SJML Cup sääntöuudistus 2015|Kilpailutoiminnasta|SJML keskustelufoorumi|jousimetsastys.fi

Please consider registering
Guest
sp_Registration Register
Advanced Search
Forum Scope

Osuma

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
sp_Feed sp_TopicIcon
SJML Cup sääntöuudistus 2015
10.2.2015
08:17
Harri Verho
Pirkanmaa
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 309
sp_UserOfflineSmall Offline

Vaistojousella ampumisen määritelmää on tarkennettu:

4.1 Luokka 1: VAISTO

– Vastakaari- tai pitkäjousi.
….
Jänteellä kiipeily, eli otepaikan vaihto suhteessa nokinpaikkaan ja näin ampumisen avustaminen eri etäisyyksille ammuttaessa kielletty.

Mielestäni hyvä tarkennus sääntöihin ja heijastaa myös maailmalla olevaa käsitystä vaistoammunnasta (instinct). Tätä ei pitäisi sekoittaa Suomessa SJAL'in käyttämään suomennokseen Barebow -> Vaistojousi. Tämä sääntöhän ei estä oman mieltymyksen mukaisen otepaikan valintaa vaan kohdentuu siihen että vaistoampuja ei tähtääkään nuolella vaan ampuu 'fiiliksellä'.

OPEN -luokan tarvetta en oikein miellä luokkamääriä kasvattavana mutta mahdollistanee useammalle osallistumisen kisoihin. Kunhan ei olla menemässä IFAA'n suuntaan siinä asiassa että luokkia on yhtä paljon kuin ampujia ja jokainen voi palata kotiin mitali taskussa.

10.2.2015
12:36
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 854
20981sp_Permalink sp_Print

Vaistojousella ampumisen määritelmää on tarkennettu:

4.1 Luokka 1: VAISTO

– Vastakaari- tai pitkäjousi.
….
Jänteellä kiipeily, eli otepaikan vaihto suhteessa nokinpaikkaan ja näin ampumisen avustaminen eri etäisyyksille ammuttaessa kielletty.

Mielestäni hyvä tarkennus sääntöihin ja heijastaa myös maailmalla olevaa käsitystä vaistoammunnasta (instinct). Tätä ei pitäisi sekoittaa Suomessa SJAL'in käyttämään suomennokseen Barebow -> Vaistojousi. Tämä sääntöhän ei estä oman mieltymyksen mukaisen otepaikan valintaa vaan kohdentuu siihen että vaistoampuja ei tähtääkään nuolella vaan ampuu 'fiiliksellä'.

OPEN -luokan tarvetta en oikein miellä luokkamääriä kasvattavana mutta mahdollistanee useammalle osallistumisen kisoihin. Kunhan ei olla menemässä IFAA'n suuntaan siinä asiassa että luokkia on yhtä paljon kuin ampujia ja jokainen voi palata kotiin mitali taskussa.

Ei kai otepaikan 'kiinteydellä' ja nuolella tähtäämisellä ole mitenkään selvää yhteyttä? Useimmat vaistoammuntatekniikat kuitenkin perustuvat suoraan nuolen kärjellä tähtäämiseen – vaikkapa ns. gap shooting – tai ainakin nuolen paikan hahmottamiseen ääreisnäöllä (= nuolen hyödyntämiseen tähtäyksessä). Tätä tekniikkaahan käytti mm. Riihimäen Erämessuilla vieraillut 'vaistoaamuntaguru'.

