09:13
19.12.2010
OfflineTuoda, tuoda…
Tämä nyt ei ole mikään varsinainen esitys mutta idea kumminkin – saisiko vaikkapa tämmöisillä toimilla arvostusta ja niitä osallistujia SUOMENMESTARUUS kisoihin:
-lähdetään liikkeelle siitä että SM-kisaan ei edes pääse ihan joka kepinheittäjä vaan sinne pitää lunastaa/ansaita osallistumisoikeus vaikkapa kesän cup-kisojen perusteella. Tällöin kisassa olisi ne parhaista parhaat ampujat ja kisassa olisi taatusti myös arvoisensa mestaruusluokan tulostaso. Koska kisassa palkintona oleva glooria olisi kiistattomasti arvostettua kisaan tiensä selvittäneiden kuin sieltä pudonneidenkin osalta niin kisa voisi olla jopa metsästyskaudella.
Katselin tuossa 2012 cupin lopputuloksia ja taljassa onnistuisi se että osallistumisoikeus olisi vaikkapa 10 parhaalla ja sitten olisi ne varapaikat jotta 10 osallistujaa tulisi täyteen. Vaistoluokka sekä junnut ja naiset ovat hiukan ongelmallisia mutta eiköhän sieltäkin löytyisi ne parhaat ampujat joille myönnettäisiin osallistumioikeus mestaruuskisoihin. Näissä sarjoissa osallistumisoikeus voisi olla esim. max 5-7 ampujalla.Jos sarjaan ei löydy esim. kahta osallistujaa niin sinä vuonna se jätetään ampumatta – mestaruus pitää voittaa ampumalla eikä pelkästään osallistumalla. Tietyissä tapauksissa osanotto-oikeuden voisi saada myös ns. villilläkortilla…
SM-kisa olisi siis puhtaasti kutsukisa. Ja jo pelkkä osallistumisoikeus olisi tavoiteltavan arvoinen asia joka voisi vaikuttaa positiivisesti jopa cup-kisoihin osallistumiseen…
-perskele, mitäs tässä arpomaan ja arkailemaan; kun näitä jousikisajutskia on usealla liitolla niin järjestetään avoimet Suomenmestaruuskisat, mutta meidän toimivilla cup-säännöillä, joihin osallistumisoikeus olisi eri liittojen parhailla kisailijoilla eli sekin olisi kutsukisa. Silloin tulisi taatusti esille ne ”Best of The Best” ampujat..
MUTTA itse asiaan: onko JousiMETSÄSTYSliiton tehtävä keskittyä kilpailemiseen – metsästykseliisesti cup-kisat ovat ihan riittävät. Vakavamieliseen kilpailutoimintaan on sitten omat liittonsa…
09:30
6.10.2006
Offlineuusi näkö kanta..!
Mietitään,mutta en tahtoisi evätä osallistumista keltään.
järjestetään avoimet Suomenmestaruuskisat.
-onhan näihin saanut osallistua kaikki.
onko JousiMETSÄSTYSliiton tehtävä keskittyä kilpailemiseen – siihen on omat liittonsa…
-Suomen Jousimetsästäjäin Liitto ry:llä on sen alkuajoista lähtien ollut voimakasta kilpailutoimintaa. SJML Cup -kilpailut ovat liiton sisällä yksi suurimmista vuosittaisista tapahtumista. Ne keräävät kerta kerran jälkeen kymmeniä lajin harrastajia yhteisiin tilaisuuksiin. Siellä kohtaavat kokeneet jousimetsästäjät ja uudet tulokkaat. Rataa ryhmissä kierrettäessä syntyy keskusteluja lajin hienouksista, kerrotaan jännittäviä jahtikokemuksia ja luodaan uusia kaverisuhteita.
09:46
19.12.2010
Offline”Mietitään,mutta en tahtoisi evätä osallistumista keltään.” – Heka
Ajatteleppa vaikka yu. Kalevankisoja – satasen alkuerissä olisi viivalla kavereita joiden enkka on 13.68s – olisiko se mestaruuskisojen arvoista ja arvostusta parhaille…? Cup-kisoihin saavat osallistua kaikki niin kuin pitääkin saada mutta mielestäni ARVOSTETUT Suomenmestaruuskisat ovat hiukan eri juttu – sinne pitää kyetä osoittamaan olevansa riittävän hyvä että kisaa arvostettaisiin aikuisten oikeasti vuodesta toiseen.
”järjestetään avoimet Suomenmestaruuskisat.
