Taljajousien kestävyys|Jouset|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Avatar
Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope


Osuma



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Taljajousien kestävyys
5.10.2012
01:16
Avatar
peku
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 285
Member Since:
31.7.2009
sp_UserOfflineSmall Offline

Moks! Onko kellään kokemusta tai tietoo Jahtijakt-jousien rikkoontumisesta?? Tuntuu ainakin ns. merkkijousilla olevan jos jonkinlaista vammaa ja vikaa……..???Surprised

5.10.2012
01:41
Avatar
Pikkuhannu
Tikkakoski
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 621
Member Since:
10.8.2007
sp_UserOfflineSmall Offline
12460sp_Permalink sp_Print

Eikös täällä joku valitellut perätukun jousesta, ettei pysy säädöt kohdillaan ja ruuvit löystyy?

 

Itse aluksi harkitsin Jahtijaktin 65# jousta, siihenhän olisi tullut kaikki tarpeet ja jopa nuolet mukaan, mutta hetken tutkiskeltuani tulin siihen tulokseen, että kannattaa laittaa hiukan enemmän kiinni tuohon, enkä ole katunut.

Tosin alunperin oli tarkoitus hankkia halvempi malli, mutta kyseisiä ei ollut varastossa, joten tilasin sitten kaikkein kalleimman pelin…Wink

 

Ainoa ongelma oli yläpyörän lommo, joka olisi kyllä mennyt takuuseen, mutta korjasin itse.

 

Katsoo ensimmäiseksi, että kaikki on kohdallaan, jos ei, niin ei muuta kuin jousi takaisin kauppaan, kunnes saa toimivan.

 

Taljoissa kyllä on perinteiseen verrattuna melkoisesti säädettävää ja huomioitavaa, mutta tekemällä oppinee, ja täältä tuntuu apua saavan, toisin kuin perinnepuolella…Confused (Perinteisillä aion silti edelleen myös jatkaa…)

5.10.2012
02:55
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
12464sp_Permalink sp_Print

Pikkuhannu kirjoitti:

Eikös täällä joku valitellut perätukun jousesta, ettei pysy säädöt kohdillaan ja ruuvit löystyy?

 Eikös kyseessä ollut tähtäin tai muu lisävaruste, eikä itse jousi? Vai muistanko väärin.

5.10.2012
05:28
Avatar
Pikkuhannu
Tikkakoski
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 621
Member Since:
10.8.2007
sp_UserOfflineSmall Offline
12470sp_Permalink sp_Print

Arto_Y kirjoitti:

Pikkuhannu kirjoitti:

Eikös täällä joku valitellut perätukun jousesta, ettei pysy säädöt kohdillaan ja ruuvit löystyy?

 Eikös kyseessä ollut tähtäin tai muu lisävaruste, eikä itse jousi? Vai muistanko väärin.

Voi ollakin, mutta sen muistan, että kyseisen ketjun aloittajalle kehoitettiin nimenomaan hankkimaan laatujousi, jolloin ei tartte ruuveja kiristellä koko ajan. 

Vai muistanko minäkin aivan väärin?Laugh

5.10.2012
05:46
Avatar
Mika_R
Ylä-Savo
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 528
Member Since:
21.11.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
12471sp_Permalink sp_Print

Pikkuhannu kirjoitti:

 
Taljoissa kyllä on perinteiseen verrattuna melkoisesti säädettävää ja huomioitavaa, mutta tekemällä oppinee, ja täältä tuntuu apua saavan, toisin kuin perinnepuolella…Confused (Perinteisillä aion silti edelleen myös jatkaa…)

Pakko hiukan kommentoida. Ei taljoja tarvitse kovin paljon säätää. Tai taljan säätämionen on ainakin helpompaa, kuin vaistojousen(nuolen). Vaistojousessa säädetään nuoli kohdalleen, joka sitten on vielä sää herkkä. Luonnon sulat kastuvat, puunuoli kastuu ja muuttaa ominaisuuksiaan. Leikkurin lentoon vaikuttaa nuolen jäykkyys/ rentous, suhteessa jousen paunoihin tietyllä vetopituudella. Korjatkaa jos olen väärässä (Omistan taljoja ja pitkä- ja vastakaarijousia).

