Axcell accutouch hd single pin|Sivu 2|Tähtäimet|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Avatar
Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope


Osuma



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Axcell accutouch hd single pin
13.6.2015
05:38
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline

Tais olla joku maininta ohjeissa että jousen pitää heittää jotain 290fps luokkaa et teipeistä sopiva löytyy. Jos heittää tuon alle niin ei varmaan sit löydy…mulla on noilla nuolilla jotain 300fps korvilla vauhdit..

13.6.2015
07:16
Avatar
Funk
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 31
Member Since:
2.5.2014
sp_UserOfflineSmall Offline

Sitten mulla varmaan heittää just sen 290fps, koska tosiaan pisin teippi olisi ollut juuri se oikea, jos käyttäisin jaardeja. ;D Olipa kätevä keino mitata nuolen lähtönopeus. 😛

13.6.2015
07:41
Avatar
MPKO
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 126
Member Since:
19.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline

sul on ihan varmasti teipit vaikka yli 300fps. ainakin cbe tähtäimissä on…

13.6.2015
08:34
Avatar
huttu
petäjävesi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 11
Member Since:
29.8.2009
sp_UserOfflineSmall Offline

Se ohjeissa oleva +290fps viittaus oli siihen että jos meinaa käyttää noita accuclicksejä 5 jaardin välein niin ne on laitettava molemmille puolille tähtäintä
tämä siis jos jousi heittää yli tuon 290fps. Muistelisin että hha:n tähtäimissä teipit alkoivat riittää jos jousi heitti vähintään 240fps, mutta voin muistaa kyllä väärin.
Mutta pakko ne teipit on tässä accutouchissakin alemmista nopeuksista alkaa, koska alle tuon 290fps heittäviä jousia on todella paljon.

13.6.2015
08:56
Avatar
Funk
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 31
Member Since:
2.5.2014
sp_UserOfflineSmall Offline

Ok. No skaalan saa varmaan sopimaan myös niin, että siirtää tähtäimen kiinnityksen pykälällä lyhyempään asetukseen. Nyt kiinnitin sen ihan pisimmäksi. Eikös siirron pitäisi vaikuttaa juuri näin?

Tai sitten teen vaan omat merkit. Pisimmillään sopi hyvin rata-ammuntaan.

13.6.2015
09:49
Avatar
Mika_R
Ylä-Savo
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 528
Member Since:
21.11.2008
sp_UserOfflineSmall Offline

Tais olla joku maininta ohjeissa että jousen pitää heittää jotain 290fps luokkaa et teipeistä sopiva löytyy. Jos heittää tuon alle niin ei varmaan sit löydy…mulla on noilla nuolilla jotain 300fps korvilla vauhdit..

Kuinka kevyttä keppiä tarsani ampuu, että elite heittää 300? Minun poukkari kuitenkin ainakin paperilla nopeampi, kuin elite ja vetopituus meillä suunnilleen sama. Keppi minulla äärirajalla ja silti jää 300 rikkomatta. Varmaan taas poukkarin ylilyöntejä?!?!?

14.6.2015
09:47
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline

330 on tällä hetkellä ja kevyemmäksi menee..ihan on mitattuja nopeuksia, ei "toivomuksia" 🙂
Huttu on oikeessa, luin ohjeet tuossa uudestaa ja accu klikeillehän se 290+ oli, mut itsellä nekin toimii eikä tarvii kylittäin laittaa..

Kyllä sieltä teipeistä pitäs oikea tosiaan löytyä..missäs päin maailmaa Funk vaikuttaa? Mulla meinaan on myös tähtäimen runko pisimmillään ja silti löytyy teippi..eikä edes pisimmästä päästä..36 numeroltaan. Ja mä käytän nimenomaan metrejä, eli siis etsin teipeistä metreille sopivan..