-onhan näihin saanut osallistua kaikki.” – Heka
Nimenomaan mutta onko kisoissa ollut osallistujia ja onko ne olleet tittelinsä arvoiset? Tuo ”kaikkien liittojen parhaista parhaiden” kisa oli nyt semmoinen heitto josta ei kannata sen enempää jauhaa sillä se ei tule onnistumaan koskaan kaikkia tyydyttävällä tavalla – huippu-urheilijan pääkoppa toimii totaalisen itsekeskeisesti ja niin sen täytyykin toimia että menestyy…
”-Suomen Jousimetsästäjäin Liitto ry:llä on sen alkuajoista lähtien ollut voimakasta kilpailutoimintaa. SJML Cup -kilpailut ovat liiton sisällä yksi suurimmista vuosittaisista tapahtumista. Ne keräävät kerta kerran jälkeen kymmeniä lajin harrastajia yhteisiin tilaisuuksiin. Siellä kohtaavat kokeneet jousimetsästäjät ja uudet tulokkaat. Rataa ryhmissä kierrettäessä syntyy keskusteluja lajin hienouksista, kerrotaan jännittäviä jahtikokemuksia ja luodaan uusia kaverisuhteita.” – Heka
Näinhän se on ja pitääkin olla mutta kysyimpähän vaan…
Ajatteleppa Heka – PÄÄSET kisaamaan taljaluokan yhdeksää taatusti parasta ampujaa vastaan SAMASSA kisassa ja siinä päivän päätteeksi ratkeaa kuka on kuka. Voiko olla hienompaa päivää maailmassa kuin ampua parhaiden kanssa tosissaan kilpaa. Niin no joo, ensi kuitenkin pitäisi ansaita se osallistumisoikeus…
Nähtäisiin sekin siinä sivussa miten Höitti pelaa TOSIpaikassa…mutta veikkaampa että voittaja ei ole sitä mieltä että ”enhän mää mitään mutta tuo mun XXXXXXXXXXXXXXX ampui ihan itsekseen tämän mestaruuden…”
10:02
21.11.2008
Offlinepastorisilli kirjoitti:
Hehee. Hauska kaveri. On oikein sellainen avoin ja ideointia suosiva ilmapiiri tällä foorumilla.
Elähän nyt ihan nauruun tukehdu
. Kyllähän kehäkolmosen sisällä on enemmän porukkaa, kuin täällä periferiassa se on totta. Heka etsii vain paikan, mistä löytyy rada ja majoituspaikat, niin silloin kisat vaikka etelään. Kyllä minä pääsen helpostikkin ajelemaan alamäkeen täältä ”ylhäältä”

.
10:10
6.10.2006
OfflineAjatteleppa Heka – PÄÄSET kisaamaan taljaluokan yhdeksää taatusti parasta ampujaa vastaan SAMASSA kisassa ja siinä päivän päätteeksi ratkeaa kuka on kuka. Voiko olla hienompaa päivää maailmassa kuin ampua parhaiden kanssa tosissaan kilpaa.
Pysyn järjestäjänä niissä.Ei olisi yhtään tasapuolista,jos osallistuisin.
Ammunnat ehkä olisi ok,mutta loput rastit ei.
11:54
19.12.2010
Offline11:04
14.6.2006
OfflineSuomen Maastojousiampujain Liitto FFAA järjesti jo viime vuonna kaikkien liittojen lisenssin omaaville Finnish Open Bowhunting -kisat. Mukana oli muutama ulkomaan eläväkin. Ensi kesänä uudemman kerran, eli siinä tarjolla kisa, jossa ”parhaista parhaat” voivat ottaa mittaa toisistaan, tosin ilman SM-statusta.
12:24
19.12.2010
OfflineJuu, kiinnitin kisakutsuun huomiota ja kieltämättä se herätti kiinnostusta osallistumiseen.
Jousiluokkiakin olisi ollut sopivasti mutta mielenkiinto loppujen lopuksi lopahti pääasiassa vaatimukseen lisenssistä ja ”epämetsästykselliksi” mieltämistäni säännöistä joissa, siis mikäli käsitin ne oikein, jokaiseen maaliin sai ampua 3 nuolta samalta matkalta ja pisteitä tulee kun vaan osuu hahmoon.
Mutta varmasti tuommoiset kisat ovat kovia ja parhaiden tulostasokin on korkea.