Nyky taljan säädän kerran kohdilleen ja pääsääntöisesti niillä säädöillä mennään seuraavaan ”narun” vaihtoon asti. Itse en ainakaan jaksa hieroa jousta useampaan kertaan kohdalleen. Teen ehkä leikkuri/taulukärki testin kerran vuodessa, ennen kilpailukautta. Tähtäimiä kyllä joutuu säätämään välillä ja se jouhtuu ainoastaan jos on ollut ampumatta pitkän aikaa, tai varsinkin talvella ammuttaessa vaatetta on paljon päällä ja asento ei ole täysin sama, kuin kesällä ammuttaessa. Ja tämäkin säätö johtuu ukosta EI jousesta.

5.10.2012
05:56
Avatar
HenryJ
Karigasniemi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 45
Member Since:
29.9.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
12476sp_Permalink sp_Print

Minulla on ollut jo hyvän tovin tuollainen 55# jahti/jakt enemmin tai vähemmin aktiivikäytössä, nykyään palvelee lähinnä pihapiirissä harakoiden harvennuksessa.

Eikä tuossa ole muuta vikaa ollut kuin onneton kaapeliohjaimen kiinnitys, joka vaati tukevammat ruuvit.

Jos taas ajattelee sitä ”etupakettia” mikä jousen mukana tulee, niin ainakaan sillä nuolihyllyllä ei tee yhtään mitään. Hajoaa nimittäin muutaman laukauksen jälkeen. Muutenhan ko. jousi on melko idioottivarma johtuen lähinnä siitä että teknisesti muistuttaa enimmäkseen 90-luvun esi-isiään.

Ja tarkkuushan on ampujasta kiinni, ei välineistä….

6.10.2012
06:59
Avatar
Pikkuhannu
Tikkakoski
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 621
Member Since:
10.8.2007
sp_UserOfflineSmall Offline
12482sp_Permalink sp_Print

No voi olla, sen verran vähän taljojen kanssa tekemisissä ollut, eipä minullakaan ole säädettävää ollut, kun kerran kohdalleen sai.

Tosin narujen vaihdon jälkeen tosiaan joutuu pyörittelemään mahdollisesti jotta saa camin suoraan, kaksicamisen ajoitukset (mitä se sitten ikinä onkaan?Laugh) yms, tai näin olen ymmärtänyt, saatan olla täysin väärässäkin, viisaammat korjatkaa. Kuten sanoin, olen täysin noviisi taljamaailmassa.

 

Mutta kun katsoo jenkkipalstoja, mitä kaikkea työkalua löytyy ainoastaan jousen säätöön ja huoltoon, en edes moottoripyörän huollossa tartte niin paljon kamaa.Surprised

 

Luonnonsulat toimii kastuneenakin hyvin, saa jopa heittää yhden sulan pois ja vielä toimii. Blazerin heität pois ja nuoli on metrikaupalla ohi…Wink 

Ja käytän ihan hiilareita perinnejousellakin…

 

Mika_R kirjoitti:

Pikkuhannu kirjoitti:

 
Taljoissa kyllä on perinteiseen verrattuna melkoisesti säädettävää ja huomioitavaa, mutta tekemällä oppinee, ja täältä tuntuu apua saavan, toisin kuin perinnepuolella…Confused (Perinteisillä aion silti edelleen myös jatkaa…)

Pakko hiukan kommentoida. Ei taljoja tarvitse kovin paljon säätää. Tai taljan säätämionen on ainakin helpompaa, kuin vaistojousen(nuolen). Vaistojousessa säädetään nuoli kohdalleen, joka sitten on vielä sää herkkä. Luonnon sulat kastuvat, puunuoli kastuu ja muuttaa ominaisuuksiaan. Leikkurin lentoon vaikuttaa nuolen jäykkyys/ rentous, suhteessa jousen paunoihin tietyllä vetopituudella. Korjatkaa jos olen väärässä (Omistan taljoja ja pitkä- ja vastakaarijousia).

