Hoyt 2016|Sivu 4|Jouset|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Avatar
Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope


Osuma



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Hoyt 2016
17.11.2015
05:27
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23976sp_Permalink sp_Print

Kyllä minäkin Olli olin koko viikonlopun jahdissa. Innokkaimmat nettimetsästäjät tosin naputtelivat sielläkin ties mitä WhatsAppia kännyköillään aina kun oli sopivaa saumaa 😉

Eihän tässä keskustelussa nyt ihan sellainen henki ole ollut, että kaikki olisivat kritiikittömän tohkeissaan ja vakuuttuneita kaikesta välinevalmistajien tarjoamasta "uudesta", jos tässä nyt muutama keskustelija sellaista vihjaa. Sitävastoin minusta on ihan tervettä välillä vähän arvioida, mitä nuo markkinamiehet meille yrittävät myydä ja minkä verran myyntipuheilla on totuuden kanssa tekemistä. Minä ainakin suhtaudun niihin tämän jälkeen entistäkin kriittisemmin.

17.11.2015
06:09
Avatar
Olavi Pennanen
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 361
Member Since:
11.7.2007
sp_UserOfflineSmall Offline
23977sp_Permalink sp_Print

No tuo on kyllä täysin totta Arto. Ainahan nuo mainosmiehet etsii uutta ja mahtavaa argumenttia ja myyjät pitävät parhaana sitä merkkiä jonka he saavat ostettua halvalla sisään ja hyvällä katteella ulos…….itse kun en ole ollenkaan mikään merkki uskollinen vaan olen ostanut aina sen mihin rahat riittää ja mikä toimii omissa käsissä. On ollu Hoittia, PSE:ta, G5 yms: ja yksikään ei ole pettänyt tositilanteessa. Hyvin on tuo oma periaate toiminut, ainakin tähän saakka.

Olli

17.11.2015
06:21
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23978sp_Permalink sp_Print

Paljonkos se jousen pituus vaikuttanee kaapeliohjaimeen tulevaan vääntöön? Ratajouset taitaa olla huomattavasti pitempiä kuin mehtäkäyttöön tarkoitetut.

Vaistopuolen ukot hieroo hellävaraisesti suolaa apupyöräukkojen "kuvilteltuihin" haavoihin 😉 ;D

18.11.2015
05:57
Avatar
Harri Verho
Pirkanmaa
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 309
Member Since:
9.8.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23981sp_Permalink sp_Print

Minua kiinnostaisi yleisellä tasolla tietää, onko näitä jousia joku mittaillut siinä mielessä, kuinka niiden valmistustoleranssit 'heittelevät'.

Viikonloppu tuli vietettyä GRIV'n taljaseminaarissa, jossa puhuttiin juuri tauluammunnasta ja vetäjä oli Hoyt'n talliampuja. Näillä kavereilla on kisoissa mukana kaksi jousta mahdollisen rikon vuoksi, ja kysyttäessä että onko säädöt identtiset niin vastaus oli: " Kumpikin jousi pitää säätää erikseen ja säädöt ovat lähellä toisiaan mutta eivät identtiset".

Säädöissä on aina kyse "human factor" mutta kuitenkin. Ja samaa suomalaiset rekuampujat ovat kertoneet omista pyssyistään täällä…

18.11.2015
06:35
Avatar
Piedro
Keski-Suomi
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 573
Member Since:
26.7.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
23982sp_Permalink sp_Print

Monet ratkaisuista 'kuulostavat hienoilta' ja saattavat joskus jopa toimiakin. Minua kiinnostaisi yleisellä tasolla tietää, onko näitä jousia joku mittaillut siinä mielessä, kuinka niiden valmistustoleranssit 'heittelevät'.
Jos ja kun nämä vehkeet on tehty amerikkalaisten 'kuluttajastandardien' mukaan, niin ainakin meikäläisen oletusarvo on, että tuotteet ovat toleransseiltaan aika 'väljiä'
ja pelkästään siitä syystä säätötarve vaihtelee jousiyksilöiden välillä ja nämä 'innovaatiot' eivät aina lunasta lupauksia.

Huomenta
Tuo on mielenkiintonen kysymys mitä itekkin miettiny muutaman kerran.
Pitäis olla vaan usea samanlainen jousi purettuna että pääsee koordinaattimittakoneella
osat mittaamaan, sillä saisi myös geometriset muodot tarkastettua helpommin ku käsimittavälineillä.
Ideaali tilanne olisi että parittaisi purettujen jousien osat niin että mahdollisimman
identtiset osat tulis aina saman jousen ylä ja ala puolelle, mutta sitten pitäis mitata myös
lapojen taipuma tietyllä taakalla ja parittaa myös kaikki lavat keskenään.

