Bowtech Icon|Jouset|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Avatar
Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope


Osuma



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Bowtech Icon
9.4.2015
06:50
Avatar
icon
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 11
Member Since:
9.4.2015
sp_UserOfflineSmall Offline

Tuli sitten hurahdettua ja piti laittaa ko. jousi. 50-60# LH, QAD hylly, SHG 1-pinninen tähtäin.
Hiilikuitu runko tuntui käteen kivalle, kevyt, näppärän kokoinen, eikä tuhottoman kallis.
Onko jollakulla kokemusta ko. taljasta.
Nyt olis metsävermeet kun vaan osuis.
Pitää ampuilla varovasti alkuun jotta kipeät paikat kestää.

icon

ps. jäi kertonatta, lähti matkaan Savolaisesta jousikaupasta ampumavalmiina.

Icon

10.4.2015
01:28
Avatar
PollanenAntti
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 4
Member Since:
18.11.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
21912sp_Permalink sp_Print

Ei oo kokemuksia carbon iconista, mutta mulla on carbon knight joka on samalla riserilla. Tykkään kyllä. Ja sama hylly, toimii!

10.4.2015
07:06
Avatar
icon
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 11
Member Since:
9.4.2015
sp_UserOfflineSmall Offline
21915sp_Permalink sp_Print

Moi.
Iconissa muokattu riseriä ei enää kantikas kahva, hiplasin kaupassa kumpaakin. Kunhan pääsee ampumaan tarpeeksi, että tulee tutummaksi, niin sittenhän se toivottavasti on käden ja silmän jatke.
Kahva ei tuntunut kylmälle eikä jousi painavalle. Kaupassa oli kuitenkin puhetta kiertoherkyydestä (kevyt). Täytynee seurailla rupeaako kasa kertymään, vai tuleeko mystisiä liipaisu virheitä.
Icon

Icon

10.4.2015
07:58
Avatar
Juice
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 9
Member Since:
11.2.2015
sp_UserOfflineSmall Offline
21916sp_Permalink sp_Print

Moro

Ostin kans samallaisen jousen ja täytyy sanoa että hinta/laatu suhde on enemmän kuin kohdallaan. Jousi tottelee "orjallisesti" hyllyn säätöjä viritettäessä ja leikkuritkin saa lentämään loistavasti samaan nippuun taulukärkisten kans ilman hirveitä ponnisteluja vielä 40metristä……varmaan pidemmältäkin jos koittais.Lisäksi jousi on erittäin hiljainen,kevyt kantaa sekä tasapainoinen ampua, eikä välttämättä tarvi käyttää keski stabia. Veto tuntuma on myös erittäin mukava metsästysjouseksi (Comfort asennossa)……suosittelen

Timo Leskinen

11.4.2015
05:50
Avatar
icon
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 11
Member Since:
9.4.2015
sp_UserOfflineSmall Offline
21918sp_Permalink sp_Print

Tere
Rupeaa mieli tekemään tosihommiin, osuu mukavasti. Täytyy kysellä kavereita hyviä passipaikkoja. Tekisköhän sillä rajajousen majavakelalla mitään.

Icon

11.4.2015
06:32
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
21919sp_Permalink sp_Print

AMS Retriever on tähän astisista toimivin ja yleisin..mutta nuolipolitiikka onkin sitten enemmän testaamista vaativa projekti..siis oikean painon löytäminen.

13.4.2015
05:23
Avatar
icon
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 11
Member Since:
9.4.2015
sp_UserOfflineSmall Offline
21935sp_Permalink sp_Print

Nyt pitäisi löytää hyvät nuolet jouseen, vai hommaisko samoja joita tuli matkaan harjoitus nuoliksi muutama. Mitä porukat suosittelee 30" ja 60# metsälle, mitä majavalle. Saan yhdeltä kaverilta lainaksi retriiverin, että pääsee ensi lauantaina kokeilemaan majavajahtia.

Icon

14.4.2015
06:17
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
21942sp_Permalink sp_Print

Majavalle Easton fmj dangerousgame, 12,6 tai 17,2gr putkella, kun se nyt sulla on ekana kohteena. Etit sit rauhassa jonkun hyvän perushiilariputken muille elukoille. Itse käytän paljon Goldtipin nuolia metällä, hintalaatusuhde parempaa keskitasoa ja kestäviä putkia. Siihen massejahtiin kannattaa sitten vähän kans perehtyä ennen "kokeilua". Siinä on yks jos toinenkin asia mitä on hyvä osata ottaa huomioon :o. Aiheesta on kyllä olemassa paljon tekstiä tälläkin foorumilla kun ettii.