14.6.2015
10:35
Avatar
huttu
petäjävesi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 11
Member Since:
29.8.2009
sp_UserOfflineSmall Offline

Mutta voihan se olla että kun nuo teipit on jaardeille kuitenkin tehty niin kun niitä metreille sovittaa niin jousen pitääkin heittää lähelle se 290fps
että sopiva lyötyy. Koska Arzanilla on tuo 300fps nopeutta ja silläkin menee kuitenkin tuo nro.36 tarra ja jos tuo nro.40 on pisin niin voi hyvinkin tarrojen pituus loppua kesken.
Mutta tämä nyt on lähinnä arvelua.

Tai minun tähtäimen mukana ei ainakaan tullut kuin nro.40 asti noita tarroja.

14.6.2015
02:41
Avatar
Funk
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 31
Member Since:
2.5.2014
sp_UserOfflineSmall Offline

Joo mulla samoin numeroon 40 asti tuli tarrat mukana. Ja ihan takuuvarmasti on hitaampi pyssy kuin Arzaanilla. Että eiköhän se tolla selity.

Silloin kun en ole metsällä, pidän paunoja aika alhaalla, jotta voin ampua pitkiä harjoituksia usein. Ja kuitenkin samat nuolet aina. Olisin jopa yllättynyt, jos multa mitattais nyt 290fps. Varmasti jää reiluhkosti sen alle.

14.6.2015
04:31
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline

Juu 40 on mullakin isoin, muistelin et niitä oli enemmän, mut eiköhän ne tule samat teippilistat kaikissa mukana. Pitää ihan mielenkiinnosta mitat nopeudet uusiks kun uudet nuolet tulee ens vkolla.

16.6.2015
08:36
Avatar
Funk
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 31
Member Since:
2.5.2014
sp_UserOfflineSmall Offline

Tulostelin itse tarra-arkille eri mittaisia teippejä ja sopiva näyttäisi löytyneen. Jos muutkin ampuu lasten jousella ja tahtoo tätä kyseistä hienoa tähtäintä käyttää, voin lähettää pdf-tiedoston tulostettavaksi muillekin. Noista pitäisi löytyä sopiva vaikka rautakankia ampuisi. ;D

11.7.2015
01:00
Avatar
jonex
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 379
Member Since:
8.9.2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Tässä faktaa nopeuksista 😀
Jousi hoyt carbon element 62# ja 29 veto
Nuolena easton flatline paino 373.2 gr
Ja tarra on nro.28 ja ei ole vauhteja 300 feettiä ei sitten millään.
Nuolena fmj deep six paino 464.8 gr ja paunat sama 62#
Ja tarra nro.35 ny ollaan vielä kauempana vauhdeissa tota 300ft ;D ilmotan mittari nopeudet kunhan saan mittarin takasin lainasta.
Ja matkat mille ammuin merkit olivat 20-40-60m flatline.
20-30-40-50m fmj. Ihmettelen kummasti tota +300ft ja tarra nro.36 joku ei täsmää 😮

Sillä ammuin kahta nuolta koska käytän kahta putkee metällä.
Flatlinellä linnut yms. Fmj sitten majavasta isompaan. Ja tarra on kiinni flatlinelle ja accuklikit kohallaan fmjiille.

11.7.2015
04:53
Avatar
Piedro
Keski-Suomi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 573
Member Since:
26.7.2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Advantagella laskettuna Jonexin Flatlinet pitäis lennellä jotain 290-300ft/s (tarra 28)
ja Deep Six:ien 260-270ft/s (tarra 35) mukava nähdä miten lähelle laskee oikein…

11.7.2015
07:44
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline

Tänään mitattiin jonexin mittarilla Eliten heitto mun uusilla nuolilla ja keskiarvo oli 285fps. Missään vaiheessa en sanonu et yli 300 mene. Arvio oli vähän positiivinen nettilaskurilla kun en ottanu kaikkia jänteen kamppeita huomioon. Looppia lukuun ottamatta vaimentimet vie sen 5-7fps pois. Teippikin vaihtu uusien nuolien myötä. Ihan hyvä heitto toi silti on 60# ja 27,5" vedolle.