Lapojen valmistusjäykkyyden toleranssi varmaan vaikuttaa tuohon kiertymään jonkun verran,
pitäisi saada ihan identtiset lavat vasemmalle ja oikealle puolelle camia ettei virittäiessä
kumpikaan lapa anna toista enempää myöten. Jos rakentaa jousen ihan vakiolle vaikka
50# ja yhdelle ainoalle vetopituudelle niin tuon kaapelinohjaimen vaikutuksen
pystyisi myös kompensoimaan lavoilla, toiselle puolelle sen verran jäykempi lapa
että kumoaa kaapelinohjaimen väännättävän vaikutuksen… sillon jousi pitäisi
tehdä tehtaalla mittatilaustyönä mutta sitäkin varjostaa kaapeleiden ja jänteiden
venyminen eli paunat ei pysy kokoajan vakiona jolloin taas lapojen jäykkyys ero
alkaa tekemään puolestaa kiertovirhettä kaapelinohjaimen sijasta.

Sit jos tämmösen optimi jousen rakentaisi niin olisiko siitä mitään hyötyä käytännössä,
jotenkin epäilen että ei… valmistuskustannukset pomppaa ja silti jousi pitäisi säätää
koska muutujissa on myös ampuja ja käytettävät nuolet.

Toisaalta mielenkiinnosta lajiin voisihan noita joutessaan mittailla tai sitten ostaa Oneidan ;D

18.11.2015
07:56
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
23984sp_Permalink sp_Print

Jos nyt muistelee, mitä 'sirpaletietoa' näistä taljoista ja recuista on vuosien saatossa kuullut tai tullut vastaan (camien akselireiät vinossa, lapataskut kierossa, camin akselin laakerit väljiä, kierteet tukossa, …) niin oma näkemys ei kovin korkea tuosta amerikkalaisesta laadusta ole. Varsinkin kun ottaa huomioon näistä varsin yksinkertaisista vehkeistä pyydetyn ja maksettavan hinnan. Sääli, ettei korealaiset ole vielä laajalla rintamalla mukana tässä taljajousihommassa, saataisiin vähän kisaa aikaiseksi ja ehkä jonkinlaista kehitystä laatupuolellakin. Todettakoon, että mulle ei ole – vielä – osunut yhtään tosi surkeaa tapausta, mutta oma säätämisensä noissa kaikissa rimpuloissa aina on. Sama laadun ja hinnan epäsuhta vaivaa myös monia lisälaitteita, esim. 'paremmista' ratatähtäimistä joutuu maksamaan tähtieteellisiä summia laatuun nähden.

Mitä näihin pohtimisiin vs. metsästykseen tulee, niin viimeajat on menny ihan kivääriä kannellessa, mutta samat jututhan ne on silläkin puolella; miten saada se oma kalusto toimimaan itselle parhaalla mahdollisella tavalla ja mikä se itselle paras kalusto milloinkin on. Noi meikäläisen jahtimaat on sellaisia, että enempi tulee tyhjiä reissuja kuin niitä, joilla tulee lihaa pakkaseen, niin kerkee kaikenlaista pohdiskelemaan. 8)

Ja mitä apupyöriin tulee, niin minusta taljan säätö on paitsi helpompaa, niin myös 'suoraviivaisempaa' hommaa kuin vaistojousen säätäminen vimpan päälle. Saati sitten, miten paljon aikaa noi tähtäinjousihemmot tarviivat settinsä virittämiseen.

18.11.2015
12:02
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23986sp_Permalink sp_Print

(camien akselireiät vinossa, lapataskut kierossa, camin akselin laakerit väljiä, kierteet tukossa, …)

Olen sen verran CNC-koneilla metallia työstäny, että ihmettelen suuresti jos koneistukset ei pysy mitoissaan. Nykyaikaisilla koneilla ja työkaluilla ei pitäisi olla mitään vaikeuksia saavuttaa niitä toleransseja joita camit tai runko vaatii!

18.11.2015
12:23
Avatar
Harri Verho
Pirkanmaa
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 309
Member Since:
9.8.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23987sp_Permalink sp_Print

Olen sen verran CNC-koneilla metallia työstäny, että ihmettelen suuresti jos koneistukset ei pysy mitoissaan. Nykyaikaisilla koneilla ja työkaluilla ei pitäisi olla mitään vaikeuksia saavuttaa niitä toleransseja joita camit tai runko vaatii!