Sääntömuutoksen mielekkyyttä voi sitten arvioida eri kanteilta. Kilpailumielessä se lienee perusteltua siltä kantilta, että tekniikan osaajia ja tarkkaan ammuntaan pystyviä ampujia on vähän ja kilpailut saattavat olla tulosten osalta yksipuolisia. Toisaalta, jos asiaa katsoo metsästyksen kannalta, niin muutos on sitten huonommin perusteltu. Jos/kun kilpailujen tarkoitus on parantaa metsästäjien ampumataitoa ja tarkkuutta, niin tuntuu oudolta, että tarkkuuden ja osumisen kannalta parhaat tekniikat suljetaan pois. Myös itse metsästyksen osalta rajoitus on kyseenalainen, olisihan eläinten etu, ja myös eettisin ratkaisu, että metsästäjä käyttää tarkinta mahdollista tekniikkaa hyvän riistalaukauksen aikaansaamiseksi. Oliskin mielenkiintoista kuulla ne perustelut, johon sääntömuutos tältä osin pohjautuu….. Pelkään kyllä, että taustalla on enemmän 'fiilis'- kuin järkisyyt. ::)

11.2.2015
05:55
Aksu
Mynämäki
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 292
20983sp_Permalink sp_Print

Ensinnäkin, en ammu vaistolla, en osaa (enkä kyllä osaa ampua taljallakaan, mutta silti..).. Eli olen ammattilainen kommentoimaan.

Onko sääntömuutoksessa nyt pointtina kilpailun tasaisuuden lisääminen vai yhden tyylin sorsinta mututuntumalla? Kuten Kiul totesi, eikö ole tarkoituksenmukaista opetella itselle tarkin tyyli, jolla saa puhtaiman osuman? Voisin toki kuvitella, että jänteellä kiipeily on haastavaa metsästystilanteessa. Mutta pelkkään ampumatyyliin puuttuminen on hieman erikoista, koska varusteet ovat muuten samat. Eikö samalla periaatteella primitiivijousilla pitäisi laittaa oma sarja, koska heillä ei ole ikkunaleikkausta joka (käsittääkseni ehkä jopa) helpottaa ampumista?

Kuhan pohdiskelen ja herättelen keskustelua..

-Aleksi A.

11.2.2015
07:56
Harri Verho
Pirkanmaa
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 309
20985sp_Permalink sp_Print

Toisaalta, jos asiaa katsoo metsästyksen kannalta, niin muutos on sitten huonommin perusteltu. Jos/kun kilpailujen tarkoitus on parantaa metsästäjien ampumataitoa ja tarkkuutta, niin tuntuu oudolta, että tarkkuuden ja osumisen kannalta parhaat tekniikat suljetaan pois. Myös itse metsästyksen osalta rajoitus on kyseenalainen, olisihan eläinten etu, ja myös eettisin ratkaisu, että metsästäjä käyttää tarkinta mahdollista tekniikkaa hyvän riistalaukauksen aikaansaamiseksi.

Iteroiden tätä ajatusta metsästyksellisesti voidaan päästä ajatukseen että on vain yksi kilpailuluokka – niinhän se on riistankin kannalta. Riista ei pahemmin mieti millä laitteella se nuoli lähetetään matkaan.

Voitaisiin siis päätyä kahteen sarjaan: 1) Metsästysluvallisiin ja niihin jotka 2) harjoittelevat metsästyslupaa varten. Tällöin saadaan kaikki keinotekoiset luokat pois.

11.2.2015
11:09
ottulo
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 23
20986sp_Permalink sp_Print

Voitaisiin siis päätyä kahteen sarjaan: 1) Metsästysluvallisiin ja niihin jotka 2) harjoittelevat metsästyslupaa varten. Tällöin saadaan kaikki keinotekoiset luokat pois.

Paitsi, että metsästyksessä muullakin on merkitystä, kuin sillä metsästysluvalla. Esimerkiksi saaliseläimen lähestyminen, oman varman matkan valinta ym. Miten niiden vaikutus voidaan ottaa huomioon kilpailutilanteessa, muuten kuin tekemällä jako metsästysvälineen perusteella siten, että ampumamatka on järkevä, muttei kuitenkaan liian helppo? Tuota joko-tai "kilpailua" saa harrastaa kukin sitten aidossa metsästystilanteessa.

