Hirvenmetsästystä|Ulkomailta|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Avatar
Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope


Osuma



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Hirvenmetsästystä
15.12.2011
01:50
Avatar
Tornado
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 239
Member Since:
22.9.2008
sp_UserOfflineSmall Offline

Tässä pari videoo. Herää kysymys, tuliko pojille housupyykkiä ?Smile

<a title="blocked::feature=related

<a title="blocked::feature=related

15.12.2011
03:37
Avatar
timo levä
Kärsämäki
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 580
Member Since:
13.1.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
8503sp_Permalink sp_Print

Ainakaan äänestä päätellen ei tullutLaugh. Itselläni herää tuosta ensimmäisestä videosta hiukan ristiriitaisia ajatuksia… Hieno päästä noin lähelle hirveä (hirvi kylläkin tulee lähelle), mutta laukaus näyttäisi olevan luokaton. Enemmän suolilla kuin keuhko/sydänalueella?? Nuolen upotus aivan onneton?? Näenkö vain kateuksissani väärin? Confused

15.12.2011
03:44
Avatar
Tornado
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 239
Member Since:
22.9.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
8504sp_Permalink sp_Print

Samaa itsekkin katselin. Jostain kuulleeni, että amerikkalaiset ampuu paksuimaan kohtaan Smile

Hiukan siinä kaverilla lopuksi käsi tärisi. Olisiko siksi hiukan lipsahtanut.

15.12.2011
06:07
Avatar
Ttp
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 280
Member Since:
22.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8507sp_Permalink sp_Print

selvästi huono laukaus ei ole mitään järkeä päästää noin lähelle ja nuolen maksimaalinen nopeus on vasta 2-3 metrin jälkeen

16.12.2011
06:03
Avatar
Antti Saarenmaa
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 464
Member Since:
12.1.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8508sp_Permalink sp_Print

Nuolen maksiminopeus on heti sen irrotessa jänteeltä. Koska siinä ei ole omaa moottoriaan, ei vauhti voi enää ilmassa lisääntyä.

Nostan hattua kaverille, ei sitä joka jätkä noin pitkään pidä nousta vireessä riistatilanteessa.. En ihmettele jos laukaus lähtikin vähän hassusti, saattoi olla pientä painetta ampujalla!

16.12.2011
09:22
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8510sp_Permalink sp_Print

Tuossa jälkimmäisessä videossa, kuuntelin että ihan kuin nuoli tulisi ulos hirven peräpään seudulta ja jatkaisi matkaa kolisten kuusikkoon, kuulostaa niin hiilikuidun kolinalta..mutta keuhkoille se kuitenkin kävi, vaikkei aluksi siltä näyttänyt, kohdalla 2.23 min näkyy kun hirvi kauempana puhaltaa punaista. Eka laukaus näyttäisi menevän kurkkutorven ohi, eli puhallus olisi verivaahtoa keuhkoista.

Jälkimmäinen laukaus taas kuulostaisi osuvan puuhun, liekö osuu ollenkaan hirveen..tokihan se voi läpi mennä, mutta harvemmin enää noin pitkästä matkasta ja noin isosta eläimestä..

Ekan videon laukauksesta ei hirveästi ole keskusteltavaa, laukaus ei ole ihan siellä missä pitäisi. Varmaan juuri tuo väsymys vaikuttaa, kun hetki ennen laukausta näkyy kun kaverilla on veto ”valunut” ja kirraa viimesen puoli tuumaa juuri ennen laukausta. Hirvellä on kyllä isot keuhkot mutta ei taida nuoli ihan sinne ottaa jos edes maksaan. Pätkässä kyllä näkyy myös hyvin hirven lapa ja jalkaluut, ehkä tää kaveri tietää ettei niihin kannata jousella osua. Kai tuo on pari muutakin isoa elukkaa ampunut, mutta juuri sillä edellytyksellä odottaisi parempaa sihtiä..Nuo jenkit kun tuntuu muutenkin olevan kovin suurpiirteisiä tuossa osumatarkkuudessa, monessa filmissä näkyy kun ”unbelievable shot” on suomalainen ”rapakymppi”.

Olisi kiva joskus päästä ampumaan 3D kisaa jenkkeihin suomalaisella joukkueella, näkis onko niistä mihinkäänCool

16.12.2011
09:22
Avatar
Ari Kontiainen
Ylläpitäjä
Forum Posts: 1116
Member Since:
14.2.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
8511sp_Permalink sp_Print

Ekassa videossa olisi kyllä voinut laittaa nuolen keuhkoillekin – liekö kaverin anatomiatuntemus heikkoa? Pitkään joutui pitämään vetoa päällä, vaikka toisaalta hankala on sanoa miten paljon hänellä oli paunoja jousessa. Monessa paikassa on yllättäväkin pienet pauna- tai energiarajat isoillekin eläimille – tuossa sitten nähdään tulos… 

Toista katsoessa tuli kyllä iso hämmästys, kun ampuja tuuppasi nuolen hirveen aivan edestä… Miten ihmeessä tuosta voidaan kuvitella saatavan ”double lung shot”? 

