukautta. Tähtäimiä kyllä joutuu säätämään välillä ja se jouhtuu ainoastaan jos on ollut ampumatta pitkän aikaa, tai varsinkin talvella ammuttaessa vaatetta on paljon päällä ja asento ei ole täysin sama, kuin kesällä ammuttaessa. Ja tämäkin säätö johtuu ukosta EI jousesta.
05:56
29.9.2009
OfflineMinulla on ollut jo hyvän tovin tuollainen 55# jahti/jakt enemmin tai vähemmin aktiivikäytössä, nykyään palvelee lähinnä pihapiirissä harakoiden harvennuksessa.
Eikä tuossa ole muuta vikaa ollut kuin onneton kaapeliohjaimen kiinnitys, joka vaati tukevammat ruuvit.
Jos taas ajattelee sitä ”etupakettia” mikä jousen mukana tulee, niin ainakaan sillä nuolihyllyllä ei tee yhtään mitään. Hajoaa nimittäin muutaman laukauksen jälkeen. Muutenhan ko. jousi on melko idioottivarma johtuen lähinnä siitä että teknisesti muistuttaa enimmäkseen 90-luvun esi-isiään.
Ja tarkkuushan on ampujasta kiinni, ei välineistä….
06:59
10.8.2007
OfflineNo voi olla, sen verran vähän taljojen kanssa tekemisissä ollut, eipä minullakaan ole säädettävää ollut, kun kerran kohdalleen sai.
Tosin narujen vaihdon jälkeen tosiaan joutuu pyörittelemään mahdollisesti jotta saa camin suoraan, kaksicamisen ajoitukset (mitä se sitten ikinä onkaan?
) yms, tai näin olen ymmärtänyt, saatan olla täysin väärässäkin, viisaammat korjatkaa. Kuten sanoin, olen täysin noviisi taljamaailmassa.
Mutta kun katsoo jenkkipalstoja, mitä kaikkea työkalua löytyy ainoastaan jousen säätöön ja huoltoon, en edes moottoripyörän huollossa tartte niin paljon kamaa.
Luonnonsulat toimii kastuneenakin hyvin, saa jopa heittää yhden sulan pois ja vielä toimii. Blazerin heität pois ja nuoli on metrikaupalla ohi…
Ja käytän ihan hiilareita perinnejousellakin…
Mika_R kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:
Taljoissa kyllä on perinteiseen verrattuna melkoisesti säädettävää ja huomioitavaa, mutta tekemällä oppinee, ja täältä tuntuu apua saavan, toisin kuin perinnepuolella…(Perinteisillä aion silti edelleen myös jatkaa…)
Pakko hiukan kommentoida. Ei taljoja tarvitse kovin paljon säätää. Tai taljan säätämionen on ainakin helpompaa, kuin vaistojousen(nuolen). Vaistojousessa säädetään nuoli kohdalleen, joka sitten on vielä sää herkkä. Luonnon sulat kastuvat, puunuoli kastuu ja muuttaa ominaisuuksiaan. Leikkurin lentoon vaikuttaa nuolen jäykkyys/ rentous, suhteessa jousen paunoihin tietyllä vetopituudella. Korjatkaa jos olen väärässä (Omistan taljoja ja pitkä- ja vastakaarijousia).
Nyky taljan säädän kerran kohdilleen ja pääsääntöisesti niillä säädöillä mennään seuraavaan ”narun” vaihtoon asti. Itse en ainakaan jaksa hieroa jousta useampaan kertaan kohdalleen. Teen ehkä leikkuri/taulukärki testin kerran vuodessa, ennen kilpailukautta. Tähtäimiä kyllä joutuu säätämään välillä ja se jouhtuu ainoastaan jos on ollut ampumatta pitkän aikaa, tai varsinkin talvella ammuttaessa vaatetta on paljon päällä ja asento ei ole täysin sama, kuin kesällä ammuttaessa. Ja tämäkin säätö johtuu ukosta EI jousesta.