Musta on paljon järkevämpää pitää kilpailut vain kilpailuina, eikä yrittääkään emuloida mahdollisimman tarkkaan metsästystilannetta. Kilpailuissa kun kilpaillaan siinä ampumataidossa eikä metsästystaidossa. Jos säännöt on säädetty liian tiukoiksi, ei välttämättä kovin moni aloittelija uskalla ikinä kilpailemaan, kun pitäisi jo osata täydellisesti. Aloittelijoille kilpailuista kuitenkin taitaa eniten olla hyötyä.

En näe sääntömuutosta tarpeellisena, samasta syystä kuin Kiul ja Aksu edellä.

11.2.2015
12:09
pe.kka
Jkl
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 202
20987sp_Permalink sp_Print

Sotketaan kepillä kusiaspesää 🙂

Kisoihin tasoitussarjat esim.
oppilas: ekat 5 kisaa
kisälli: 6-15 kisat
mestari taso:yli 16 kisaa
avoin luokka metsästyksellinen: ( hiipiminen, kyttäys, naamionti, jne..,) tähän voi yhdistää erilaisia metsästys elementtejä vaikka ilman nuotakin. Näin käy varmaan metsälläkin, että kannattaa jättää nuoli nokille monestakin syystä.

11.2.2015
12:51
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 741
20988sp_Permalink sp_Print

Onko keskustelijoilla tiedossa henkilöitä, jotka metsästäisivät jänteellä kiipeillen?

Pystyykö jänteellä kiiveten ampumaan tarkasti leikkureita? Olen aina ajatellut, että otekohdan muuttaminen aiheuttaa ongelman jousen leikkurisäädön suhteen ja tekniikka on siksi suosittu tauluammuntapuolella mutta ei metsästyksessä.

Se, että SJML:n kisoissa rastit ammutaan valtaosin taulukärjillä ei tietenkään muuta asiaa, koska taustalla on ajatus metsästyksestä.

(Itse metsästän ja kilpailen siis taljalla.)

11.2.2015
02:14
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
20989sp_Permalink sp_Print

Onko keskustelijoilla tiedossa henkilöitä, jotka metsästäisivät jänteellä kiipeillen?

Pystyykö jänteellä kiiveten ampumaan tarkasti leikkureita? Olen aina ajatellut, että otekohdan muuttaminen aiheuttaa ongelman jousen leikkurisäädön suhteen ja tekniikka on siksi suosittu tauluammuntapuolella mutta ei metsästyksessä.

Se, että SJML:n kisoissa rastit ammutaan valtaosin taulukärjillä ei tietenkään muuta asiaa, koska taustalla on ajatus metsästyksestä.

(Itse metsästän ja kilpailen siis taljalla.)

En tiedä varmaksi, mutta olisi aika helppo uskoa, että ainakin aukeavia kärkiä voisi ampua siinä missä taulukärkiäkin. Tietysti kileto olisi perusteltavissa, jos on näyttöä, että minkäänlaisia metsästyskärkiä ei kiipeämällä voi ampua. Yleensäkin kun näitä rajoituksia tai sääntöjä aseteaan, niin voisi ajatella, etä ne ovat helposti ja selkeästi (etukäteen) perusteltavissa.

11.2.2015
02:44
Raimo Pihlajaniemi
Karijoki
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 10
20990sp_Permalink sp_Print

Moro!! kyllä nyt on niin että ainut syy tähän sääntömuutokseen olen minä! Olin viime kesänä SJAL.n ampujana "kuokkimassa" SJML.n Cupissa . Näin jälkikäteen kyllä harmittaa että aiheutin mielipahaa tietyille tahoille osallistumalla "ammattilaisena" kisoihin. Olen kyllä täysin varma että kiipeilytekniikka on se tekniikka jolla osuu. Eikös metsästystilanteessa ole tarkoitus lopettaa elukka eikä tehdä siitä raaajarikkoa, näin minä ainakin sen ymmärtäisin? mitä taas tulee leikkureihin niin ei ole mitään ongelmia trimmata jousi niin että leikkuri niputtaa! Oli todella hienoa olla mukana hyvässä porukassa mutta nyt riittää. en aijo muuttaa tekniikkaa koska pyrkimys on vielä Sjallin puolella päästä edustustehtäviin maastopuolella! Kiitos ja anteeksi!! -Rampe! 🙂

11.2.2015
03:06
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
20991sp_Permalink sp_Print

Moro!! kyllä nyt on niin että ainut syy tähän sääntömuutokseen olen minä!