06:23
22.2.2010
OfflineMitäs jos SM-kisan järjestäis joka vuosi eri seura, pienellä liiton erikoisryhmän avustuksella? Näin ei tulis ongelmaa kisapaikan sijainnista, varsinkaan jos kisasta ei saada enää kaksipäiväistä, niin majoitus puitteiden tarve ei aseta kisapaikalle rajoitteita. Tällainen systeemi toimii ainakin ruutiasepuolella. Skeettihommissa SM-kisat kierti ympäri suomea vaihtaen vuosittain paikkaa, näin ei isomman kisan järjestäminen kuulu aina yhdelle taholle, tällä systeemillä luulisi, että kulloinkin kisan järjestysvuorossa olevalla seuralla olisi intoa ja uusia ideoita SM-kisaan. ?????
12:15
22.2.2010
OfflineOn mahdollista, kaava on vaan mennyt niin, että liiton porukka on kyseisen kisan järjestänyt. Eiihän kukaan ole mistään pakotteista mielestäni puhunutkaan, ideoita pyydettiin ja niitä tässä yrittää miettiä. Jotkut sitten käyttävät tarmonsa tärkeisiin huomioihin….siellä taitaa taas toimistolla olla tylsää..
01:17
19.12.2010
OfflineAika luonnollista olisi jos seurat ottaisivat SM-kisat järjestääkseen ja niin se toimii melkeinpä lajissa kuin lajissa. Jos tuommoiseen edellä kaavailemaani kunnolliseen SM-kisaan päästäisiin jo tälle kautta niin voisin esitellä asiaa seurallemme josko järjestäisimme SM-kisat cup-kisojen sijasta.
Ja mitä sisältöön ja sääntöihin tulee niin pääsääntöisesti kisa voisi noudattaa cup-sääntöjä ilman mitään naruhyppelyitä ja tilitantin tunnistamisia puhumattakaan jostain ensiapurasteista yms ylimääräisestä toiminnasta. Semmoiset on niitä partiopoikien ja -tyttöjen jutskia… Eli ainoastaan ammuttaisiin mutta ei siellä tarvitsi olla myöskään mitään mummonserkunkumminkaiman hirttoköyden katkaisemisia leikkurilla tms ihmerasteja – raakaa ja rehellistä metsästyksellistä ammuntaa.
Niin ja tosiaakin kuten Arzaan kirjoitti – nämähän ovat vain ideoita eivätkä edes virallisia esityksiä. Kuulin liiton konkareilta että SM-ksojen problematiikkaa on koetettu ratkaista jo vuosikausia ja mitä ilmeisimmin huonolla menestyksellä kun kerta asia on esillä…
06:13
31.1.2006
OfflineArzaan kirjoitti:
On mahdollista, kaava on vaan mennyt niin, että liiton porukka on kyseisen kisan järjestänyt. Eiihän kukaan ole mistään pakotteista mielestäni puhunutkaan, ideoita pyydettiin ja niitä tässä yrittää miettiä. Jotkut sitten käyttävät tarmonsa tärkeisiin huomioihin….siellä taitaa taas toimistolla olla tylsää..
Ei kai ideoista ole ollut pulaa, pulaa on ollut kisaajista. Ja kun on pulaa kisaajista, niin alkaa olla pulaa sitten järjestäjistäkin. Kilpailijapula voi ratketa, jos kisat järjestetään seuratasolla. Tai sitten ei. Itse en usko sen auttavan kilpailijapulaan. Tämä seurahomma on helppo kokeilla, laitetaan kisat seurojen haettaviksi. Kun puhutaan ’kulloinkin kisan järjestelyvuorossa olevasta seurasta’, niin voi saada käsityksen, että seuroilla todella olisi jonkinlainen ’järjestelyvuoro’ annettuna.
10:48
22.2.2010
OfflineUskomatonta, ei voi kun antaa pisteet tuosta pilkunviilaus innosta ja papukaijamerkki päälle. Minusta tuon voi käsittää myös niin, että ”järjestelyvuoron” olisi joku seura vapaaehtoisesti halunnut JOS näin kävisi. Tämä mahdollisuus on ollut olemassa, mutta ei siitä koskaan ole ns. Ääneen puhuttu tai esim.täällä foorumilla yleisesti ehdotettu. Joten varmaankaan tähän mennessä moni seura ei edes ole tullut harkinneeksi asiaa. Voi olla suuri mahdollisuus ettei idea ota tuulta alleen ilman jotain porkkanaa, mutta ompahan otettu esille. Ja kai niistä ideoistakin on ollut pulaa jos niitä kerran pyydetään?? Taisipa kuluneena kisakautena kisääjamäärä ennätyskin rikkoutua.