Kysehän onkin siitä että onko kiinnitykset suunniteltu oikein ja millaisia jännityksiä valuun on jäänyt joita ei ole lämpökäsittelyllä poistettu ennen työstöä. Eli tekemisen laatu -> nostaa kustannuksia ja kuka maksaa jos ne saa säädettyä pois (useimmiten) kuten "kiul" kommentoi?

18.11.2015
02:02
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
23988sp_Permalink sp_Print

(camien akselireiät vinossa, lapataskut kierossa, camin akselin laakerit väljiä, kierteet tukossa, …)

Olen sen verran CNC-koneilla metallia työstäny, että ihmettelen suuresti jos koneistukset ei pysy mitoissaan. Nykyaikaisilla koneilla ja työkaluilla ei pitäisi olla mitään vaikeuksia saavuttaa niitä toleransseja joita camit tai runko vaatii!

Ei tämä mikään kykykysymys ole. Ennemminkin kustannus- ja halukysymys, joka johtuu siitä, että tämänkinlaatuinen tavara kelpaa (pää)markkinoille eikä kunnollisia haastajia vielä muualta ole ilmaantunut.

18.11.2015
04:05
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23989sp_Permalink sp_Print

onko kiinnitykset suunniteltu oikein ja millaisia jännityksiä valuun on jäänyt joita ei ole lämpökäsittelyllä poistettu ennen työstöä

Kiinnitykset camien kaltaisissa osissa eivät ole ongelma kun aihiot ovat samanlaisia eikä mitään monimutkaisia levyrakenteita. Miten lienee kevytmetalleilla nuo valujännitykset, siitä en tiedä. Jos jousen rungon pinnat koneistetaan, riittää ilmeisesti kun koneistuksella vapautuneen jännityksen purkaa löysäämällä kiinnityksen ennen lapataskujen viimeistelyä.

Sekin on mahdollista, että jousen runko elää alussa kun sillä ammutaan ::) ::)

18.11.2015
04:46
Avatar
jonex
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 379
Member Since:
8.9.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
23990sp_Permalink sp_Print

Tää alkaa jo kuulostaa siltä että kohta saadaan nauttia. suomalaisesta konepajateollisuuden lahjasta jousiteollisuudelle. ;D

18.11.2015
07:00
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23991sp_Permalink sp_Print

Varjaagin kysymyksestä tuli vielä mieleen, että saksalaisen OK Archeryn koko taljamallistohan on näitä läpiampuvia ja tuotteet on suunnattu juuri tauluampujille.

http://www.ok-archery.de/en/ge…..ound-bows/

18.11.2015
08:19
Avatar
timo levä
Kärsämäki
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 580
Member Since:
13.1.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23992sp_Permalink sp_Print

Naureskelin tälle ketjulle joka ilta tätä lukiessa.
V…n insinöörit. Joudatteko te tutkimuksiltanne metsästämään ollenkaan

18.11.2015
08:46
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23993sp_Permalink sp_Print

"Ja mitä apupyöriin tulee, niin minusta taljan säätö on paitsi helpompaa, niin myös 'suoraviivaisempaa' hommaa kuin vaistojousen säätäminen vimpan päälle. Saati sitten, miten paljon aikaa noi tähtäinjousihemmot tarviivat settinsä virittämiseen." -Kiul

Kieltämättä taljan säätöhommat ovat tavallaan suoraviivaisempia ja sen takia mielenkiinnottomia joten ei niitä jaksa rapata kuin kuusiokoloavainsarjan aukaisemisen verran… 😉

No ei vaiskaan, uskoisin että se on motivaatio ja rutiini jotka ratkaisevat miten saa kamppeita säätöihin oli kyse vaisto- tai taljajousista.

18.11.2015
08:49
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23994sp_Permalink sp_Print

Naureskelin tälle ketjulle joka ilta tätä lukiessa.
V…n insinöörit. Joudatteko te tutkimuksiltanne metsästämään ollenkaan

Oho! Aika erikoisen tyylinen vastaus tuntemaltani ja ainakin tähän asti myös arvostamaltani jousimetsästäjältä 😮

Täytyy ihmetellä useammankin keskustelijan osoittamaa suvaitsemattomuutta ja halua määritellä oikeat keskustelunaiheet. Onko tällä foorumilla tosiaan liikaa tekstiä, vai missä ongelma?

18.11.2015
09:14
Avatar
MPKO
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 126
Member Since:
19.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23995sp_Permalink sp_Print

Itse tykkään säätää ja samalla harjoittelenkin joka päivä keskimäärin noin 100 tikkua päivässä ja kulutan aikaa metsässä. Vähän yli vuosi tämän harrastuksen parissa ei ole antanut vielä kuin yhden jakauksen jänölle, mikä kasvattaa motivaatiota niin metsässä istuskeluun kuin myös harjoitteluunkin.