No et varmasti, olihan mukana toinenkin SJAL-ampuja 😉

Minusta on uskottavaa, että metsästysampujien ja SJAL-ampujien käyttämä tekniikka ovat niin kaukana toisistaan, että niiden on perusteltua olla eri luokissa. Uusissa säännöissä on mahdollisuus järjestää myös Open-luokka, joten SJAL-ampujien on todennäköisesti edelleen mahdollista osallistua SJML:n kisoihin omalla tyylillään, valmistautuen samalla omiin kisoihinsa, mikä kai on ollut muutenkin osallistumisen varsinainen tarkoitus.

Jos jousimetsästäjät alkavat käyttää jänteellä kiipeilyä, niin sitten sääntö on varmaan syytä harkita uusiksi. Sitä odotellessa tämä lienee hyvä ratkaisu, jotta kisat palvelevat ensisijaisesti juuri metsästysampujia ja mielekkyys säilyy juuri tämän kohderyhmän kannalta. Se, pitäisikö vaistolla ampuvien metsästäjien muuttaa ampumatapaansa, on sitten toinen kysymys.

Tämä siis vain talja-ampujan kommenttina, vaistolla kilpailevat kommentoikoot omasta puolestaan!

11.2.2015
04:38
rutja
kittilä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 50
20992sp_Permalink sp_Print

Joo…. otetaampa rauhallisesti. olen nyt kahtena vuotena osallistunut sjml:n kisoihin ja olen ollut silloisiin ja nykyisiin sääntöihin tyyväinen koska ne ovat AINA samat jokaiselle osallistujalle. Olen siinä mielessä samalla lailla syyllinen kuin raimo kyseiseen tilanteeseen että olen yrittänyt liiton antamien vaikutus mahdollisuuksien kautta( seuroilla mahdollisuus lausua mielipiteitä) esittää omia kantoja kyseessä olevaan asiaan. Olen viime viikonloppuna ampunut esimmäisen sjal:n kisan ja jälleen kerran saanut ilokseni todeta kuinka hienoja ihmisiä on jousiammunnan parissa riippumatta jousen "härpäkkeistä". Enkä minä ollenkaan ollut itku silmässä jotta hävisin puujousellani barebow:n parhaimmistolle,koska he osuivat nuolellaan paremmin ja olivat taitavampia sääntöjen mukaisilla jousilla. Kuten Raimo sanoi niin hänellä kuin minullakin on erilainen jousi , mutta meillä on varmaan tärkeimpänä tavoitteena eri kisat tänä suvena; menestymistä toivotaan. Naatitaan tulevana suvena kun aika on.. tv Pekka Jalkanen

11.2.2015
06:03
Olavi Pennanen
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 361
20993sp_Permalink sp_Print

Raimo…olet ihan oikeassa ja täytyy vaan myöntää jotta ammut hemmetin hyvin ja vieläpä vaistolla. Oli tyyli mikä tahansa niin silti sulla oli vaistopyssy ja samalla viivalla mentiin. Parempi vaan voitti. Käyttäkööt kuka vaan ja mitä vaan tyyliä niin osumat ratkasee. Itse ammun eri tyylillä ja hyväksyn set että treeniä tarvitaan vaan lisää jotta pääsee samalle tasolle.