12.7.2015
10:37
Avatar
Topi.R
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 14
Member Since:
1.3.2015
sp_UserOfflineSmall Offline

Edellisellä sivulla sanoit että raskaammilla kepeillä menee 300 ja on mitattua faktaa? Nyt on kevyemmät nuolet ja lyhemmät silti menee 280-285fps esimerkkinä minun hoyt heittää 279fps obsessioni heittää 294fps ja xentricx heittää 320fps… obsession ja hoyt eroa ei pysty sanomaan millään mutta xentricxsissä sen jo huomaa etenkin ku laittaa raskaamman nuolen tietenkin vauhti putoaa mutta lento on vakaampaa kevysillä nuolilla virheitä tuli silminähden enemmän.. eli ennemmin etsin nuolen mikä lentää hyvin kuin tuijotan vauhtiin toki nopealla jousella ampuu nopeammin ohi mutta myös nopeammin osuukin

12.7.2015
02:58
Avatar
Piedro
Keski-Suomi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 573
Member Since:
26.7.2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Tänään mitattiin jonexin mittarilla Eliten heitto mun uusilla nuolilla ja keskiarvo oli 285fps.
Ihan hyvä heitto toi silti on 60# ja 27,5" vedolle.

Miten painava nuoli oli? Tuli vaan mieleen kuin omissa mittauksissa en päässy Eliten
lupaamaan IBO:on vaikka oli koko 31" käytössä. Ettei vaan särkyis hyvä jousi…

Eliten manuaalista löytyy tommonen lause:
"Shooting underweight arrows has the same effect
as dryfiring a bow and can cause serious injury.
Do not use an arrow that is less than 5 grains
per pound of bow draw weight"

12.7.2015
03:39
Avatar
heka
Lapua
Erittäin aktiivinen keskustelija
Members
Forum Posts: 1024
Member Since:
6.10.2006
sp_UserOfflineSmall Offline

Kopsaus cupin säännöistä:(toivottavasti turha)
Nuolen painoa ei ole määrätty, mutta käytettäväksi suositellaan sellaista nuolta, joka painaa vähintään 5 grainia jokaista vetojäykkyyden paunaa kohti, ellei jousen valmistajan ohjeistus tästä poikkea.

14.7.2015
06:06
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline

Onko Piedrolla tai Hekalla käsitystä, mihin tuo 5gr per pauna perustuu? Siis muuta kuin tuo valmistajan suositus?

14.7.2015
06:54
Avatar
Piedro
Keski-Suomi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 573
Member Since:
26.7.2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Ei ole muutakun että on valmistajan suositus. Liittyiskö jotenkin siihen että jos vastusta jänteelle ei ole tarpeeksi niin lavat lyö liian kovaa tai jotain (puhdas arvaus) onko parempaa tietoa? Kiinnostais itsekkin tietää. Joku jousivalmistaja taisi lupailla peräti 3.5gr paunalle jokunen vuosi sitten mutta en muista enään mikä.

14.7.2015
07:08
Avatar
jonex
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 379
Member Since:
8.9.2012
sp_UserOfflineSmall Offline

Oma käsitys, vaikka sitä ei kysyttykkään ;D
Liian kevyt nuoli on vaaraksi itselle ja jouselle.
"alipainoisella" nuolella on sama vaikutus jouseen kuin tyhjä laukasulla.
Eikös se ole ihan ibon asettama standardi ja jos toista tarkempaa taulukkoo haluaa kytätä. Niin on amon tekemä taulukko mistä näkee vähittäispaino rajan omalle jouselle, mihin vaikuttaa camin muoto, jänneväli, vetopituus jne.

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 8
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 1
Members: 3355
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Posts: 27179
Newest Members:
sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99, kaylenegirardin, claudiashetler, deloresioh, Tipes
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116