07:22
18.3.2008
Offline08:18
22.2.2010
OfflineKomppaan kaimaa, kun on samat sulat käytössä. Yhden sulan puuttuminen vaikuttaa nuolen lentoon vakausmielessä(tyyliin eron näkee silmällä) mutta ainakin 20-30m matkoilta osuu suht samaan pisteeseen. Jos Menee metrikaupalla, tai yleensäkkin huomattavasti ohi tähtäyspisteestä, niin vika on ihan jossain muualla kuin yhden sulan puuttumisessa.
Mitä jousen säätämiseen tai siihen tarvittaviin työkaluihin tulee, niin itse olen päjännyt pelkkää jousta koskevien työkalujen osalta yhdellä pienellä tuumaisella kuusiokolosarjalla, bowmasterprässillä+Hoytin adaptereilla, jännetyökalulla, vahalla ja paljaalla silmällä. Näillä jousi on pysynyt kunnossa läpi kisa ja jahtikausien. Nuolityökalut sitten erikseen, vaikkei niitäkään ole kun kolme.
Jenkit nyt keksii/rakentaa työkaluja jo rakentamisen ilostakin, kaikki mitä tarjolla on ei kyllä ole välttämättömiä, mutta toki jos itsellä olisi rahaa millä mällätä, niin kai sitä olis kaikki hienot gadgetit varastossa ”elämää helpottamassa” mutta köyhä tekee sillä millä pärjää..
12:56
19.12.2010
OfflineKäytän vastakäppyrässä 3″ shield-sulkia ja olen satavarma että märkä sulka tai paremminkin märkien sulkien paino vaikuttaa nuolen lentoa ja sitä kautta osumista heikentäen. Painopiste (ameriiiiiiiikankieleisenä lyhennyksen hienosti FOC ?), siirtyy – ihan testattu juttu muuten, taaksepäin ja sillä on jo merkitystä hyvin viritetyn nuolen lentoon/osuntaan. Tietysti pitää kyetä ampumaan tasaisesti tietyllä tarkkuudella että eron huomaa.
Uskoisin että sulkien ohjaava vaikutus säilyy riittävänä mutta se painopisteen muuttuminen…
01:54
10.8.2007
OfflineArto_Y kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:
Luonnonsulat toimii kastuneenakin hyvin, saa jopa heittää yhden sulan pois ja vielä toimii. Blazerin heität pois ja nuoli on metrikaupalla ohi…
Käytän 2″ Blazereita, eikä yhden sulan puuttumista kyllä huomaa ainakaan taulukärjellä tai bluntilla.
Voiko nuolihylly, whiskeri, olla sitten väärässä asennossa, jos kerran heittää pahasti?
Tosin aina kun sulka on irronnut, on se tapahtunut laukaistessa, eli sulka on enemmän tai vähemmän pois paikaltaan jousesta irrotessaan, joka varmasti ohjaa nuolen väärään suuntaan, en ole testannut kahdella.
FOCeista mitään ymmärrä, mutta eipä nuoletkaan ole olleet niin tarkkaan mitoitettuja, joten ei ole häirinnyt.
Taljalla olen enemmän yrittänyt saada kaikki palikat kohdalleen.
02:22
22.2.2010
OfflineNo whiskeri tyyppinen hylly alkujaankin rasittaa sulitusta muita hyllymalleja enemmän. Mutta jos nuolen iskulinja ei ole kohdallaan tai väännätät jousta laukaisussa, niin nuoli lävistää hyllyn väärässä asennossa, mikä taas aiheuttaa sulkien herkempää irtoilua ja huonoa lentoa nuolella.
Ota neuvosta vaari ja mitoita nuolesi tarkemmin, tulet yllättymään miten paljon se voi vaikuttaa osumien laatuun. Foc=front of center, meinaa sitä että nuolen painopiste pitäisi olla nuolen keskikohdan etupuolella ja nimenomaan tarkkaan mitoitetuissa nuolissa foc:n voi rakentaa ”ihanteelliseksi”. Liiton materiaaleista löytyy tämä foc-laskuri. Kun tämä siis pätee niin vaisto kuin taljajousissakin käytettävissä nuolissa.