Olavi

12.2.2015
07:16
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
20996sp_Permalink sp_Print

Minusta on uskottavaa, että metsästysampujien ja SJAL-ampujien käyttämä tekniikka ovat niin kaukana toisistaan, että niiden on perusteltua olla eri luokissa. Uusissa säännöissä on mahdollisuus järjestää myös Open-luokka, joten SJAL-ampujien on todennäköisesti edelleen mahdollista osallistua SJML:n kisoihin omalla tyylillään, valmistautuen samalla omiin kisoihinsa, mikä kai on ollut muutenkin osallistumisen varsinainen tarkoitus.

Jos jousimetsästäjät alkavat käyttää jänteellä kiipeilyä, niin sitten sääntö on varmaan syytä harkita uusiksi. Sitä odotellessa tämä lienee hyvä ratkaisu, jotta kisat palvelevat ensisijaisesti juuri metsästysampujia ja mielekkyys säilyy juuri tämän kohderyhmän kannalta. Se, pitäisikö vaistolla ampuvien metsästäjien muuttaa ampumatapaansa, on sitten toinen kysymys.

Tämä siis vain talja-ampujan kommenttina, vaistolla kilpailevat kommentoikoot omasta puolestaan!

Tuosta edellä olevasta ymmärrän, että hallitus ei pidä uskottavana ja mahdollisena jänteellä kiipeilyn käyttöä metsästyksessä. Samoin halutaan tehdä eroa 'metsästysampujien ja SJAL-ampujien välille' ikään kuin nämä eivät voisi olla 'sama persoona'. Erotellaan ampujia eri liittojen mukaan. Outoa kun ajattelee, että toisaalla luodaan sääntöjä, joissa välinevaatimuksena viitataan suoraan toisen liiton (IFAA) sääntöihin. ::)

Ilmeisesti tuolla 'mielekkyydellä' viitataan siihen, että toiset pärjäävät paremmin kuin toiset? Eikö tämäntyyppiset ongelmat pitäisi hoitaa parantamalla 'toisten' suoritustasoa vaikkapa nostamalla reenimäärät näiden 'puoliammattilaisten' tasolle? Ja jos on epäilystä, ettei leikkureilla ampuminen jollain tyylillä onnistu, niin asiahan on helppo ratkaista laittamalla useampi leikkurirasti kisaan, jolloin asia selviää ja leikkureilla hyvin ampuvat saavat 'ilmaisia pinnoja'.

Kaikenkaikkiaan tuntuu, että olin oikeassa epäillessäni, että sääntökohta on luotu enemmän fiilispohjalta kuin itse ampumiseen tai metsästykseen liittyvien tekijöiden pohjalta.

Luin noita sääntöjä sitten enemmänkin ja silmään pisti, että metsästyskortittomilta vaaditaan laajempaa vakuutusturvaa kuin metsästyskortillisilta kilpailijoilta. Onko tähän hallituksella jotain perustelua?

12.2.2015
07:56
Antti Saarenmaa
Vakituinen keskustelija
Members

SJML hallitus
Forum Posts: 464
20997sp_Permalink sp_Print

Tuosta edellä olevasta ymmärrän, että hallitus ei pidä uskottavana ja mahdollisena jänteellä kiipeilyn käyttöä metsästyksessä. Samoin halutaan tehdä eroa 'metsästysampujien ja SJAL-ampujien välille' ikään kuin nämä eivät voisi olla 'sama persoona'. Erotellaan ampujia eri liittojen mukaan. Outoa kun ajattelee, että toisaalla luodaan sääntöjä, joissa välinevaatimuksena viitataan suoraan toisen liiton (IFAA) sääntöihin. ::)

Ilmeisesti tuolla 'mielekkyydellä' viitataan siihen, että toiset pärjäävät paremmin kuin toiset? Eikö tämäntyyppiset ongelmat pitäisi hoitaa parantamalla 'toisten' suoritustasoa vaikkapa nostamalla reenimäärät näiden 'puoliammattilaisten' tasolle? Ja jos on epäilystä, ettei leikkureilla ampuminen jollain tyylillä onnistu, niin asiahan on helppo ratkaista laittamalla useampi leikkurirasti kisaan, jolloin asia selviää ja leikkureilla hyvin ampuvat saavat 'ilmaisia pinnoja'.