08:21
17.2.2006
OfflineAlkaa olla keskustelua..
Itsellä on monasti tehny mieli lähteä kisoihin, mutta tuomaritoiminta on ollut esteenä. Kesällä ei oikein koko viikonloppua ole saanut vapaaksi. Yksipäiväisyys ja kiertävä kisapaikka voisi hyvinkin olla hyvä vaihtoehto kisojen järjestämiselle. Tällöin tietty kisaajat painottuisivat hiukan sinne, missä kisat on, eli ei niin innokkaat voisivat silti lähteä kisoihin kun on lähellä..
En tosin pidä mitenkään huononoa ideana pitää vaikka tunnistustehtävää lisäksi, täytyyhän elukat osata tunnistaa. Liikaa ei tietty saa olla meininkiä, jottei kisa veny liian pitkäksi.
Olisiko ns riistapolkuperiaatteella, että on ammuntaa pääsääntösesti ja välillä jokin tehtävä, liittyen metsästykseen?
Niin ja auto toki kulkee yhtä pitkän matkan pohjoseen ja etelään 😀
-Aleksi
11:44
31.1.2006
OfflineArzaan kirjoitti:
Uskomatonta, ei voi kun antaa pisteet tuosta pilkunviilaus innosta ja papukaijamerkki päälle. Minusta tuon voi käsittää myös niin, että ”järjestelyvuoron” olisi joku seura vapaaehtoisesti halunnut JOS näin kävisi. Tämä mahdollisuus on ollut olemassa, mutta ei siitä koskaan ole ns. Ääneen puhuttu tai esim.täällä foorumilla yleisesti ehdotettu. Joten varmaankaan tähän mennessä moni seura ei edes ole tullut harkinneeksi asiaa. Voi olla suuri mahdollisuus ettei idea ota tuulta alleen ilman jotain porkkanaa, mutta ompahan otettu esille. Ja kai niistä ideoistakin on ollut pulaa jos niitä kerran pyydetään?? Taisipa kuluneena kisakautena kisääjamäärä ennätyskin rikkoutua.
Mitä siinä meuhkaat. Pistät hakemuksen sisään ja järkkäät kisat. Tiedä vaikka saisit järjestelyvuoron jonain vuonna vuorostasi.
Mitä kisaformaattiin tulee, niin ajatus siitä, että kyseessä ei ole pelkkä ammutakisa on minusta ollut aikanaan hieno oivallus. Tämä vaikka olen asiasta itse aikanaan henkilökohtaisesti ’kärsinyt’. 
Oheistehtävät ovat ihan OK, vaikkakin niiden pisteytysperusteet tulisi olla sitten julkiset ja tiedossa. Arvostelulajiksi hommaa ei pidä päästää.
01:19
19.12.2010
OfflineUskon, en siis ko. asian historiallisen perspektiivin puutteen takia tiedä, että ongelma ei ole ollut osallistuja pulassa vaan kilpailun sisällössä ja arvostuksessa joka on aiheuttanut kadon – siis vanha kunnon ”syy ja seuraus”-dilemma. Nyt täytyy puhua ihan henk.koht. mielipiteillä ja tuntemuksilla siitä mitä ITSE kaipaisin SM-kisasta ja mikä motivoisi osallistumiseen.
Jos sinne pääsisivät vain esim. cup-kisojen parhaat niin jo pelkkä omissa käsissä oleva mahdollisuus saisi aikaan sen että kävisin taatusti useamman cup-kisan – tällä hetkellä kalenterissa on vain yksi, oman seuran, kisa + sitten seuramestikset. Ja jos on oikein tuulinen ja sateinen kesä niin ehkä sitten Sievin cup-kisa jos semmoisen järjestävät…
Nythän tilanne on se että klikkaa hiirellä verkkopankissa niin olet mukana Suomenmestaruus kisoissa – kuka semmoista mahdollisuutta jaossa olevaan titteliin arvostaa puhumattakaa itse tittelistä. Pahimmillaanhan voi olla ”mestari” vaikka on jäänyt cupin kokonaispisteissä viidenneksi? Varmasti mellevä tunne kun tietää että on vähintään 4 parempaa mutta ne heillä ei ollut jostain syystä motivaatiota osallistua…
Karsiminen kisaan ei ole keneltäkään pois vaan kaikille lisää.
