Julkaistu

Pidä laitteet latingissa

Nykyaikaisella metsästäjällä tuppaa olemaan matkassa monenlaista laitetta, joiden akut täytyy pitää ladattuina. Miten homma hoituu, kun kyseessä on illan passitusta pitempi jahti?

Ongelma on ainakin jossakin määrin tuttu meille kaikille. Akkuja hyödyntäviä laitteita saattaa metsästysreissulla olla hämmästyttävän monia. Älypuhelin, langattomat kuulokkeet ja älykello. Tietokone tai tabletti. Tasku- tai otsalamppu ja kämpille jokin lamppu. Jousessa tähtäimen valo tai sähköä vaativa tähtäin. Etäisyysmittari. Tilanteiden kuvaamiseen GoPro tai muu kamera, tai kaksi. Joillakin mukana makuualustan pumppu, matkaradio, saappaan- tai käsienlämmittimet, lämpöliivi,… tai millaista sähköisten laitteiden repertuaaria ja kombinaatiota kukin nyt tapaa mukanaan kuljettaa.

Riippumatta välineiden määrästä jopa pidennetyn viikonlopun ”mettäkeikalla” tulee yleensä vastaan jonkinlainen laitteiden lataamisen tarve. Kun älypuhelinta käytetään päivän aikana kartan tarkasteluun, viestittelyyn ja kuvaamiseen, monen kännykkämallin akku simahtaa etenkin kylmillä säillä alle vuorokaudessa. Vaihtoehtoja laitteiden akkujen lataamiseen on monia.

Auton USB-laturi

Jos metsästysmaastoihin on saavuttu autolla, voi turvautua laitteiden lataamiseen autoon hankitulla tai uudemmista autoista löytyvällä USB-laturilla. Parin oman laitteen lataaminen ei tietenkään kuluta auton akkua valtavasti, mutta kannattaa silti varmuudeksi ainakin osaksi aikaa käynnistää auto, jotta myös auton akku pysyy ladattuna. Pahimmassa tapauksessa kun aktiivinen laitteiden lataaminen saattaa tyhjentää auton huonokuntoisen akun kokonaan.

Mikäli metsästysreissun aikana siirrytään autolla paikasta toiseen, on USB-laturin käyttäminen siirtymien aikana erinomainen mahdollisuus ”tankata” laitteita.

Varavirtalähde

Erilaisia varavirtalähteitä eli ”powerbankeja” on nykyään moneen lähtöön ja niitä näyttää löytyvän erikoisliikkeiden lisäksi myös ainakin isommista marketeista. Koska älypuhelinten koko on kasvanut jatkuvasti, myös myytävien varavirtalähteiden kapasiteetti on ollut noususuuntainen. Onneksi hinta ei sentään samassa suhteessa ole noussut.

Mikäli ladattavia laitteita on mukana pitemmällä reissulla useita, ei matkaan juuri kannattaa ottaa alle 20.000 mAh varavirtalähdettä. Jos taas reissu suuntautuu lentomatkan päähän pitää muistaa, että koneeseen ei saa ottaa yli 100 Wh powerbankia, joka hieman ohjeistuksesta riippuen saattaa käytännössä tarkoittaa maksimissaan joko 20.000 mAh tai 27.000 mAh varavirtalähdettä. Tasapainoilua.

Huom! Muista ladata myös varavirtalähde kotona täyteen ennen reissuun lähtöä. Kokemus puhuu…

Isompi akku ja USB-laturi

Jos käyttää reissussa paljon latausta vaativia laitteita eikä majoituspaikkaan tuotavien kantamusten määrä ole ensisijaisesti rajoittava tekijä, kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa, että ottaa mukaan autoon tai veneen sähkömoottoriin tarkoitetun akun sekä siihen sopivan USB-laturin.

Tällaisella kombolla voi suhteellisen huoletta latailla huomattavasti pitempään tai useampia laitteita verrattuna yllämainittuihin varavirtalähteisiin. Ehkä tällaisesta riittää virtaa myös kaverille? Moisen ratkaisun kustannus voi helposti jäädä pienemmäksi kuin melko arvokkaat, suurikapasiteettiset varavirtalähteet, mikäli kotoa sattuu löytymään sopiva akku.

Virransäästövinkkejä

Aivan riippumatta siitä millaiseen latausratkaisuun päädyt, on lisäksi hyvä pyrkiä minimoimaan laitteiden akunkäyttöä.

Älypuhelimen osalta voit hyötyä näistä vinkeistä
– Säädä näytön kirkkautta pienemmälle ja aseta näyttö sammumaan nopeasti.
– Käytä virransäästötilaa, joka rajoittaa taustatoimintoja, vähentää prosessorin tehoa ja pienentää näytön kirkkaut…
– Sammuta taustasovellukset tai rajoita niiden toimintaa asetuksista.
– Kytke Wifi, Bluetooth ja GPS pois päältä, jos et tarvitse niitä.
– Käytä lentotilaa tai sammuta puhelin, kun et tarvitse yhteyksiä tai alueilla, joissa on todella huono signaali.
– Vähennä ilmoituksia – tämä on ylipäätään hyvä vinkki!
– Poista päältä automaattinen sovellusten päivitys.
– Jos puhelimessasi on OLED- tai AMOLED-näyttö, käytä tummaa tilaa.

Teksti ja kuvat: Ari Kontiainen