Hoyt 2016|Sivu 2|Jouset|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Avatar
Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope


Osuma



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Hoyt 2016
11.11.2015
08:05
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23898sp_Permalink sp_Print

Ei oo hoitissa vielä tarvinut cameja hioa ikinä vaan yhessä muussa "vastaavassa" ;D

Niin tai tarkemmin sanottuna vetopituusmoduuleita. Molemmat jouset, joihin olen operaation tehnyt, palvelevat hienosti edelleen, CRX:n cameihin taas ei tosiaan muuta korjausta löytynyt kuin jousen vaihto 😉 Mutta oikeastiko nämä samat jutut pitää taas kertaalleen täällä jauhaa 😀 No todettakoon vielä, että "Martin-vaikutteita" voi nähdä tuossa Hoyt Defiantissa siinäkin, että cameihin saa nyt valinnaisena myös lapastopparit ja vetopituutta voi säätää moduulin asentoa muuttamalla. Hyvä Hoyt, edistystä 8)

11.11.2015
08:23
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23899sp_Permalink sp_Print

En muista että olis ikään ollu jänteen tai kaapeleiden tappien kans ongelmia hoitten kans..
Niin ja onhan näissä uusissa myös camien kallistelu ätarve uuden luistirakenteen avulla saatu poistettua tai ainakin radikaalisti vähennettyä..kohtahan tuon pääsee testaamaan.. 8)

11.11.2015
08:37
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23900sp_Permalink sp_Print

Niin ja onhan näissä uusissa myös camien kallistelu ätarve uuden luistirakenteen avulla saatu poistettua tai ainakin radikaalisti vähennettyä..

Tuohan on oikeasti mielenkiintoista. Löytyykö tuosta lisätietoa siitä 2016 Product Guidesta vai mistä?

11.11.2015
08:48
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23901sp_Permalink sp_Print

No jos vaikka kattoo noita viimevuotisten nitrum sarjan esittelyvideoita niin rakenne selviää niistä. Kotimaan kamaraltakin on jo käyttökokemusta ja tietoa notta toimii.. 🙂 Edit: tuo luistirakenne jo siis vuoden verran ollut käytössä.

11.11.2015
09:12
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23902sp_Permalink sp_Print

En muista että olis ikään ollu jänteen tai kaapeleiden tappien kans ongelmia hoitten kans..

Eipä niissä tapeissa, mutta jänteeseen kiinni ottavissa tasopinnoissa on terävä kulma ja toinen jänneuran reuna, ihan siinä uran alussa.

Missähän nuo camit muuten valmistetaan, tuleeko alihankintana jostain Hinkuvintiasta..

11.11.2015
09:40
Avatar
jonex
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 379
Member Since:
8.9.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
23903sp_Permalink sp_Print

Juu kyllä se luistinrakenne toimii. Ei oo tarvinnu nitrumista käännellä cameja. Hienosti toimi tehtaalta tullessaan, kuin myös nyt.

11.11.2015
10:17
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23904sp_Permalink sp_Print

Niin ja onhan näissä uusissa myös camien kallistelu ätarve uuden luistirakenteen avulla saatu poistettua tai ainakin radikaalisti vähennettyä..

Katsoin yhden Nitrum-videon. Eli tuo on näitä taipuvia kaapelinohjaimia, mutta videossa jotenkin perusteltiin, että se olisi uniikki siinä, että tuo taipuva osa on "saranoitu" takaapäin eikä jousen rungon suunnasta. En nyt tähän aikaan illasta pysty hiffaamaan, mitä merkitystä sillä on, eihän ne rullat tiedä, mistä päin se varsi oikein tulee ja kuvittelisin, että se vääntö, mikä tuosta vielä aiheutuu, olisi samansuuntainen molemmissa tapauksissa 😛

Näin tuosta mm. kerrotaan netissä:
"The ZT Cable Guard System has a flexible arm that is opposite mounted to direct the cable induced torque in the opposite direction, eliminating the side load torque that cables apply to the riser as the bow is drawn."