14.4.2015
10:36
Avatar
jonex
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 379
Member Since:
8.9.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
21944sp_Permalink sp_Print

Perus 340 fmj piisaa hyvin tossa 30" pituudessa majavalle.

14.4.2015
02:14
Avatar
pe.kka
Jkl
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 202
Member Since:
10.10.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
21948sp_Permalink sp_Print

Moi.
Tossa yks tuttu ampu normi nuolella ja 45 paunalla pariviikkoo sitten ekan massensa, osuma vermeitä tärkeämpi. Massen luut on kovia, vaatii laadukkaat kärjet. Osumaan kannattaa satsata

14.4.2015
02:32
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
21949sp_Permalink sp_Print

Moi.
Tossa yks tuttu ampu normi nuolella ja 45 paunalla pariviikkoo sitten ekan massensa, osuma vermeitä tärkeämpi. Massen luut on kovia, vaatii laadukkaat kärjet. Osumaan kannattaa satsata

Jokakeväinen tinka alkaa.. ;D Mitäpä jos vaikka molemmat, sekä kalusto että laukauksen sijoitus olisi testattu ja reenattu. Niin kun Pekka tiedät, niin massen kanssa mikään ei ole varmaa. Onko sun mielestä ihanteellinen kalusto 45# jousi ja kevyt hiilarikeppi?? Oma läpäisy ja kiinni pysymisprosentti kasvoi dramaattisesti raskaamma, muttei liian raskaan nuolen myötä. Eikö ole parempi pelata varman päälle kun kokeilla tuurilla? ::)

14.4.2015
02:52
Avatar
pe.kka
Jkl
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 202
Member Since:
10.10.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
21950sp_Permalink sp_Print

Oli esimerkki, että osuma on tärkeä (lävisti massen vitaaleita).
Muista Arto että osa metsästäjistä on nuoria ja naisia, eikä meitä 70 paunan ja 360 fiitin jätkiä. Lain mukaan n.41 paunaa on laillinen.

14.4.2015
02:59
Avatar
Antti Saarenmaa
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 464
Member Since:
12.1.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
21951sp_Permalink sp_Print

Anteeksi viisasteluni, mutta eikös se raskaahko nuoli olisi pienemmillä paunoilla ja hitaammalla jousella vieläkin tärkeämpi tekijä? 😉

14.4.2015
03:48
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
21953sp_Permalink sp_Print

Nimenomaan, kevyemillä paunoilla nuolen merkitys vaan kasvaa. Siiman jarruttaessa sen vähäisenkin voiman pois, tarvitsee nuoli massaa pysyäkseen yleensäkkään liikkeellä. Mitä jos se nuoli oliskin kaverillas osunut huonosti. Painavempi nuoli lävistää silloinkin paremmin kun kevyt, kevyellä pelataan enemmän tuurilla, minun mielestä. Esim Liiton materiaaleissa kehotetaan vakavaan harkintaan edes lähteä massejahtiin alle 60# jousella, kuoleehan se karhukin piekkarilla, mutta ei se suotavaa ole kokeilla(toki laitontakin). Mutta pointti on se että miksei pelattaisi ja kehotettaisi uusia perehtymään majavajahdissa varusteiden tärkeyteen, kun kaikki kokeneemmat majavaa metsästäneet ja saaliiksi saaneet/tahi saamatta jääneet, mutta ampumaan päässeet tietää, että majavaa on kyllä helpohko päästä ampumatilanteeseen, mutta laukauksen jälkeen punnitaan vasta varusteet ja tuuri. 8)

14.4.2015
05:33
Avatar
Timo Pirppu
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 41
Member Since:
28.1.2013
sp_UserOfflineSmall Offline
21957sp_Permalink sp_Print

Jos kriteerinä on yli 60#. Jää minulta majavat ampumatta ;D Ei oikeen taho paikat kestää kuin maks 55# :-[

14.4.2015
05:44
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
21959sp_Permalink sp_Print

Hienosti hyppäs Bowtec Iconista majavajahtii juttu.. ;D Mutta joo, Onhan se selvä että isommilla paunoilla saadaan parempi läpäisy. Pienemmillä paunoilla osuman sijoitus merkkaa paljon, mutta oikein painotetusta nuolesta ei ainakaan haittaa ole. 70# on monesti tekemistä ko. elukan kanssa.. Tuoltahan sitä voi hyviä pointteja lueskella..