Haluaisin että kisa olisi ilman mitään turhia kommervenkkejä pelkkä ampumakilpailu – riistapolku-, erätaito- tms kisoja voi sitten järjestää erikseen jos niin halutaan ja niihin saadaan osallistujia.
Tämmöinen +50vee puolisokea vaarinketale joka on harrastanut vaistoammuntaa reilut 2,5 vuotta olisi jo oman elämänsä sankari pelkällä selviämisellä samalle viivalle nuorempien jannujen kanssa tavoittelemaan itse kunnolla arvostamaansa Suomenmestaruutta…

01:57
8.9.2012
OfflineEikös se ois aika simppeli että tietyn pistepotin saavuttaneet olisi oikeutettuja SM kilpailuihin.
Esim. Kaikki ketkä ylittää cup pisteillä kauden aikana vaikka 350 pistettä, olisivat oikeutettuja ratkomaan suomenmestaruudesta.
Jotka pidettäisiin kauden lopuksi.
Ja sen verran hyvät palkinnot että alkaa kiinnostaan:)
02:32
18.3.2008
Offlinejonex kirjoitti:
Eikös se ois aika simppeli että tietyn pistepotin saavuttaneet olisi oikeutettuja SM kilpailuihin.
Esim. Kaikki ketkä ylittää cup pisteillä kauden aikana vaikka 350 pistettä, olisivat oikeutettuja ratkomaan suomenmestaruudesta.
Vai pitäisikö laskea mieluummin cup-pisteitä – niitähän cup-kisan voittaja saa kymmenen ja kymmenenneksi tullut yhden per cup-kisa. Kriteeri voisi olla vaikkapa, että osallistumisoikeuden saa, jos neljällä parhaalla cup-kisatuloksella on kerännyt yhteensä vähintään viisi cup-pistettä.Tämä toteutuisi esim. kolmella kymppisijalla ja yhdellä 9. sijalla.Toisaalta vaikka olisi ampunut vain yhden cup-kisan ja saanut siitä tuon viisi pistettä, niin sekin riittäisi osallistumisoikeuteen.
Esimerkiksi vuoden 2012 tulosten valossa tällä kriteerillä olisi osallistumisoikeuden saanut 22 kilpailijaa taljaluokassa ja 17 vaistoluokassa. Jos näistä puolet vaivautuisi SM-kisapaikalle, olisi kilpailijoita kymmenkunta per sarja.
Rajan voisi tietysti vetää korkeammallekin, vaikkapa kymmeneen cup-pisteeseen, mutta se rajoittaisi sitten enemmän osallistujamäärää, mikä ei ehkä olisi enää järkevää.
Itse kisan järjestelyvastuun suhteen olisin taipuvainen ajattelemaan, että kun meillä kerran on aktiivinen kisavastaava, joka on halukas hoitamaan järjestelyvastuun, niin miksipä emme käyttäisi tätä mahdollisuutta. Mutta tämä Varjaagilta lähtenyt idea kisan arvostustason nostoon on minusta kyllä vähintään harkitsemisen arvoinen.
08:34
31.1.2006
OfflineNäinköhän se arvostus oikeasti nousee osallistujamäärää rajoittamalla? Sen ymmärtää, jos tilasta, ajasta tai jostain muusta resurssista on pulaa. Ne cup-kisojen parhaat voi jäädä kisoista pois, vaikka paikkoja olisi rajoitetusti. Meillä on jo cup-kisat ja sitä kautta cup-mestari, niin mitä tarvetta on uudelle cup-mestareiden mestarille? Cup ja SM-kisat eivät tarvitse samoja sääntöjä, eikä osallistujien osanotto-oikeuden tarvitse olla toisiinsa sidottuja.
Tiedä sitten onko joskus SM-kisoissa tullut ’vääriä mestareita’ vai mikä tämän rajoitushalun takana oikein on? Kisoihinhan ovat nytkin saaneet ne ’parhaat’ osallistua, mutta aika hintsusti on tainnut porukkaa ilmoittautua. Luulisi ’parhaiden’ menestyvän rupusakin joukossa.
Muistaakseni ainakin silloin ekoissa kisoissa meitä oli jonkunmoinen joukko kisaamassa ja taisi toisissakin jokunen olla. Ne jäi multa kesken, joten ihan niin hyvin eivät jääneet mieleen. Sen jälkeen taisi järjestelyporukka ja kisapaikka (?) vaihtua eikä itsellä niistä kuvioista ole kokemusta, joten en siltä osin osaa kommentoida, mikä muuttui.
1 Guest(s)
Register