Kaikenkaikkiaan tuntuu, että olin oikeassa epäillessäni, että sääntökohta on luotu enemmän fiilispohjalta kuin itse ampumiseen tai metsästykseen liittyvien tekijöiden pohjalta.

Luin noita sääntöjä sitten enemmänkin ja silmään pisti, että metsästyskortittomilta vaaditaan laajempaa vakuutusturvaa kuin metsästyskortillisilta kilpailijoilta. Onko tähän hallituksella jotain perustelua?

Kommentoin nyt tuota vakuutuspuolta:

Eikö metsästäjävakuutus (joka kuuluu metsästyskortin hintaan) sisällä Metsästäjän vastuuvakuutuksen sekä Metsästäjän yksityistapaturmavakuutuksen?
"Jokaisella SJML Cup -kilpailuihin aikuisten sarjaan osallistuvalla kilpailijalla on oltava voimassa oleva metsästyskortti tai vakuutus, joka kattaa itselle ja muille aiheutuneet vahingot." – Tässä mielestäni edellytetään samanlaista vakuutusturvaa metsästyskortittomalta kuin kortinhaltijaltakin?

Korjaa jos tuolta jäi jotain huomaamatta! Tämä sääntökohtahan on ollut sama jo aikaisempina vuosina.

12.2.2015
08:03
jonex
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 379
20998sp_Permalink sp_Print

En ole hallituksessa mutta kommentoin 🙂
normaali vakuutushan ei kata urheilutapahtumissa sattunutta vahinkoa. Vakuutusyhtiöt katsovat urheilutapahtumaksi kaikki tapahtumat missä kilpaillaan palkinnosta.
kun taas metsästyskortillisella on vakuutus voimassa automaattisesti jos sattuu vahinko esim. Jousen rikkoutuessa. Liittyen vaan metsästystoimintaan… + toimitsijoilla on myös vakuutus metsästysliiton kautta.
Toimitsijan yksityistapaturmavakuutuksesta korvataan tapaturmavahinkoja, jotka aiheutuvat toimitsijoina kilpailuissa ja ampumaharjoitteluissa sekä niiden valmistelu- ja huoltotöiden aikana toimiville itselleen.
Eli ilman tätä pitäisi ottaa joka kisaan erikseen talkoo vakuutus yms.
Eikö tuo oo aika selkeästi perusteltua miksi näin kehotetaan…

12.2.2015
08:23
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
20999sp_Permalink sp_Print

Kun tutustuu metsästäjävakuutuksen ehtoihin, niin huomaa, että se korvaa vain toiselle aiheutettuja vahinkoja – ei itselle. Nyt, jos ei ole metsästyskorttia, niin vaaditaan vakuutus, joka korvaa myös itselle aiheutetut vahingot l. kattavampaa vakuutusturvaa. Metsästäjävakuutus kattaa vain henkilö- ja koiravahinkoja, ei esim. toisen omaisuudelle aiheutettuja vahinkoja, ja on rajoittunut vain ampuma-aseella tai jousella aiheutettuihin vahinkoihin. Tuosta sääntöjen sanamuodosta voi saada helposti kuvan, että kortittomalta vaaditaan vakuutusta, joka korvaa kaikki toiselle aiheutetut vahingot olivat nämä sitten henkilöön tai omaisuuteen kohdistuvia.

12.2.2015
08:38
jonex
Jyväskylä
Vakituinen keskustelija
Members
Forum Posts: 379
21000sp_Permalink sp_Print

Eihän semmosta vakuutusta ole edes olemassa mikä kattaisi kaikki toiselle aiheutuneet vahingot.

12.2.2015
08:42
Arto_Y
Oulu
Vakituinen keskustelija
Members
21001sp_Permalink sp_Print

Tuosta edellä olevasta ymmärrän, että hallitus ei pidä uskottavana ja mahdollisena jänteellä kiipeilyn käyttöä metsästyksessä.