Pitää nukkua yön yli, ehkäpä tuo on aamulla selvä kuin pläkki 🙂

12.11.2015
06:00
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23905sp_Permalink sp_Print

Mä ymmärrän sen niin, että ampumisen yhteydessä tapahtuva luistin "palaava" liike on pienempi kuin että liike tapahtuisin tangon päässä. Tuosta johtuva camin sivuttais liike ja jousen rekylointi olisi siis näin pienempää. Uniikki tai ei pääasia että toimii. Ainahan hoitilla on joka uusi runko tai muu tsydeemi parempaa ja alaa mullistavampaa kuin heillä aikaisemmin ;D. Se tekijä mikä erottaa hoitin monesti muista merkeistä on että ko jouset hyvin harvoin pettää materialiaaleistaan. Ampumamukavuudesta voi olla montaa mieltä, hitaampi äiti sopii toisille ja sähäkämpi tytär toisille, loppupelissä se on ukosta kiinni minkä itselleen mieleiseksi kesyttää. ;D

12.11.2015
08:32
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23909sp_Permalink sp_Print

No nyt luulen sen hahmottavani, kun katsoin uudelleen valokuvaa. Eli perinteisessä kaapelinohjaimessa ja tässäkin, kaapelit aiheuttavat vireeseen vedettäessä ja kevennykseen siirryttäessä enenevässä määrin vetoa kaapelinohjaimeen, vetäen sitä kohti jänteen iskulinjaa. Jos oikeakätistä jousta nyt katsotaan ylhäältä päin, aiheuttaa tämä jousen kiertoa myötäpäivään. Nyt tuossa Hoytin systeemissä kuitenkin myös välittyy työntövoimaa tuohon joustavan rullapidikkeen tyveen (jota edellä nimitin "saranakohdaksi", kun en parempaakaan keksinyt) ja koska tämä voima tulee hieman sivulta, aiheuttaa tämä kompensoivan voiman, joka pyrkii kääntämään jousta vastapäivään. Mielenkiintoinen toteutus, johon ei tullut viime vuonna kiinnitettyä sen suuremmin huomiota, kun Hoyt tämän julkaisi.

Olisi tietysti mielenkiintoista nähdä joku vertailu, jossa tuo korvattaisiinkin perinteisellä kaapelinohjaintangolla ja luistipalalla 😀 Koska tuo rullasysteemi kai kuitenkin itsessään korostaa noita jousta vääntäviä voimia, kun se ei pääse perinteisen luistin tapaan liikkumaan kaapeleiden mukana. Tietenkin tässä tuo jousto kohti jänteen iskulinjaa helpottaa asiaa.

12.11.2015
12:23
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
23910sp_Permalink sp_Print

Eikö noissa 'ylikääntyvissä' lavoissa ole ton kaapeliohjurin liikematka syvyyssuunnassa lähes olematon? Eli käytännössä vääntö syntyy ja pysyy lähes yhdessä paikassa ja siten sen vaikutusta on helpompi kontrolloida. Itse vaikutuskin taitaa olla aika pieni ja noi joustovarret ym. härpäkkeet loppupeleissä aika tarpeettomia systeemejä. Tommosilla liikematkoilla vois kuvitella ihan normaalinkin ohjurin toimivan riittävän hyvin. Itse liputtaisin kyllä saman valmistajan Podium malliston säädettävän (tankomallisen) kaapeliohjurin puolesta.

12.11.2015
03:24
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23911sp_Permalink sp_Print

12.11.2015
06:45
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
23912sp_Permalink sp_Print

Miksiköhän toi laser laskee tuossa noin huomattavasti alaspäin? Jotenkin ymmärtäisin, jos se nousisi, mutta tuota laskua on vaikea hahmottaa….

12.11.2015
08:22
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23913sp_Permalink sp_Print

Mielenkiintoisia videoita! Ja saman tyypin testeistä löytyy myös Elite Synergy perinteisellä kaapelinohjaimella:

Vääntöä tuli tuossa aika tarkkaan saman verran kuin Primen jousessa, jossa on eksoottiset tuplacamit juuri sillä perusteella, että tätä vääntöä vähenettäisiin. Ja Hoytissa oli selvästi enemmän vääntöä enemmän kuin kummassakaan näistä. Toki jousten akselivälikin pitäisi olla sama, jotta nuo olisivat täysin vertailukelpoisia.