16.12.2011
02:10
Avatar
Kuhmon Ahma
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 113
Member Since:
30.1.2011
sp_UserOfflineSmall Offline
8514sp_Permalink sp_Print

Timo Levä kirjoitti:

Ainakaan äänestä päätellen ei tullutLaugh. Itselläni herää tuosta ensimmäisestä videosta hiukan ristiriitaisia ajatuksia… Hieno päästä noin lähelle hirveä (hirvi kylläkin tulee lähelle), mutta laukaus näyttäisi olevan luokaton. Enemmän suolilla kuin keuhko/sydänalueella?? Nuolen upotus aivan onneton?? Näenkö vain kateuksissani väärin? Confused

Jos olisin ensimmäisen videon ampuja, en kyllä ilkeäisi tuota näytille laittaa. Confused

Olisiko ollut väärä ampumamatka taljajouselle Wink

Alla pari kuvakaappausta kyseisestä videosta:

http://img707.imageshack.us/img707/1575/suolille.jpgImage Enlarger

http://img819.imageshack.us/img819/6785/suolille2.jpgImage Enlarger

16.12.2011
02:53
Avatar
Tornado
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 239
Member Since:
22.9.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
8518sp_Permalink sp_Print

Kyllä täytyy sanoo, että hiukan käy katteeksiConfused. Tässä kyseisen hirven sarvet.Leveyttä sellaset vaatimattomat 193 cm. Ei se pitkälle jaksanut juosta, kun elo loppui. Olen ennenkin noita filmejä katsellessa huomannut, että nuoli vaikka on melekin sulkia myöten sisällä niin silti se on pudonnut pois elikosta. Mikä voima sen pumppaa pihalle.

http://www.jousimetsastys.fi/w…..sta/#p8671

16.12.2011
02:54
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8519sp_Permalink sp_Print

Montako hirveä pojat on kaataneet/suolistaneet?

Vaikka nuo kuvakaapppaukset ovat suht heikkolaatuisia niin sanoisin ettei noiden perusteella osumakohdasta löydy suolta pätkän pätkää. Kyllä molemmat keuhkot ovat puhki mutta hiukan takavoittoisesti eli osuma ei ole ihan 100% mutta suhteellisen hyvä kuitenkin. Veikkaampa että hirvi löytyi alle 250m päästä hengettömän ja veret sisälle puhaltaneena

Menkääpä itse tuohon tilanteeseen ja arvostelkaa sitten ilman teorialinssejä – vanha sananlasku sanoo että

”maalla on helppo olla viisas kun merellä sattuu vahinko…” ja sitä kyllä voi vääntää tähänkin sopivaksi Wink

16.12.2011
02:57
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8520sp_Permalink sp_Print

Ison, laaja rintakehäisen sonnin sydän on muuten rakenteen takia huomattavasti alempana kuin oppaissa näytetään. Se on niin alhaalla että niin alas oikein hirvittää ampua, no onneksi pääsuonet ovat heti siinä päällä joten se ja sama vaikka ampusi vähän ylemmäs…

16.12.2011
02:57
Avatar
Tornado
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 239
Member Since:
22.9.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
8521sp_Permalink sp_Print

Tulipa väärä linkki tuohon edelliseen.

feature=relmfu

16.12.2011
03:11
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8522sp_Permalink sp_Print

Tuossa toisessa, ”päkkään” ammutusta hirvestä erottuu selvästi kun se puhaltaa pois mennessään röörin täyden verta (ei siis veripisaroita) hieman ennen kuin ennen kuin pysähtyy ja saa sitten toisen nuolen kylkeensä. Ei varmasti läheskään paras mahdollinen ampumatilanne – ei edes kiväärille, mutta kuitenkin toinen keuhko ja mahdollisesti osa isoista suonista meni ekalla nuolella rikki.

