Hoyt 2016|Sivu 3|Jouset|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Avatar
Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope


Osuma



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
Hoyt 2016
13.11.2015
09:06
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23926sp_Permalink sp_Print

Ja videoista saatuun johtopäätökseen vaikuttaa varmasti myös se minkä merkkunen jousi videontekijän omalta seinältä löytyy..
Ja eikös se ole hyvä mitä vähemmän naruja jousessa on, ompahan vähemmän leikkurilla sohittavia pintoja.. ;D 😮

13.11.2015
09:18
Avatar
MPKO
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 126
Member Since:
19.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23927sp_Permalink sp_Print

Nyt osuit Arto 😀

13.11.2015
06:07
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23930sp_Permalink sp_Print

Miksiköhän toi laser laskee tuossa noin huomattavasti alaspäin? Jotenkin ymmärtäisin, jos se nousisi, mutta tuota laskua on vaikea hahmottaa….

Eipä tule muuta mieleen kuin että vetopaikka jänteellä on suunnilleen kahvan tukipisteen kohdalla ::)

14.11.2015
10:32
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23932sp_Permalink sp_Print

Olen pohtinu samaa, että mihin tuo kierto vaikuttaa. Jos jousi kerkeää laukaisun aikana kiertymään takaisin lähes saman verran minkä viritettäessä, niin eikös silloin jänteen iskulinja ole väärä sivusuunnassa jolloin nuoleen tulee sivuttaistaipumaa?

16.11.2015
06:58
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
23943sp_Permalink sp_Print

Miksiköhän toi laser laskee tuossa noin huomattavasti alaspäin? Jotenkin ymmärtäisin, jos se nousisi, mutta tuota laskua on vaikea hahmottaa….

Eipä tule muuta mieleen kuin että vetopaikka jänteellä on suunnilleen kahvan tukipisteen kohdalla ::)

Miksi kukaan näin tekisi? Luulisi, että testin kannalta olisi tarkoituksenmukaista vetää juurikin oikealta kohtaa jännettä…… ::)

16.11.2015
07:36
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23944sp_Permalink sp_Print

Miksiköhän toi laser laskee tuossa noin huomattavasti alaspäin? Jotenkin ymmärtäisin, jos se nousisi, mutta tuota laskua on vaikea hahmottaa….

Eipä tule muuta mieleen kuin että vetopaikka jänteellä on suunnilleen kahvan tukipisteen kohdalla ::)

Miksi kukaan näin tekisi? Luulisi, että testin kannalta olisi tarkoituksenmukaista vetää juurikin oikealta kohtaa jännettä…… ::)

Oudoltahan se tuntuu.

Sekin kävi mielessä, että veto on hieman yläviistoon. Aiheuttaisiko se laserpisteen laskun tasaisesti koko vedon matkalle vai pelkästään vedon alussa??

16.11.2015
08:27
Avatar
jonex
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 379
Member Since:
8.9.2012
sp_UserOfflineSmall Offline
23946sp_Permalink sp_Print

Itelle tulossa Defiant 30 70# ja siihen kylykeen axcel armortech hd.

Jokos oot omas saanu. Näyttäs tukkureilla jo olevan 30 ja 34. Turboja ei oo vielä näköjään alettu toimittaan, edes jenkeille 🙁

16.11.2015
09:27
Avatar
Santtu_1
Oulunsalo
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 88
Member Since:
10.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23947sp_Permalink sp_Print

Eiköhän tuo tällä viikolla tuu kotia asti jos posti ei mee kokonaan lakkoon.

16.11.2015
09:40
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
23948sp_Permalink sp_Print

Miksiköhän toi laser laskee tuossa noin huomattavasti alaspäin? Jotenkin ymmärtäisin, jos se nousisi, mutta tuota laskua on vaikea hahmottaa….

Eipä tule muuta mieleen kuin että vetopaikka jänteellä on suunnilleen kahvan tukipisteen kohdalla ::)

Miksi kukaan näin tekisi? Luulisi, että testin kannalta olisi tarkoituksenmukaista vetää juurikin oikealta kohtaa jännettä…… ::)

Oudoltahan se tuntuu.

Sekin kävi mielessä, että veto on hieman yläviistoon. Aiheuttaisiko se laserpisteen laskun tasaisesti koko vedon matkalle vai pelkästään vedon alussa??

Mun ymmärryksen mukaan, jos nuolta vedetään tukipisteen yläpuolelta – kuten normaalisti ampuessakin tehdään – niin voimat menee niin, että momentivarren takia laserin pitäisi nousta. Jos kahva sitten on lukittu ( tai on laitettu vastapainoa) niin ettei nousua tapahdu, niin pisteen pitäisi pysyä suht paikallaan pystysuunnassa. Tossahan laserpiste laskee varovaisenkin arvion mukaan kymmeniä senttejä ja matkaa ei ole kuin muutama metri seinään.

Oli miten oli, niin tuotakin voisi arvioida paremmin, jos asiasta on joku tutkimusseloste. Noin yleisellä tasolla tällaisia tutkimuksia pitäisi tehdä timmiinsä viritetyillä vehkeillä, jotta edes jotain johtopäätöksiä voisi tehdä. Out-of-the-box vehkeitä ei juurikaan kannata vertailla….