12.11.2015
09:59
Avatar
MPKO
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 126
Member Since:
19.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23914sp_Permalink sp_Print

Se on hyvä et voittikin laittaa pyssyihinsä uutta tekniikkaa mikä on nyt valmiiksi tullut testattua muiden valmistajien puolesta jo monta vuotta 🙂

12.11.2015
09:59
Avatar
MPKO
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 126
Member Since:
19.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23915sp_Permalink sp_Print

Siis tarkoitin hoitti 🙂

12.11.2015
10:24
Avatar
jonex
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 379
Member Since:
8.9.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
23916sp_Permalink sp_Print

Jaa niin kun esim. Hiilikuitu? ;D
Älkää vaan ostako missään nimessä hoittia. Hyi!
Ite kyllä ostin ja ostan jatkossakin ihan vaan pelkästään parhaimman kahvan takia mikä omaan räpylään istuu. Melkein tuli yks matikka taloon mutta onneks oli toimitus aika yli puoli vuotta ;D
Martinillahan ois hiiliä omasta takaa mistä vois pikku hiljaa alkaa kehittään sitä hiilikuitu runkoa 😉

12.11.2015
10:30
Avatar
MPKO
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 126
Member Since:
19.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23917sp_Permalink sp_Print

Esim. Kunnon preloaded limbs, flex guard, dual kaapeli stopit… Olikohan vielä muuta 🙂

Tuota voisi melkeimpä alkaa ajattelemaan kun saavat vielä hieman lisää haarakaapeleita 🙂

Tykkään kyllä näöstä. Yksi parhaamman näköisistä jousista tuo Defiant.

13.11.2015
06:43
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23920sp_Permalink sp_Print

Martinillahan ois hiiliä omasta takaa mistä vois pikku hiljaa alkaa kehittään sitä hiilikuitu runkoa 😉

Tosiaan ;D (jos joku lukija ei tiedä, Martinin yksi tehdasrakennus paloi puolisen vuotta sitten ja se liittyi nimenomaan taljajousten tuotantoon.)

13.11.2015
07:12
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
23923sp_Permalink sp_Print

Noita videoitahan on ollut esillä aikaisemminkin. Mulle ei kyllä oikeastaan auennut, mitä tuo testi tosiasiassa mittaa, vaikka kaveri sitä jossain videossa yrittää selvittääkin. Miksi esimerkiksi tuo laser laskee eikä nouse, kuten sen kaiken järjen mukaan pitäisi tehdä. Onhan veto tukipisteen yläpuolella, jolloin vääntömomentin pitäisi nostaa laseria eikä laskea. Samoin tuo lieneen aika herkkä kahvan muodolle – tukevaa vastinpintaa vasten 'tasaperainen' kahva vastustaa vääntöä paremmin kuin pyöreäperäinen – ja erityisesti sitten vedon suuntaukselle. Noista ei minulle selvinnyt oliko kyse yksittäisestä vedosta vai oliko kullekin jouselle haettu ns. paras tulos säätämällä eri muuttujia. Samoin on selvittämättä onko tuolla mitatulla laserin siirtymällä minkäänlaista korrelaatiota niputukseen tai osumiseen yleensäkään. Tai mihinkään muuhunkaan asiaan. Onko tietoa onko kaveri tehnyt tuosta jonkinlaista tutkimusselostetta, josta asiaan pääsisi paremmin pureutumaan? Noiden videoiden perusteellahan ei voi muuta sanoa kuin, että toisilla jousilla laser siirtyy enemmän kuin toisilla, mutta muut johtopäätökset ovat sitten spekulointia.

Sanotaanko niin, että noiden videoiden perusteella en lähtisi jousta valitsemaan. 8)

13.11.2015
08:39
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23925sp_Permalink sp_Print

Sanotaanko niin, että noiden videoiden perusteella en lähtisi jousta valitsemaan. 8)

No en varmaan minäkään, mutta kiinnostavia ne ovat siksi, että tämä väännön eliminoiminen on noussut niin tärkeäksi myyntiargumentiksi. Tarkastihan pystyy tästä vääntövaikutuksesta huolimatta ampumaan, kunhan jousen nyt ylipäätään pystyy järkevästi säätämään kohdalleen.

Kiulin epäily testijärjestelyä kohtaan on varmaan ihan tervettä. Jos näitä vastaavia videoita on näkynyt ennenkin, niin pitänee etsiä, sen verran kiinnostaa.

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 7
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 1
Members: 3359
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Posts: 27182
Newest Members:
Frangoro, Xunzo, Tii, Randaaz, sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116