Niin asiaan. Olen itse asiassa insinööri 🙂 Kun vuosi sitten aloin etsiä ensimmäistä sopivaa jousta itselleni niin kaaduin boukkariin. Mielestäni se oli oiva aihio tämän kaltaiselleni säätäjälle, koska näin sen valtavan potentiaalin virittämisen suhteen. Pystyy kallistelemaan cameja miten haluaa ja center shotin voi myös asettaa miten itselleen passaa ja saa samalla jousen säädettyä ITSELLEEN sopivaksi kuten haluaa. Ei tarvi välittää jos on lavat hieman eri ominaisuuksia omaavia, kun senkin voi säätää jos vaan haluaa ja on kiinnostusta.

Itse olen sitä mieltä, että nykypäivän jousilla osuu kaikilla, koska kaikki jouset käyttää samoja fiitsereitä enemmän ja vähemmän, jos vaan kaveri piuhojen takana on tikissä.

Se nyt on vaan niin et jotkut rassaa autojaan ja toisia ei vois vähempää kiinnostaa. Kumminkin nämä kaverit pääsee paikasta a paikkaan b vaikka olisi peräti Lada alla ( mikä on kylläkin hieno auto).

18.11.2015
09:50
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23996sp_Permalink sp_Print

Vaistojousen säätö on vaativampaa ainakin sen takia, että siinä säätäjän on osattava myös ampua hyvin ;D
Taljapyssyä voi alkaa viritellä jo parin viikon treenin jälkeen, ehkä jo aikasemminkin ;D

18.11.2015
09:57
Avatar
MPKO
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 126
Member Since:
19.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23997sp_Permalink sp_Print

Itselleni on iso kunnioitus vaistolla ampujia kohtaan. Se ei vaan ole mun juttu ja ymmärtääkseni tämä keskustelu ei liity vaistopyssyihin 😀

19.11.2015
06:21
Avatar
timo levä
Kärsämäki
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 580
Member Since:
13.1.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
24000sp_Permalink sp_Print

Naureskelin tälle ketjulle joka ilta tätä lukiessa.
V…n insinöörit. Joudatteko te tutkimuksiltanne metsästämään ollenkaan

Oho! Aika erikoisen tyylinen vastaus tuntemaltani ja ainakin tähän asti myös arvostamaltani jousimetsästäjältä 😮

Täytyy ihmetellä useammankin keskustelijan osoittamaa suvaitsemattomuutta ja halua määritellä oikeat keskustelunaiheet. Onko tällä foorumilla tosiaan liikaa tekstiä, vai missä ongelma?

Pahoittelut Arto kieliposkessa kirjoitetusta provokaatiosta.
Eikä ole mitään insinöörejä vastaan. Lähipiirissänikin on useita.

19.11.2015
07:19
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
24001sp_Permalink sp_Print

"Ja mitä apupyöriin tulee, niin minusta taljan säätö on paitsi helpompaa, niin myös 'suoraviivaisempaa' hommaa kuin vaistojousen säätäminen vimpan päälle. Saati sitten, miten paljon aikaa noi tähtäinjousihemmot tarviivat settinsä virittämiseen." -Kiul

Kieltämättä taljan säätöhommat ovat tavallaan suoraviivaisempia ja sen takia mielenkiinnottomia joten ei niitä jaksa rapata kuin kuusiokoloavainsarjan aukaisemisen verran… 😉

No ei vaiskaan, uskoisin että se on motivaatio ja rutiini jotka ratkaisevat miten saa kamppeita säätöihin oli kyse vaisto- tai taljajousista.

Minulle jo sellaisen ampumarutiinin luominen, joka tarvitaan vaistojousen kunnolliseen virittämiseen, on käytännössä liian työläs homma. Ja näin näyttää aika monella vaistoampujalla olevan tilanne noin yleisemmälläkin tasolla seurattuna. Oman suppean kokemukseni mukaan talja-ampujilla on 'keskimäärin' paitsi enemmän mielenkiintoa niin myös paremmin viritetyt kamat kuin vaistoampujilla. Tai ehkä olisi oikeammin sanoa, että vaistopuolella on kapea 'kärki', jolla kamat on vimpan päälle tikissä ja sitten iso 'massa', jolla ei ole oikeastaan mitään käsitystä kamojen virittämisestä kun taas taljapuolella kiinnostus kamojen virittämiseen on laajempaa – jotakuinkin kaikki talja-ampujat ymmärtävät, että kamat pitää säätää kohdilleen.

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 6
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 1
Members: 3359
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Posts: 27182
Newest Members:
Frangoro, Xunzo, Tii, Randaaz, sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116