16.11.2015
10:27
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23949sp_Permalink sp_Print

Rajajousi tehny vastaavia testejä hieman pienemmillä pystysiirtymillä
https://www.facebook.com/18599…..38;theater

16.11.2015
09:09
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23955sp_Permalink sp_Print

Rajajousi tehny vastaavia testejä hieman pienemmillä pystysiirtymillä
https://www.facebook.com/18599…..38;theater

Kiitos vinkistä. Rajajousen FB-sivuston videoista löytyi myös video Darton Executivesta, joka on symmetrinen, läpiammuttava jousi (no, camit varmaan tekevät poikkeuksen tuohon symmetriaan). Siis nuolen kohdalla on kaksoisrunko ja molemmin puolin on kaapelinohjain. Tämänhän pitäisi olla väännötön systeemi, mutta mikä on tulos: 54 mm poikkeama laserilla!

https://www.facebook.com/18599…..38;theater

Tällainen jousi siis: http://www.mpbarcherie.fr/imag…..-vegas.png

Kai tästä tuloksesta saa jo olla vähän ihmeissään!? Onko jousi jotenkin huonosti säädetty (camit vinossa) vai missä selitys?

Rajajousen kommentti näistä testeistä ja niiden merkityksestä: "Ja kaikista väännöistä huolimatta kaikilla osuu hyvin tauluun, mutta toki säätötarpeissa paljonkin eroa."

17.11.2015
07:40
Avatar
Molotow
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 327
Member Since:
28.9.2014
sp_UserOfflineSmall Offline
23957sp_Permalink sp_Print

Sillä kuinka paljon kiertoa tulee vinssillä vedettäessä, samanlaisilla toistoilla, ei varmaan kerro osumatarkkuudesta paljoakaan. Se olisi kiinnostava tieto miten paljon pienillä eroilla kahvaotteessa tms. saadaan laserin kulkua muuttumaan. Se on kuitenkin seikka joka ammunnassa merkitsee.

Itse ainakin epäilen, että kahvan sijoitus lapataskuihin ja cameihin nähden vaikuttaa huomattavasti kiertoon.

17.11.2015
01:25
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23961sp_Permalink sp_Print

Itse ainakin epäilen, että kahvan sijoitus lapataskuihin ja cameihin nähden vaikuttaa huomattavasti kiertoon.

Kuvittelisin, että varsinkin tuossa Dartonissa nämä sijoitukset on tehty symmetrisesti.

En minäkään ole väännöstä huolissani minkään muun kuin korkeintaan jousen säädettävyyden kannalta, mutta onhan se nyt hämmästyttävää, jos jousivalmistajat tämän väännön eliminoimiseen vedoten tekevät toinen toistaan eksoottisempia toteutuksia (rinnakkaiset camit, läpiammuttavat ratkaisut, taipuvat kaapelinohjaimet), jotka eivät sitten kuitenkaan edes tee sitä, mitä lupaavat. En jaksa uskoa sitäkään, etteivät valmistajat lainkaan testaisi toteutuksiaan 😮

Dartonin ratkaisun (kuten muiden valmistajien vastaavien läpiammuttavien ratkaisujen) minusta kuitenkin pitäisi toimia. Ihmettelen sitä, ettei näin näytä olevan.

17.11.2015
01:59
Avatar
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
Member Since:
31.1.2006
sp_UserOfflineSmall Offline
23965sp_Permalink sp_Print

Monet ratkaisuista 'kuulostavat hienoilta' ja saattavat joskus jopa toimiakin. Minua kiinnostaisi yleisellä tasolla tietää, onko näitä jousia joku mittaillut siinä mielessä, kuinka niiden valmistustoleranssit 'heittelevät'. Jos ja kun nämä vehkeet on tehty amerikkalaisten 'kuluttajastandardien' mukaan, niin ainakin meikäläisen oletusarvo on, että tuotteet ovat toleransseiltaan aika 'väljiä' ja pelkästään siitä syystä säätötarve vaihtelee jousiyksilöiden välillä ja nämä 'innovaatiot' eivät aina lunasta lupauksia. Toinen juttu on sitten vielä koejärjestely ja sen vakioiminen niin, että tulokset ovat vertailukelpoisia ja toistettavia. En väitä, että nämä tehdyt kokeet olisivat jotenkin huonosti tehty – en sitä voi edes tietää – mutta tämäntyyppiseen kokeeseen liittyy aika paljon erilaisia potentiaalisia virhelähteitä.

17.11.2015
02:08
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23967sp_Permalink sp_Print

En väitä, että nämä tehdyt kokeet olisivat jotenkin huonosti tehty – en sitä voi edes tietää – mutta tämäntyyppiseen kokeeseen liittyy aika paljon erilaisia potentiaalisia virhelähteitä.