Mutta kaiken kaikkiaan; ”väärin sammutettu, sanoi VPK:n mies vakinaiselle kun myöhastyi tulipalosta…”

16.12.2011
03:24
Avatar
timo levä
Kärsämäki
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 580
Member Since:
13.1.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
8523sp_Permalink sp_Print

Kyllä on tullut ammuttua hirviä. Kiväärillä tosin valitettavasti. Ampuisin mieluusti kaikki jousella. Suolistettuakin on tullut useita omia ja muiden ampumia. Suolillekin olen rehellisesti ampunut ja sinne on paljon helpompaa osua vahingossa kuin lavalle tarkoituksella. Harvoin menee liian edestä, mutta liian takaa helposti. 

16.12.2011
03:38
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8525sp_Permalink sp_Print

Varjaagi kirjoitti:

Montako hirveä pojat on kaataneet/suolistaneet?

Vaikka nuo kuvakaapppaukset ovat suht heikkolaatuisia niin sanoisin ettei noiden perusteella osumakohdasta löydy suolta pätkän pätkää. Kyllä molemmat keuhkot ovat puhki mutta hiukan takavoittoisesti eli osuma ei ole ihan 100% mutta suhteellisen hyvä kuitenkin. Veikkaampa että hirvi löytyi alle 250m päästä hengettömän ja veret sisälle puhaltaneena

Menkääpä itse tuohon tilanteeseen ja arvostelkaa sitten ilman teorialinssejä – vanha sananlasku sanoo että

”maalla on helppo olla viisas kun merellä sattuu vahinko…” ja sitä kyllä voi vääntää tähänkin sopivaksi Wink

No parikymmentä kaatoa ja kymmenkunta lisää suolistettuja…

Jaksan kyllä väittää ettei tuo nuoli kyllä keuhkoille ota, sen kulma ja kohta on korkeintaan maksaosumassa..keuhkot kun lähtevät nousemaan jyrkässä linjassa ylöspäin jo ennen tuota nuolen kohtaa..sydänosumaksi myös aivan liian takana ja korkeuskin on siinä ja siinä, niinkun sanoitkin..Mutta eläin löyty kuoleena ja kaveri sai trofeensa, hyvä! Tuskin koskaan saadaan tietää, kuinkaa kaukaa ja minkä ajan jälkeen..Wink

16.12.2011
03:59
Avatar
Helldorado
Helldorado
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 98
Member Since:
1.2.2009
sp_UserOfflineSmall Offline
8526sp_Permalink sp_Print

Anatomia linkki

http://shiekkal.letku.net/fasa…..salmys.gif

16.12.2011
05:35
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8527sp_Permalink sp_Print

Kyllä se siellä sydämmen takana on mutta jos olisi mennyt suolille niin eipä olisi tullut trofeeta joten sekin puhuu hiukan sen puolesta että keuhkoille tuli vaurioita. Ja sitten on yksi sisällä olevan nuolen kiistaton etun – se repii ja raastaa jokaisella loikalla lisää vaurioita sisuksiin…

Nuo videohommat, ja varsinkin mainosvideot jenkeissä niin kuin tuokin näkyy olevan, ovat kuitenkin suhteellisen epäluotettavia – mistäpä tietää juoksiko tuo ko. hirvi hukkaan ja trofeekuva on jostain toisesta ehkäpä jopa kiväärillä ammutusta elukasta – leikkaa ja liimaa Smile

16.12.2011
05:39
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8528sp_Permalink sp_Print

On muuten julumettu otus!!!!

16.12.2011
06:41
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
8529sp_Permalink sp_Print

On iso elukka kyllä. Tuossa noita sarvia kattelin, vertailin molempia videoita, niin on tuo minusta sama elukka, sarvien ”etulavoissa” olevat pienet piikit pidempien välissä ovat identtiset molemmissa pätkissä. Mutta se, että kuoliko se lopullisesti tuohon nuolen osumaan jää pimentoon, todennäköisesti kyllä, ennemmin tai myöhemmin. Kyllähän maksanseudun osuma on täysin tappava ja siihen vielä lisätyynä tuo mainitsemasi nuolen ”vatkaus” niin peli on selvä.. Joskus kun pääsis itekkin vastaavaan tilanteeseen, niin tietäs miten se puntti tutisee..Laugh

16.12.2011
07:29
Avatar
timo levä
Kärsämäki
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 580
Member Since:
13.1.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
8531sp_Permalink sp_Print

On kyllä kunnioitusta herättävä otus. Itseänikin kiinnostaisi moinen kaataa jousella. Jos sitten saisi hirvestykseenkin sitä adrenaliinipiikkiä, mitä tulee esim jäniksen ampumisesta jousella, mutta ei hirven ampumisesta kiväärillä…. Ainakaan itselle.

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 17
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 1
Members: 3358
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Posts: 27181
Newest Members:
Xunzo, Tii, Randaaz, sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99, kaylenegirardin
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116