Nyky taljan säädän kerran kohdilleen ja pääsääntöisesti niillä säädöillä mennään seuraavaan ”narun” vaihtoon asti. Itse en ainakaan jaksa hieroa jousta useampaan kertaan kohdalleen. Teen ehkä leikkuri/taulukärki testin kerran vuodessa, ennen kilpailukautta. Tähtäimiä kyllä joutuu säätämään välillä ja se jouhtuu ainoastaan jos on ollut ampumatta pitkän aikaa, tai varsinkin talvella ammuttaessa vaatetta on paljon päällä ja asento ei ole täysin sama, kuin kesällä ammuttaessa. Ja tämäkin säätö johtuu ukosta EI jousesta.

 

6.10.2012
07:22
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
12484sp_Permalink sp_Print

Pikkuhannu kirjoitti:

Luonnonsulat toimii kastuneenakin hyvin, saa jopa heittää yhden sulan pois ja vielä toimii. Blazerin heität pois ja nuoli on metrikaupalla ohi…Wink

Käytän 2″ Blazereita, eikä yhden sulan puuttumista kyllä huomaa ainakaan taulukärjellä tai bluntilla.

6.10.2012
08:18
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
12485sp_Permalink sp_Print

Komppaan kaimaa, kun on samat sulat käytössä. Yhden sulan puuttuminen vaikuttaa nuolen lentoon vakausmielessä(tyyliin eron näkee silmällä) mutta ainakin 20-30m matkoilta osuu suht samaan pisteeseen. Jos Menee metrikaupalla, tai yleensäkkin huomattavasti ohi tähtäyspisteestä, niin vika on ihan jossain muualla kuin yhden sulan puuttumisessa.

Mitä jousen säätämiseen tai siihen tarvittaviin työkaluihin tulee, niin itse olen päjännyt pelkkää jousta koskevien työkalujen osalta yhdellä pienellä tuumaisella kuusiokolosarjalla, bowmasterprässillä+Hoytin adaptereilla, jännetyökalulla, vahalla ja paljaalla silmällä. Näillä jousi on pysynyt kunnossa läpi kisa ja jahtikausien. Nuolityökalut sitten erikseen, vaikkei niitäkään ole kun kolme.

Jenkit nyt keksii/rakentaa työkaluja jo rakentamisen ilostakin, kaikki mitä tarjolla on ei kyllä ole välttämättömiä, mutta toki jos itsellä olisi rahaa millä mällätä, niin kai sitä olis kaikki hienot gadgetit varastossa ”elämää helpottamassa” mutta köyhä tekee sillä millä pärjää..

6.10.2012
12:56
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
12490sp_Permalink sp_Print

Käytän vastakäppyrässä 3″ shield-sulkia ja olen satavarma että märkä sulka tai paremminkin märkien sulkien paino vaikuttaa nuolen lentoa ja sitä kautta osumista heikentäen. Painopiste  (ameriiiiiiiikankieleisenä lyhennyksen hienosti FOC ?), siirtyy – ihan testattu juttu muuten, taaksepäin ja sillä on jo merkitystä hyvin viritetyn nuolen lentoon/osuntaan. Tietysti pitää kyetä ampumaan tasaisesti tietyllä tarkkuudella että eron huomaa.