Tässä videossa testaaja käy läpi testijärjestelyn ja kertoo myös tuosta laserin pystysuuntaisesta siirtymästä:

Ja kas, onhan tuolla videoiden joukossa myös yksi väännötön toteutus. Prime Defy, ei kuitenkaan tehtaan jäljiltä, vaan tämän testaajan itsensä kehittämällä Tilt Tamer -kaapelinohjaimella modifioituna. Em. videossa mies kertoo, että testivideon aikaan ei Tilt Tamer vielä ollut kaupallinen tuote.

EDIT: Tilt Tamer -tuotteen nettisivulla taas kerrotaan: "As the tilt-compensation technology has now been incorporated by bow manufacturers I am no longer going to produce any more Tilt Tamers and have completely sold out all remaining stock." Eli annetaan ymmärtää jousivalmistajien ratkaisseen "ongelman", jolloin tuotteelle ei olisi enää kysyntää/tarvetta. Jännä vain, ettei noissa videoissa esitetty ainuttakaan toimivaa ratkaisua suoraan jousivalmistajalta.

Otsikon aiheesta tämä keskustelu nyt tietenkin on jo jonkin verran päässyt erkaantumaan 😀

17.11.2015
02:26
Avatar
Varjaagi
Erittäin aktiivinen keskustelija
Forum Posts: 1150
Member Since:
19.12.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23969sp_Permalink sp_Print

Jostain kummasta syystä seuraan aina suurella mielenkiinnolla näitä keskusteluja taljajousien teknisistä ominaisuuksista ja kehityksestä – jotakin mystisen kiinnostavaa siinä täytyy olla…

Tässä on nyt herännyt kysymys että käytetäänkö näitä "väännön eliminoivia" innovaatioita tuolla ratapuolella kuinka laajalti? Käsittääksenihän maailman tiukimmalla kärjellä ei ole minkäänlaisia ongelmia rojautella peruskisoissa täysiä pisteitä ja siinähän aletaan olemaan jo lähellä täydellisintä tarkkuutta mitä ihminen voi saavuttaa…

Vai opetellaanko ratapuolella yksinkertaisesti "vain ampumaan"…

17.11.2015
02:39
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23970sp_Permalink sp_Print

Tässä on nyt herännyt kysymys että käytetäänkö näitä "väännön eliminoivia" innovaatioita tuolla ratapuolella kuinka laajalti?

Vai opetellaanko ratapuolella yksinkertaisesti "vain ampumaan"…

Kyllä niitä sinnekin ainakin kaupitellaan, ks. esim.
http://www.dartonarchery.com/#…..vegas/ck70

Hoytillä näkyy yhdestä ratajousesta löytyvän tämä sama taipuva kaapelinohjain kuin metsästyspuolen Nitrumissa tai Defiantissa, parissa muussa sen sijaan on perinteinen kaapelinohjain (tanko ja liukupala).

17.11.2015
02:55
Avatar
Arzaan
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 933
Member Since:
22.2.2010
sp_UserOfflineSmall Offline
23971sp_Permalink sp_Print

Ja pointtihan on kuitenkin sen leikkurin säätämisessä, mitä siellä ratapuolella ei tarvitse..siis maailmalla..se olikin ulkomaan heeboille ihmetystä aiheuttava asia että meillä joissakin kisoissakin leikkurilla ammutaan, toteamus monesti kuuluikin että "teillä on sitten eri jousi niissä kisoissa" johon joutui selittämään, että kun ei ole kun muutamia leikkurirasteja korkeintaan, niin jousi säädetään käymään talulukärjen kanssa samaan. Maailmalla on siis näköjään edelleen vahva käsitys että leikkurin ja taulukärjen samaan pisteeseen käyminen on jotain ydinfysiikkaa..ainakin perusjampoille. Siihen nähdenhän meillä ollaan sitten kotomaassa edelläkävijöitä, kun tavalla tai toisella saadaan ne jouset käymään, niin metsästys kun talulukärjilläkin..

17.11.2015
04:38
Avatar
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
Member Since:
18.3.2008
sp_UserOfflineSmall Offline
23974sp_Permalink sp_Print

Vastaavaa vääntökeskustelua Archerytalkissa, mukana myös noiden videovertailujen tekijä:

http://www.archerytalk.com/vb/…..?t=2394550

17.11.2015
05:14
Avatar
Olavi Pennanen
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 361
Member Since:
11.7.2007
sp_UserOfflineSmall Offline
23975sp_Permalink sp_Print

Komppaan Varjaagia eli seuraan itsekin aina suurella mielenkiinnolla näitä teknisiä härpäkekeskusteluja…..välillä joudun pitämään toki seuraamisessa taukoa kun käyn metsällä ampumassa jonkin elikon. Tämän jälkeen ihmettelyni sen kun lisääntyy kun en välillä tajua yhtään mitä täällä puhutaan ja sitä kautta totean, että eihän tuolla minun taljajousellani voi teoriassa edes osua eläimeen kun en hallitse nuita monimutkaisia vääntöasioita…mutta ilmeisesti tuo teoria ja käytäntö ovat kuitenkin eri asia koska pakastin täyttyy?? 😉

Olli: vain G5 Prime mies;)

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 7
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 1
Members: 3359
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Posts: 27182
Newest Members:
Frangoro, Xunzo, Tii, Randaaz, sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116