”FOCeista mitään ymmärrä, mutta eipä nuoletkaan ole olleet niin tarkkaan mitoitettuja, joten ei ole häirinnyt.
Taljalla olen enemmän yrittänyt saada kaikki palikat kohdalleen.
”
Tuo foc:n on mielestäni yksi ISO palikka taljajousen ja nuoliyhdistelmän toiminnassa.
02:51
26.7.2012
Offline05:48
25.4.2012
Offline06:01
31.1.2006
OfflineNoo, empä tiedä jousen iästä. Testasimme aikoinaan KO jouset vasta 3 vuotta sitten kun tulivat markkinoille. Artikkeli löytyy täältä
05:32
25.4.2012
Offline07:35
19.12.2010
OfflineJos sallitaan niin palaan hiukan vielä tuohon nuolen FOCiin ja vastakäppyrään (ja samalla pitkäjousiin). Hyvä nuolen lento antaa muutakin kuin tasaisen käynnin – suoraan ilman turhia väpätyksiä lentävä nuoli säilyttää nopeutensa paremmin ja osumassa myös uppoama on parempi koska kaikki voima suuntautuu eteenpäin eikä sinne tänne vipattavan nuolen perän/varren vääntömomentiksi jolloin upotus jää huonommaksi – oli vähän ehkä huonosti selitetty mutta juu nou…
Taljoissa varmasti riittää upotus jos vaikka on hieman vipatustakin mutta nopeillakin perinnejousilla tilanne on toinen josta johtuen se on yksi syy raskaampien nuolten käyttämiselle. Mahdollisimman puhtaasti lentävä suht raskas nuoli joka säilyttää hyvin myös sen ”vaatimattoman” nopeutensa antaa hyvin upotusta ”ja eikä tässä vielä kaikki” – saat myös paremman käynnin…
04:52
31.7.2009
OfflineNojoooooo….. taitaa olla,että kellään ei oo omakohtaista käytännön kokemusta ko. jousista,että kestääkö ne käyttöö vai ei… Ainakin uusinta mallia olevat ”merkkijouset” näyttävät aika haavoittuvaisilta vempeleiltä…. tai.. sitten noita halpoja jousia vaan käytetään mukisematta ilman isompia vikoja…..
05:07
22.2.2010
Offlinepeku kirjoitti:
Nojoooooo….. taitaa olla,että kellään ei oo omakohtaista käytännön kokemusta ko. jousista,että kestääkö ne käyttöö vai ei… Ainakin uusinta mallia olevat ”merkkijouset” näyttävät aika haavoittuvaisilta vempeleiltä…. tai.. sitten noita halpoja jousia vaan käytetään mukisematta ilman isompia vikoja…..
Perustele ”haavoittuva”??? Ei tässä nyt ihan huvikseen ostella 3 kertaa kalliimpia jousia, ihan vaan siitä syystä, että niitä on kiva rassailla ja säädellä. Nuo jahtijaktit yms. muut kiinan mallit, eivät vaan yksinkertisesti ole tämän päivän tekniikkaa ja jousien kohdalla se vaikuttaa, esim. varaosien saatavuuteen ja takuuasioihin. Varsinkin tietäen mikä taho niitä myy. Jossain tapauksessa oli käynyt niin, että jakti jousessa ollutta vikaa ei voitu varaosin korjata, ja asiakkaalla oli annettu tilalle toinen jousi. Muuten ihan ok tapa, mutta tässä tilanteessa asiakas joutuu aloittamaan jousen rakentamisen/säätämisen täysin alusta, mikä on olisi ainakin omasta mielestä todella turhauttavaa, vailla tietoa hajoaako tämäkin jousi samoin, halvemmissa jousissa kun ei kaikki esim. laakerit jne . osat ole vaihdettavissa, tai maksavat suhteessa jousen hintaan liikaa.
1 Guest(s)
Register