Uskoisin että sulkien ohjaava vaikutus säilyy riittävänä mutta se painopisteen muuttuminen…

6.10.2012
01:54
Avatar
Pikkuhannu
Tikkakoski
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 621
Member Since:
10.8.2007
sp_UserOfflineSmall Offline
12492sp_Permalink sp_Print

Arto_Y kirjoitti:

Pikkuhannu kirjoitti:

Luonnonsulat toimii kastuneenakin hyvin, saa jopa heittää yhden sulan pois ja vielä toimii. Blazerin heität pois ja nuoli on metrikaupalla ohi…Wink

Käytän 2″ Blazereita, eikä yhden sulan puuttumista kyllä huomaa ainakaan taulukärjellä tai bluntilla.

Voiko nuolihylly, whiskeri, olla sitten väärässä asennossa, jos kerran heittää pahasti?

Tosin aina kun sulka on irronnut, on se tapahtunut laukaistessa, eli sulka on enemmän tai vähemmän pois paikaltaan jousesta irrotessaan, joka varmasti ohjaa nuolen väärään suuntaan, en ole testannut kahdella.

 

FOCeista mitään ymmärrä, mutta eipä nuoletkaan ole olleet niin tarkkaan mitoitettuja, joten ei ole häirinnyt.

Taljalla olen enemmän yrittänyt saada kaikki palikat kohdalleen.Wink

6.10.2012
02:22
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
12493sp_Permalink sp_Print

No whiskeri tyyppinen hylly alkujaankin rasittaa sulitusta muita hyllymalleja enemmän. Mutta jos nuolen iskulinja ei ole kohdallaan tai väännätät jousta laukaisussa, niin nuoli lävistää hyllyn väärässä asennossa, mikä taas aiheuttaa sulkien herkempää irtoilua ja huonoa lentoa nuolella.

Ota neuvosta vaari ja mitoita nuolesi tarkemmin, tulet yllättymään miten paljon se voi vaikuttaa osumien laatuun. Foc=front of center, meinaa sitä että nuolen painopiste pitäisi olla nuolen keskikohdan etupuolella ja nimenomaan tarkkaan mitoitetuissa nuolissa foc:n voi rakentaa ”ihanteelliseksi”. Liiton materiaaleista löytyy tämä foc-laskuri. Kun tämä siis pätee niin vaisto kuin taljajousissakin käytettävissä nuolissa.

FOCeista mitään ymmärrä, mutta eipä nuoletkaan ole olleet niin tarkkaan mitoitettuja, joten ei ole häirinnyt.

Taljalla olen enemmän yrittänyt saada kaikki palikat kohdalleen.Wink

Tuo foc:n on mielestäni yksi ISO palikka taljajousen ja nuoliyhdistelmän toiminnassa.

6.10.2012
02:51
Avatar
Piedro
Keski-Suomi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 573
Member Since:
26.7.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
12494sp_Permalink sp_Print

Jos en väärin muista niin Pikkuhannun Victoryn nuolissa on foc jotain 14% luokkaa

100gr taulukärjellä kun joskus sen laskin niistä.

6.10.2012
05:39
Avatar
peku
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 285
Member Since:
31.7.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
12496sp_Permalink sp_Print

Kysymys oli taljajousien kestävyydestä,eikä sulista ja nuolista,tä?????

6.10.2012
05:48
Avatar
Lohiari
Lappeenranta
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 91
Member Since:
25.4.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
12497sp_Permalink sp_Print

Serkkujätkällä on muistaakseni kahdeksan vuotias Jahti-Jakt-jousi, hyvin on kestänyt! Tosin ei ole ammuttu seitsemään vuoteen ja kymmeneen kuukauteen.

6.10.2012
06:01
Avatar
Artsi
Tampere
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 236
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
12498sp_Permalink sp_Print

Noo, empä tiedä jousen iästä. Testasimme aikoinaan KO jouset vasta 3 vuotta sitten kun tulivat markkinoille. Artikkeli löytyy täältä

7.10.2012
05:32
Avatar
Lohiari
Lappeenranta
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 91
Member Since:
25.4.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
12504sp_Permalink sp_Print

No korjataan :

” Serkkujätkällä on muistaakseni kolmevuotias Jahti-Jakt-jousi, hyvin on kestänyt! Tosin ei ole ammuttu kahteen vuoteen ja kymmeneen kuukauteen.”