http://www.jousimetsastys.fi/w…..astys2.pdf

Ja tuosta lisää testiä aiheesta..

http://www.jousimetsastys.fi/w…..ametsalle/

14.4.2015
06:20
Avatar
pe.kka
Jkl
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 202
Member Since:
10.10.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
21960sp_Permalink sp_Print

Siispä nuoret ja naiset pois metsältä niikö.
Jouseen sitoutunut voima on sama oli mikä nuoli tahansa. Toiset tykkää painavasta nuolesta, puhuen momenttumista. Toinen tapa ilmaista asia on nuoleen sitoutuneet joulet (jenkiksi kinetic energy). kumpi onkaan oikea tapa määrittää paremmuus.
Joillain on massepyssy erikseen, se on tavallaan hyvä ratkaisu nuolten suhteen, jolloin molemmille omat säädöt, hyllyt ja nuolet.
En itse käytä kovinkaan keveitä nuolia.
Perinteisemmillä jousilla nuoli on valittava sopivan jäykäksi, jotta saadaan puhdas lento. Huonosti lentävä nuoli menettää läpäisykykyään oli se kevyt tai painava. Ampuma matkat 0-10m jolloin väärin valittu nuoli toimii epävakaimmin.
PS. kysymys? Onko kukaan kuvannut kevyen / painavan nuolen toimintaa hyllyllä suurnopeuskameralla. Elikkäs miten hitaampi kiihtyvyys vaikuttaa nuoleen lähtövaiheessa.

14.4.2015
06:57
Avatar
icon
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 11
Member Since:
9.4.2015
sp_UserOfflineSmall Offline
21961sp_Permalink sp_Print

Oletteko katkonut nuolia kuinka paljon, vaikuttaako tuuman ylimitta kuinka paljon. Millainen sulka pitäisi valita 2" vai 2,5".

Icon

14.4.2015
07:16
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
21962sp_Permalink sp_Print

No sanoin sen miten tahansa, niin pienemmillä tehoilla ja kevyellä nuolella majavan menetys on todennäköisempää, se on selvä asia. Se että haluaako kokeilla tuuriaan on jokaisen oma asia, itse en viitsi. Ei se voima ole sama jos sielä on naru nuolen perässä ja jos se on vielä märkä niin voima vaan putoaa. Toinen asia on tuo jousen mulkkaaminen majavalle erikseen. Oma pyssy kyllä pelaa samoilla säädöillä kaikille elukoille. Majavanuoli vaan osuu 10m:stä 5cm alle eli voin uivaakin majavaa ampua veden rajaan, näkyvään osaan ja sitä lyhyemmille matkoille päin. Sivu suunta ei mulla muutu kelan kans, en tiedä miksi muilla. Nykyisellä nuolella 22kg majavasta vitaaliosumalla kokonaan keppi läpi..muuta en tarvii, mutta kevyellä kepillä ei onnistuisi.

Nuolen mitta on suorassa suhteessa sen painoon, lyhyempi on kevyempi=suorempi lentorata. Itse käytän mahd lyhyitä saadakseni kyytiä ja laakeaa lentorataa, majavakeppi saa olla pisempi naru ja kärkihässäköiden takia. Oma veto 27,5" normi mettäkepit 26,5" ja massekepit 28" kisapyssyn kepit 25,5"

15.4.2015
05:34
Avatar
raju67
Tupos City
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 65
Member Since:
2.3.2011
sp_UserOfflineSmall Offline
21963sp_Permalink sp_Print

Pitää ottaa itekkin kantaa näihin joka keväisiin majava väittelyihin.

Jos tätä pauna/ nuolen paino asiaa ajattelee toiselta kantilta kuten esim.kuinka kaukana passipaikka on majavien kulkureitiltä.
40 paunaisella joutuu menemään majavan viereen ja 70# voi passitella jo vajaassa 10 metrissä.

Eli mitä vähempi paunoja niin pitää olla hajuttomampi/ ovelampi metsästäjä, täällä Oulun korkeudella on kyllä niin arkoja majavia että ei mitään järkeä.

Sen päivänkö näkis että masse tulee päiväunille 5 metriin vitaalit näkyvillä ;D

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 13
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 1
Members: 3358
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Posts: 27181
Newest Members:
Xunzo, Tii, Randaaz, sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99, kaylenegirardin
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116