Enemmänkin kyse on nähdäkseni sääntöjen sopeuttamisesta metsästyspuolella vallitsevaan käytäntöön. Luokkien määrä halutaan pitää pienenä, mutta koska kyse on kuitenkin kilpailusta, pitää jotenkin saada säännöt tasapainoon siten, että kilpailijat ovat luokassaan ns. samalla viivalla. Jänteellä kiipeämisen voidaan hyvällä syyllä väittää muistuttavan enemmän tähtäin- kuin vaistoammuntaa (jos tämä ei jollekulle avaudu, niin tästä voidaan keskustella tarkemmin).

Samoin halutaan tehdä eroa 'metsästysampujien ja SJAL-ampujien välille' ikään kuin nämä eivät voisi olla 'sama persoona'. Erotellaan ampujia eri liittojen mukaan. Outoa kun ajattelee, että toisaalla luodaan sääntöjä, joissa välinevaatimuksena viitataan suoraan toisen liiton (IFAA) sääntöihin. ::)

Ei erotella. Kun edellä oli puhetta SJAL-ampujista, oli kyse siitä, että SJAL-ampujat nyt vain sattumoisin toivat tämän tyylin SJML:n kisoihin. Säännöissä ei erotella ampujia liittojen mukaan. Ylipäätään pyrkimys on lisätä lajiliittojen välistä yhteistyötä kisarintamalla ja tästä kuullaan varmaan myöhemmin lisää. Open-luokka on jo itsessään askel tähän suuntaan.

12.2.2015
08:56
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
21002sp_Permalink sp_Print

Eihän semmosta vakuutusta ole edes olemassa mikä kattaisi kaikki toiselle aiheutuneet vahingot.

Ja nyt sellaista sääntöjen sanamuodon perusteella vaaditaan….. Nuo vastuuvakuutukset ovat yleensä kyllä aika kattavia.

Pointtina nyt oli, että vakuutuksen kattavuuden osalta kortittomilla ja kortillisilla jostain syystä on eri vaatimukset.

12.2.2015
11:15
Kiul
Vakituinen keskustelija
Members
21003sp_Permalink sp_Print

Sääntöjä siis 'sopeutetaan vallitseviin käytäntöihin'. Mitähän muita vallitsevia käytäntöjä on, joihin sääntöjä on sopeutettu? 8) Tuo horina tähtäinammunnasta lienee itsensä pettämistä; kuten totesin suurin osa vaistoampujista käyttää nuolta referenssinä tähtäyksessä tavalla tai toisella. Nyt ilmeisesti vain halutaan suojella 'oikeita metsästäjiä' 'SJAL ampujilta', ettei oikeille metsästäjille vaan tule paha mieli kun eivät pärjää. 8) Eikö pikemminkin pitäisi rohkaista 'oikeita metsästäjiä' kehitämään tekniikkaansa suuntaan, joka parantaa osumatarkkuutta? Jos joku osaa samoilla välineillä ampua paremmin kuin joku toinen, niin ei kai sen perusteella pidä sulkea paremmin ampuvaa pois kisoista?

Forum Timezone: Europe/Helsinki
Most Users Ever Online: 540
Currently Online:
Guest(s) 18
Top Posters:
heka: 1024
Arzaan: 933
Kiul: 854
Arto_Y: 741
Pikkuhannu: 621
timo levä: 580
Piedro: 573
Mika_R: 528
Antti Saarenmaa: 464
jonex: 379
Member Stats:
Guest Posters: 0
Members: 3356
Moderators: 0
Admins: 2
Forum Stats:
Groups: 6
Forums: 37
Topics: 4592
Newest Members:
sofiawiayz, liamdcrip, AliaWaite, TommiPKM, jurgennxs840420, lidiagaribay99, kaylenegirardin, claudiashetler, deloresioh, Tipes
Administrators: ylläpitäjä: 236, Ari Kontiainen: 1116