 

Pointtina on se, että mikä tahansa saattaa ”olla kestävä” vähän tai oikein huolella käytettynä.

7.10.2012
07:35
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
12509sp_Permalink sp_Print

Jos sallitaan niin palaan hiukan vielä tuohon nuolen FOCiin ja vastakäppyrään (ja samalla pitkäjousiin). Hyvä nuolen lento antaa muutakin kuin tasaisen käynnin – suoraan ilman turhia väpätyksiä lentävä nuoli säilyttää nopeutensa paremmin ja osumassa myös uppoama on parempi koska kaikki voima suuntautuu eteenpäin eikä sinne tänne vipattavan nuolen perän/varren vääntömomentiksi jolloin upotus jää huonommaksi – oli vähän ehkä huonosti selitetty mutta juu nou…

Taljoissa varmasti riittää upotus jos vaikka on hieman vipatustakin mutta nopeillakin perinnejousilla tilanne on toinen josta johtuen se on yksi syy raskaampien nuolten käyttämiselle. Mahdollisimman puhtaasti lentävä suht raskas nuoli joka säilyttää hyvin myös sen ”vaatimattoman” nopeutensa antaa hyvin upotusta ”ja eikä tässä vielä kaikki” – saat myös paremman käynnin…

9.10.2012
04:52
Avatar
peku
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 285
Member Since:
31.7.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
12526sp_Permalink sp_Print

Nojoooooo….. taitaa olla,että kellään ei oo omakohtaista käytännön kokemusta ko. jousista,että kestääkö ne käyttöö vai ei…  Ainakin uusinta mallia olevat ”merkkijouset” näyttävät aika haavoittuvaisilta vempeleiltä…. tai.. sitten noita halpoja jousia vaan käytetään mukisematta ilman isompia vikoja…..Surprised

9.10.2012
05:07
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
12528sp_Permalink sp_Print

peku kirjoitti:

Nojoooooo….. taitaa olla,että kellään ei oo omakohtaista käytännön kokemusta ko. jousista,että kestääkö ne käyttöö vai ei…  Ainakin uusinta mallia olevat ”merkkijouset” näyttävät aika haavoittuvaisilta vempeleiltä…. tai.. sitten noita halpoja jousia vaan käytetään mukisematta ilman isompia vikoja…..Surprised

Perustele ”haavoittuva”??? Ei tässä nyt ihan huvikseen ostella 3 kertaa kalliimpia jousia, ihan vaan siitä syystä, että niitä on kiva rassailla ja säädellä. Nuo jahtijaktit yms. muut kiinan mallit, eivät vaan yksinkertisesti ole tämän päivän tekniikkaa ja jousien kohdalla se vaikuttaa, esim. varaosien saatavuuteen ja takuuasioihin. Varsinkin tietäen mikä taho niitä myy. Jossain tapauksessa oli käynyt niin, että jakti jousessa ollutta vikaa ei voitu varaosin korjata, ja asiakkaalla oli annettu tilalle toinen jousi. Muuten ihan ok tapa, mutta tässä tilanteessa asiakas joutuu aloittamaan jousen rakentamisen/säätämisen täysin alusta, mikä on olisi ainakin omasta mielestä todella turhauttavaa, vailla tietoa hajoaako tämäkin jousi samoin, halvemmissa jousissa kun ei kaikki esim. laakerit jne . osat ole vaihdettavissa, tai maksavat suhteessa jousen hintaan liikaa.

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 1
Members: 3358
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Posts: 27181
Newest Members:
Xunzo, Tii, Randaaz, sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99, kaylenegirardin
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116